Landal Greenparks boekt succes met persoonlijke Twitter-actie

4 oktober 2012, 09:44

Op 24 september jl. maakte Landal Greenparks bekend dat het de exploitatie van het failliete Hof van Saksen overnam. Daarmee werd het direct met een uitdaging opgezadeld. Want alle boekingen die waren gemaakt voor de herfstvakantie, een van oudsher belangrijke periode voor de omzet van een vakantiepark, waren komen te vervallen. Kortom: het park stond nog leeg. Op zeer korte termijn moest er actie ondernomen worden om mensen bekend te maken met het feit dat Hof van Saksen weer geopend was én om boekingen te verkrijgen. Bas Hoogland, commercieel directeur bij Landal Greenparks, besloot tot een creatieve actie via zijn persoonlijke Twitter-account. En met succes.

Deze gastblog is geschreven door Michael Lindhout, mede-oprichter van Malledieven.

Afgelopen zondag begon Bas Hoogland op zijn persoonlijke Twitter-account aan een nieuwe Twitter-actie. In het verleden heeft Landal Greenparks hier al verschillende keren mee geëxperimenteerd en dat is zo goed bevallen dat daar nu een vervolg aan werd gegeven. Er wordt niet getwitterd door een of andere goeroe, maar gewoon door de commercieel directeur zelf (die overigens wel meer dan 9.000 Twitter-volgers heeft, dat helpt).

Op zondag 30 september werden Bas' volgers alvast warm gemaakt voor het echte werk, op maandagochtend. Om ongeveer 08:00 op maandagochtend zou Bas er een tweet uitsturen ter gelegenheid van de opening van het nieuwe landal park Hof van Saksen.

Bas Hoogland vertelt: “Mijn doelstelling was om in korte tijd bekend maken dat het Hof van Saksen weer open gaat. Van de mensen die winnen verwachten we dat ze er over twitteren en als het even kan een recensie achterlaten”.

De actie was zo opgezet dat, zoals bij de meeste acties, mensen de desbetreffende tweet moesten retweeten. Vervolgens zijn er uit alle retweets 50 mensen blij gemaakt met een midweek of weekend in een Landal Greenpark tijdens de herfstvakantie. De actie liep van maandagochtend tot dinsdagavond 20 uur.

Resultaten

Het uiteindelijke resultaat?

Nog vóór de actie begon, werd er al over gesproken op Twitter. Maar niet alleen op het internet was de actie “hot”, ook radiozender 538 besteedde er aandacht aan.

In de 3 dagen dat deze actie heeft gelopen, zijn de actiegerelateerde tweets van @bashoogland in totaal 6.221 keer geretweet en 134 keer 'ge-favorited'. Op de bit.ly-link is ruim 2.000 keer geklikt, wat neerkomt op ongeveer 30% van de mensen die de tweet heeft geretweet.

In totaal zorgde dit voor een potentieel bereik van 771.404 mensen. Natuurlijk werden zij niet allemaal bereikt, maar het zorgde er wel voor dat er op de eerste dag al duizenden extra bezoeken waren op de website van Landal Greenparks en dat het park Hof van Saksen nu tijdens de herfstvakantie al volgeboekt is.

Tijdens de 3 dagen dat de actie liep zijn er volgens Bas Hoogland in totaal al meer dan 1.000 boekingen geweest in het park Hof van Saksen. “Dit is een exceptioneel aantal voor één park, iets wat ik nog nooit gezien heb”. Ook in andere parken zijn de boekingen gestegen, echter niet zo sterk als in het Hof van Saksen.

Daarnaast is deze actie ook aangegrepen om andere parken of vacatures onder de aandacht te brengen, zoals bijvoorbeeld het park Hoog Vaals en vacatures in het park Hof van Saksen. Ook hulp bij deze laatste tweet kon nog wat opleveren zo ondervond @Frederiek77. Zij won nog een weekend bij Landal Greenparks, zo tweette @bashoogland als afsluiter.

Een side effect van de actie was dat ook het totaal aantal Twitter-volgers van zowel Bas Hoogland zelf als van het corporate account, @landalnl, er enkele honderden volgers bij kregen. Volgens Bas, die naar eigen zeggen alle bio’s gelezen heeft, zijn die volgers zeker van hoge kwaliteit en waarde zijn.

Bas gaf zelf aan dat er tijdens deze actie wel een paar unieke momenten waren, waaronder de volgende:

  • Geven is nog veel leuker dan krijgen.

  • Leuk dat totaal vreemden elkaar ook feliciteren als iemand gewonnen heeft

  • Binnen 30 seconden ruim 200 retweets.

  • Dat mensen klaar zitten heel bijzonder

Als laatste, om niet te vergeten, zijn er natuurlijk 51 gezinnen heel blij gemaakt met een geweldig verblijf bij Landal Greenparks.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    andrescholten

    Heb van een oud medewerker de verhalen over de oude leiding meegekregen, en daar leek het o.a. te schorten aan een goede marketing strategie. Er was zelfs een restaurant met een ster op het park, maar dat is nooit goed vermarkt.

    Leuk om te zien dat het nu wel op een goede manier wordt aangepakt.


    4 oktober 2012 om 10:56
    JosephGap

    the entire footwear types are undoubtedly newish. genuinely mirrored in the close ties containing F1 football team Vodafone McLaren bmw and the populace winners Lewis Hamilton and Jenson switch, Audi event for the michael kors factory outlet the mans 24 a number of hours stamina levels ethnic background, And the automobile tavern de Monaco and its full lineup associated with famous speeding get-togethers. handbags will mix and match with the eileen kors guys pocket clothing, and this also wouldn prove to be michael kors factory outlet probable regardlesss of humongous hamilton michael kors factory outlet michael jordan kalong withs strategies about how smart fancy pocket one cheap michael kors bags wallet kis actually reallys ast.

    connect writer with cheap Michael Kors handbags manager


    10 juni 2014 om 18:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!