Onderzoek werven via social media: veel aanwezigheid, weinig interactie

27 september 2012, 05:30

Meer dan 50% reageert niet op een vraag op Twitter of Facebook

Vanuit Digitaal-Werven hebben we dit jaar onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van organisaties op social media, alsmede hun reacties op vragen via deze kanalen. Het onderzoek is gedaan onder meer dan 400 organisaties in Nederland, waarbij serieuze vragen zijn gesteld die een kandidaat zou kunnen stellen in de zoektocht naar een baan. Hierbij valt te denken aan vragen als 'Hoe is het om als vrouw bij dit bedrijf te werken, het lijkt me nogal een mannencultuur?' (bij b.v. accountancy en ICT bedrijven) of 'Ik hoor dat bouwbedrijven het zwaar hebben in de crisis, zoeken jullie nog wel echt mensen?' of gewoon 'Hoe lang duurt het normaal voor ik een reactie heb op mijn sollicitatie?'

Al eerder schreef ik over enkele pareltjes die uit dit onderzoek naar voren kwamen. Op 2 oktober presteren we alle cijfers over het onderzoek, maar nu vast een inkijkje in de cijfers over de aanwezigheid op social media en de reactietijd op een vraag.

Opvallend veel bedrijven zijn te vinden op Facebook en Twitter. Bij Twitter heeft slechts 15% geen account, bij Facebook 21%.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie.

Dit is op zich opvallend, aangezien Nederland meer Facebook-gebruikers heeft dan Twitteraars. Toch zijn er meer bedrijven actief op Twitter dan op Facebook. Hierbij komt ook nog eens dat er heel veel internationale bedrijven enkel met een internationale pagina op Facebook zitten.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie.

Afdelingen regeren

Wat verder opviel was dat 11% geen mogelijkheid heeft op Facebook een vraag te stellen. Niet op de wall, maar ook niet via berichten. Best vreemd dat je een conversatiemedium inzet en dan geen reacties wenst.

Wat ook opvalt is dat afdelingen lijken te regeren op social media. Van alle corporate Twitter-accounts heeft de overgrote meerderheid geen vacatures ertussen. Marketing heeft Twitter en de rest van de organisatie heeft blijkbaar pech. Positief is dat de partijen die hier wel een combinatie van maken dat heel goed weten te doseren. Bij 1% waren het heel veel vacatures op het corporate Twitter-account (meer dan 30%), bij 2% heel beperkt (slechts enkele).

Ook bij Facebook zien we dat er slechts heel beperkt iets over carrièremogelijkheden op een fanpage wordt gezegd. Hierbij dient te worden aangemerkt dat het posten van vacatures in dit onderzoek al is aangemerkt als 'iets over carrière'.

Meer dan de helft reageert niet

Dan het meest interessante vraagstuk: reageert men op een vraag via social media? Het antwoord: via Twitter 50% en via Facebook 45%.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie.

Hierbij is uiteraard enkel uitgegaan van de bedrijven aan wie we een vraag konden stellen. Immers kunnen we geen reactietijd meten als een organisatie geen Fanpage of Twitter-account heeft of dit niet openstelt voor vragen.

Meer dan de helft reageert dus niet, maar als er gereageerd wordt, is dit meestal wel snel. Bij Twitter is de verwachting van mensen, in onze optiek als onderzoekers, dat er een hogere reactiesnelheid is, dus lag de lat daar ook hoger. Toch weet 22% binnen 6 uur te reageren, wat een absoluut keurig percentage is. Bij Facebook weet 25% binnen een dag te reageren. Slechts 5% doet er meer dan een week over, bij Twitter deed 13% er meer dan 2 dagen over.

Conclusie

Organisaties in Nederland zijn zeer aanwezig op social media, maar veel minder vaak actief. Het feit dat meer dan de helft niet reageert op vragen op social media is natuurlijk gewoon slecht. Nu reageert bij Digitaal-Werven ook 23% niet op een sollicitatie, dus heel verrassend is het ook weet niet.

Ook is de afdelingscultuur, waarbij marketing en recruitment niet lijken samen te werken, erg opvallend.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

7 Reacties

    Wouter Kleinsman

    Mooie insights Bas!

    Wat mij opvalt is dat vele bedrijven alleen maar aan het zenden zijn. Als mensen dan reageren op de berichten lijkt het alsof je tegen een robot praat. Meestal krijg je geen antwoord of ze lezen je vraag niet en onder jouw bericht komen ze dan met een bericht zoals: Als je het leuk vind dan wel liken he!

    Oftewel nog genoeg kansen in Nederland betreft engagement en community building.


    27 september 2012 om 07:51
    chi666

    @Wouter: nou, dat gevoel wordt niet echt ondersteund door ons onderzoek als ik eerlijk ben. Berichten worden serieus gelezen en beantwoord zo lijkt het. De een beter dan de ander, maar het antwoord (als het komt) is meestal wel redelijk.


    27 september 2012 om 18:54
    Wouter Kleinsman

    @Bas: Als ik kijk naar verschillende bedrijven bij ons in Twente, dan valt het mij op dat ze alleen maar aan het zenden zijn. Ze luisteren niet naar hun doelgroep en vragen worden niet beantwoord. Vanwege ik vaak research doe naar concurrerende bedrijven van mijn klanten kom ik vaak zulke dingen tegen.

    Ergernissen van mensen over bedrijven waarop geen antwoord komt. Berichten die verwijderd worden. Vragen die niet worden beantwoord maar juist erover heen word gekeken etc.


    28 september 2012 om 12:30
    chi666

    @Wouter: zoals het onderzoek aangeeft, ruim 50% reageert niet op een vraag, dus zijn vooral / alleen met zenden bezig.

    Of daar een overtekening voor Twente in zit kan ik je niet zeggen, maar veel bedrijven zitten in de zendmodus. Echter, ook weer niet allemaal.


    28 september 2012 om 17:44
    Jeroen Nagtegaal

    Deze onderzoeksresultaten bewijzen eens te meer door de afdelingen Marketing en HRM nauw met elkaar samen te laten werken en bij voorkeur zelfs helemaal samen te voegen. Alleen dan kun je dezelfde beleving richting je (potentiële) sollicitanten bieden als richting je (potentiële) klanten.


    30 september 2012 om 18:58
    MichelK

    Het verbaast mij hoe bedrijven blind in social media stappen.

    Bang voor negatieve reacties, en soms zelfs reacties verwijderen.

    Je hangt de telefoon toch ook niet op, als iemand met een klacht bij je komt….

    Ik ben van mening dat elke negatieve reactie een kans is om te laten zien dat je als bedrijf elke klant serieus neemt en je de klant een second opinion biedt. (wat social media ook regelmatig is)

    En de discussie of bedrijven veel of weinig antwoorden geven op vragen is voor mij uitgesloten. Het antwoord moet zijn ALTIJD! Zelfs op een opmerking dien je te reageren om de interactie aan te gaan met je klant.

    Ik heb meerdere malen de opmerking gehoord: Facebook is alleen om informatie te zenden, mijn handen jeuken als ik dergelijke opmerkingen hoor, en het besef komt dan steeds meer dat er nog erg veel te doen is voor veel bedrijven om op een proffessionele manier om te gaan met Social Media…..


    1 maart 2013 om 14:01
    DanielTof

    We’re website, You will find directory real estate Spain, in which available all detailed information about the whole sold real estate Spain. property in spain on the coast. We offer our website the cheap and affordable housing, buy that will anyone. Townhouses and small apartment and villas, other housing we have to directory there is in a large range.

    We present to budget the property and housing VIP category. properties in spain at the sea cheaply. For every of catalog items attached detailed description sold good photo.


    23 januari 2017 om 02:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!