Research: Hoe verspreidt nieuws zich via Twitter?

17 oktober 2012, 05:59

Professor Sudha Ram van de Universiteit van Arizona deed recent onderzoek naar de wijze waarop het nieuws zich verspreid op Twitter via de accounts van enkele van de grootste Amerikaanse news agencies. Het onderzoek, dat nog een vervolg krijgt, probeert te achterhalen of er voorspellingen over de verspreiding kunnen worden gedaan o.b.v. kenmerken van het netwerk, zoals het aantal volgers, engagement, tijd van verzending, etc.

Het onderzoek van professor Ram werd gedaan door UA’s INSITE: Center for Business Intelligence and Analytics, een universitair onderzoekscentrum dat via datamining social media-data onderzoekt om bedrijven en organisaties te helpen hun activititeiten (in social media) te verbeteren. Voor dit onderzoek werd zes maanden lang gekeken wat er gebeurde nadat een nieuwsartikel door een van de news agencies was getwitterd. Hoeveel tweets en retweets werden er gedaan en van welke accounts?

Op basis hiervan werd inzicht verkregen in de omvang en de mate waarin het nieuws zich verspreidt en de levensduur van een tweet. In plaats van simpel te kijken naar het aantal retweets, werden netwerkanalyses gedaan en kon worden nagegaan hoe het nieuws zich gedurende de tijd verspreidt. Vervolgens werden de data van elk van de organisaties in een visual weergegeven die je hieronder ziet. Individuele Twitter-gebruikers zijn stippen en de stromen zijn retweets.

Doel van elke news agency is het nieuws maximaal te verspreiden en lezers te activeren. Deze analyses laten in zeker mate zien hoe ze hierin op verschillende wijzen op Twitter slagen.

Belangrijkste conclusies

De belangrijkste bevindingen van het onderzoek zijn:

  1. Er is niet één overal toepasbare strategie voor maximaal effect op Twitter, maar news agencies kunnen veel leren van de wijze waarop hun nieuws zich verspreidt via Twitter.

  2. Van alle onderzochte news agencies had de BBC het maximale bereik in termen van gebruikers en retweets. The New York TImes en Mashable lagen qua bereik op de tweede plaats.

  3. De levensduur van de artikelen van de onderzochte news agencies varieerde 10 tot 72 uur op Twitter. BBC-artikelen hadden een lange levensduur op Twitter van soms 3 of meer dagen, artikelen van Forbes, Wired en Bloomberg hadden de korste levensduur.

  4. Artikelen van The New York Times, NPR en BBC verkrijgen de meeste retweets, Financial Times en Forbes het minst.

  5. Qua levensduur op Twitter scoorden artikelen van de BBC, Mashable en The New York TImes het beste.

  6. BBC, Mashable en Wired publiceerden de populairste artikelen. Zij overstegen de gemiddelde half-life factor van 5,5 uur. Half-life staat voor de tijd die het duurt voor een link om de helft van het aantal kliks dat het ooit zal verkrijgen te behalen.

Dit vergelijkend onderzoek van news agencies is boeiend, zeker voor de Media Relations-afdelingen van bedrijven. In december wordt de uitslag van een vervolgonderzoek bekendgemaakt, over het belang voor nieuwsorganisaties van engagement met hun volgers versus het aantal volgers.

Professor Sudha Ram:

“The idea is really to see if we can make some predictions. What are some attributes of these networks that will help us make predictions? Is it number of followers? Is it engagement of followers? Is it what time you tweet? Is it who else is tweeting at the same time? Which are the more useful attributes that will help us predict, and therefore will help us give organizations suggestions on how to be more effective in spreading their news? Because ultimately their goal is more people reading their articles and talking about them. While the Twitter study is intriguing, it is presented (appropriately) in the language of science — “edge/node ratios,” “ego network details” and so on. This means it may take time for the study’s implications to be translated into everyday guidance for publishers and editors.”

Helaas heb ik het onderzoek zelf nog niet kunnen vinden online. Dit artikel is gebaseerd op publicaties van CNN, Paidcontent en University of Arizona.

(Images by ARENA Creative via Shutterstock)

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

9 Reacties

    paulclps@gmail.com

    Interessant. Ik ben wel benieuwd wat de kracht van herhaling is op twitter en of ze dat hebben meegenomen in het onderzoek.


    17 oktober 2012 om 10:16
    Gemeenten Nederland

    Inderdaad interessant om te lezen. De term ‘half-life’ factor kende ik nog niet, eentje om te onthouden.


    19 oktober 2012 om 08:32
    Lily Leading Instant Eye Lift

    Great learning – I had been reading that the lifespan for a message on Twitter was only minutes.


    20 oktober 2012 om 08:21
    R.Nibte

    Zeer interesant onderzoek. Ben benieuwd hoe dit vertaald kan worden naar het bedrijfsleven in de b2b omgeving.

    Vooral omdat er nog een groot verschil bestaat tussen prive en b2b gebruik twitter.


    21 oktober 2012 om 10:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!