Digitale reclame groeit met dubbele cijfers
Reclame op mobiel nog steeds in kinderschoenen
De Nederlandse digitale reclamemarkt behaalde in het eerste halfjaar van 2012 een netto omzet van 585 miljoen euro. Dat is 14,3% meer ten opzichte van het eerste halfjaar in 2011. Dit blijkt uit het Online Ad Spend onderzoek dat Deloitte uitvoerde in opdracht van het IAB. Het IAB verwacht dat de display advertising markt in 2013 met 4,5% zal groeien.
De omzetgroei was voor een groot deel te danken aan search (22% groei). De omzet uit display advertising groeide met 7%.
“Gegeven de lastige economische omstandigheden en de negatieve tendens in de advertentiemarkt is dat een redelijk goed resultaat. We zien het vertrouwen binnen de online advertising markt wel wat afnemen.”, aldus Roel van Rijsewijk, director Online Business Innovation bij Deloitte.
De verwachting voor 2013 is een flink kleinere groei van 4,5%. Eric Snelleman, Head of Digital Trading van GroupM: “De laatste maanden zien we de bestedingen afnemen, wat verklaard kan worden door de negatieve economische verwachtingen in Nederland. Daarnaast zien we dat de nieuwe cookiewetgeving in combinatie met de toenemende complexiteit van data binnen display advertising (o.a. RTB en Ad Exchanges) zorgt voor meer voorzichtigheid bij het investeren in digital advertising.”
Traditionele bannering blijft populair
Qua display advertising is er weinig veranderd in het eerste half jaar van 2012. Traditionele bannerformaten zijn nog altijd goed voor het leeuwendeel van de display advertising omzet. Ten opzichte van vorig jaar is er wel een flinke afname van tekstlinks (zoals AdSense advertenties) te zien.
Wat daarnaast op valt, is dat ondanks reuring rondom video advertising de uitgaven (nog) niet sterk zijn gestegen. Ter referetie: ook in de VS is video advertising nog niet doorgebroken, daar maakt video advertising 6% op van de totale advertentieuitgaven.
Voor 2012 verwacht het IAB een display advertising omzet van 361 miljoen euro. In 2011 was dit nog 336 miljoen euro. Dat zou een stijging van 7% betekenen.
Mobiel nog in kinderschoenen
Uit het onderzoek blijkt onder meer dat marketing via mobiele websites en apps nog steeds in de kinderschoenen staat. “Ondanks de veelbelovende mogelijkheden die de smartphone biedt, hebben marketeers hun weg naar mobiele apparaten nog niet gevonden. De tablet doet het relatief beter als marketinginstrument. Het geloof blijft dat 2013 hier het jaar van de doorbraak wordt. Daar zal het IAB mee in investeren”, aldus Joris van Heukelom, voorzitter IAB.
Het aandeel tablet binnen mobile is het afgelopen halfjaar toegenomen tot 42%. In 2011 was dit nog 36%.
Impact cookiewetgeving
De meeste respondenten verwachten dat de cookiewet geen significant effect zal hebben op de online advertentiemarkt. “The market is just looking for an adequate response to the great cookie challenges.”, aldus Annika Sponselee van Deloitte Risk Services.
De resultaten in een video
Over het onderzoek
Voor het Online Ad Spend Report H1 2012 zijn in opdracht van IAB 36 grote Nederlandse digitale uitgevers ondervraagd. De studie is uitgevoerd door Deloitte’s Online Business Innovation groep, die zich richt op de impact van digitale kanalen op de business modellen van bedrijven.
Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.
Ik heb toch wat moeite om de cijfers van deze site te accepteren als juist, dat zul je begrijpen. Had je trouwens al een antwoord op mijn vraag over die andere cijfers?
@Robert: da’s wel een nieuwe: na telefoontjes, sms-jes en tweets/DMs of ik iemands mail heb ontvangen, is dit de eerste weblogcomment waarin naar de mail wordt verwezen. First! 🙂
Daarom langs deze weg ook maar even de melding dat je antwoord hebt.
Ja zeg. Als ik er van alles aan moet doen om antwoord te krijgen, dan doe ik er ook van alles aan.
Interessante cijfers inderdaad. Ik mis nog een reden dat de groei in ‘online advertising’ afneemt: het besef dat je online gratis kunt communiceren met de mensen in je markt. Je hoeft eh alleen maar even je bedrijfscultuur te veranderen…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!