Onderzoeksrapport conversie attributiemodellen, Google Tag Manager en 8 Custom Alerts in Analytics
Nieuws van webanalisten (deel: 132)
Een paar weken geleden werd een zeer uitgebreid onderzoek gepubliceerd over conversie attributie. Verschillende modellen werden besproken om conversie attributie toe te passen. Daarnaast werd in dit onderzoek geadviseerd om eerst een vragenlijst in te vullen voordat je daadwerkelijk met conversie attributie een start kunt maken.
Google kwam vorige week met een mooie verrassing voor online marketeers en webanalisten. Ze introduceerden namelijk hun eigen Tag Management systeem (TMS) genaamd Google Tag Manager. Het gratis tag management systeem is een belangrijke aanvulling op het tooling arsenaal van online marketeers en webanalisten.
Google Analytics is groot. Heel groot. Daarom kan het dus zomaar zijn dat er veel features zijn die je eigenlijk nooit gebruikt. Custom Alerts is een van die features die misschien niet door heel veel mensen gebruikt worden, maar wel heel handig zijn. Custom Alerts zijn het olielampje van je online analytics.
Onderzoeksrapport conversie attributiemodellen
Een paar weken geleden las ik een zeer uitgebreid onderzoek over conversie attributie. Verschillende modellen werden besproken om conversie attributie toe te passen. Daarnaast werd in dit onderzoek geadviseerd om eerst een vragenlijst in te vullen voordat je daadwerkelijk met conversie attributie een start kunt maken.
Dit onderzoek behandelt 4 mogelijke attributiemodellen: het last-click model, het lineair model, het Position Based model en het Time-Decay model.
De onderzoekers zijn hier heel duidelijk over: ‘Bezint eer ge begint’! In dit onderzoek wordt een vragenlijst gegeven met een scoremodel: zo kun je per online marketing campagne een keuze maken uit de verschillende attributiemodellen. Ik kan me namelijk goed voorstellen, dat je voor je AdWords campagnes een ander attributiemodel wilt gebruiken dan je bannering campagnes.
Het online marketing bureau Slingshot heeft dit onderzoek gedaan op basis van de conversie attributie cijfers van 30 klanten. Deze klanten zijn afkomstig uit verschillende branches, waaronder retail en finance.
Lees enkele van de opvallende resultaten van het onderzoeksrapport conversie attributiemodellen.
Google introduceert de Google Tag Manager
Google kwam gisteren met een mooie verrassing voor online marketeers en webanalisten. Ze introduceerden namelijk hun eigen Tag Management systeem (TMS) genaamd Google Tag Manager. Het gratis tag management systeem is een belangrijke aanvulling op het tooling arsenaal van online marketeers en webanalisten.
Met een tag management systeem wordt het toevoegen en verwijderen van allerlei tags aan websites heel eenvoudig gemaakt. Met een TMS kun je eenvoudig een retargeting pixel op pagina’s plaatsen, of de website laten meten door een nieuwe webanalyse tool. In een eerdere blogpost op Webanalisten.nl heb ik uitgelegd hoe een tag management systeem precies werkt.
Het is in Google Tag Manager mogelijk om tags toe te voegen vanuit Google’s tag library, of met eigen custom HTML tags of custom image tags. De tags uit de tag library zijn allemaal verbonden aan Google producten, dus niet Google-producten zal je zelf toe moeten voegen.
Meer weten over de Google Tag Manager? Lees meer in het artikel van Martijn van Vreeden op Webanalisten.nl
8 Custom Alerts om in Google Analytics te gebruiken
Google Analytics is groot. Heel groot. Daarom kan het dus zomaar zijn dat er veel features zijn die je eigenlijk nooit gebruikt. Custom Alerts is een van die features die misschien niet door heel veel mensen gebruikt worden, maar wel heel handig zijn. Je kunt elke dag veel tijd steken om je analytics af te speuren, maar met de Custom Alerts wordt je automatisch op de hoogte gesteld van significante veranderingen. Zie het als het olielampje van je analytics; je controleert ook niet elke dag de olie van je auto, maar wacht tot het olielampje gaat branden.
Een paar weken geleden schreven we over 20 Custom Variables om in Google Analytics te gebruiken. Sayf Sharif van Luna Metrics is weer in de digitale pen gekropen en deelt dit keer 8 Google Analytics Custom Alerts (onderverdeeld meer dan 55). Net als het artikel over Customer Variables, is dit geen handleiding voor Custom Alerts. Daar is ook genoeg over te vinden op het wereldwijde web.
Dit zijn acht ‘olielampjes’ die de analytics van je site voor je in de gaten houden. Niet meer elke dag hoeven in te loggen om te kijken of er iets van belang gebeurt is, of na 2 weken er achter komen dat er iets niet helemaal goed gaat met je bezoekers.
De 8 custom alerts waarschuwen je onder andere voor geen data, veranderingen in site gebruik, doelen en traffic. Lees alle 8 custom alerts om in Google Analytics te gebruiken op Webanalisten.nl.