Reputatie Rabobank gered?

19 oktober 2012, 11:15

Groot nieuws deze ochtend, de Rabobank stopt na 17 jaar als sponsor van het professionele wielrennen. Als wielerfan baal ik en zou de Rabobank willen smeken te blijven. Maar als communicatie consultant weet ik eigenlijk wel beter, de situatie was onhoudbaar.

Deze blogpost verscheen ook op het blog van LEWIS PR.

Het professionele wielrennen gaat al decennia gepaard met wilde verhalen over doping. Hoewel er grote schandalen zijn geweest, heeft de Rabobank vaak de dans weten te ontspringen. Na de hectische zomer van 2007 met het terugtrekken van Michael Rasmussen uit de tour, werden er toch steeds vaker vraagtekens gezet bij (oud)renners van de Rabobank ploeg. Afgelopen week werd nog bekend dat de Spaanse Rabobank wielrenner Carlos Barredo zich bij de internationale wielrenunie UCI moet verantwoorden voor afwijkende bloedwaarden.

Spreekwoordelijke maat is vol

Na het uitkomen van het vernietigende USADA-rapport, waarin tientallen getuigen onder ede verklaringen hebben gedaan over het grootste dopingnetwerk ter wereld, was voor de Rabobank de maat meer dan vol. Logisch, juist in een periode waarin van een bank geloofwaardigheid, betrouwbaarheid en transparantie wordt geëist, is de ‘match’ met het professionele wielrennen ver te zoeken.

Op zich verdient het besluit van de Rabobank al een pluim. Een moeilijke beslissing waarbij de bank kritische tegengeluiden van consumenten en renners kon verwachten, zoals van wielrenner en oud-dopinzondaar op David Millar, via Twitter:

Daarnaast is de beslissing ook een prijzige. Een groot deel van de marketing- en communicatiestrategie is afgestemd op de professionele wielerploegen van de Rabobank. Stoppen met deze sponsoring betekent een nieuwe richting voor marketing en communicatie die veel kosten met zich mee zal brengen.

Afwikkeling

Naast de beslissing is ook de afwikkeling van de sponsoring, zoals tot nu toe bekend is, lovenswaardig. Ten eerste gaat de bank verder met de focus op talentontwikkeling van het wielrennen in Nederland. Daarnaast worden alle contracten van de professionele renners nageleefd, ook in het komende jaar. De professionele Rabobank ploegen gaan over in een stichting en de renners rijden zonder de sponsoruitingen van de Rabobank. De bank blijft hierin dicht bij zijn normen en waarden door respect te hebben voor bestaande contracten en samenwerkingen en bewijst dus een betrouwbare partner te zijn.

Te laat?

De Rabobank heeft een beslissing genomen die al langer in de lucht hing, bleek onder andere ook uit een recent interview met Heleen Crielaard (hoofd sponsoring Rabobank) in Nieuwsuur. Als je reputatie door sponsoring in het geding komt, zal je altijd actie moeten ondernemen. Maar de grote vraag blijft: Is de beslissing op tijd genomen of blijven de laatste dopingperikelen nu nog hun effect hebben op de reputatie van de Rabobank?

Credits afbeelding: www.onlinebookmaker.nl

Gijs Moonen
Founder & Owner bij Ovide Agency

Oprichter van Ovide Agency. Een bureau met een ander model. Als online marketing & PR bureau doen we het nét even anders. Met de allerbeste mensen werken we voor de mooiste merken. Niets meer, niets minder.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Roy

    Zelf ben ik ook groot wielerfan en dit is zeker niet de manier hoe Rabobank haar sponsoring wilde afbouwen. Rabobank heeft het niet makkelijk op het moment met aankomende reorganisatie en heeft dit wellicht gebruikt om zo snel te kunnen stoppen. Ook in de paardensport waar Rabobank sponsort zijn ook doping gevallen bekend. De media heeft een grote rol gespeeld in dit geheel.

    Het wielrennen zit echter nu in een tweedeling. Rabobank had ook de hele top van de wielerploeg kunnen vervangen om zo een signaal te geven dat ze met een “schone” lei willen doorstarten. De wielerwereld is een veel grotere industrie dan we soms denken. Wekelijks stappen miljoenen mensen toch op de racefiets. Wellicht gaan we meer toe naar merkenteams zoals bijvoorbeeld BMC. Deze bedrijven hebben niet af te rekenen met een schoon imago.

    Doping in de sport keur ik zeer zeker af maar ik ben er nog niet over uit of ik nu Lance Armstrong helemaal de schuld moet geven van dit alles. Heel veel renners pakten in dezelfde periode. En bij dopinggebruik ga je echt niet ineens een Tour winnen. Je moet er toch keihard voor werken.

    Misschien is het ook niet goed dat er maar 1 hele grote sponsor is in de Nederlandse wielersport. Ik vond het destijds een goede ontwikkeling dat ook Vacansoleil en Argos in de wielersport zijn gestapt. Zo ontstond er al meer breedte in de wielersport.

    Er liggen nog steeds kansen voor bedrijven in het wielrennen.


    19 oktober 2012 om 12:45
    Wim

    IK denk dat we hier te maken hebben met het kaartenhuis dat de wielersport heet en met alle dopingschandalen en het case Lance Amstrong in het bijzonder, wordt er flink getrokken aan de onderste kaarten. Rabobank ziet waarschijnlijk aankomen dta het kaartenhuis ondanks het zwijgen van Armstong, het ontkennen van Hein Verbruggen in zal storten en wil niet in deze lawine worden meegesleeurd. Een verstandige keuze om zich op dit moment uit deze “sport” terug te trekken, temeer ook omdat met veel geld van de klanten/leden deze sport in leven wordt gehouden. Het zou de Rabobank sieren deze miljoenen nu eens niet in sportsponsoring te steken, maar zich eerst af te vragen wat een verstandig en goed uit te leggen bedrag is om in dergelijke activiteiten te steken en dat bedrag te investeren in een een of andere vorm van maatschappelijke ontwikkeling. Denk aan onderwijs, duurzaamheid, integratie, etc. Wel een goed management er op en op tijd in de rem knijpen als het uit de bocht dreigt te vliegen.


    21 oktober 2012 om 14:24
    Arjan

    In duitsland hebben ze al jaren geleden de stekker uit het wielrennen getrokken vanwege alle doping ellende. Daar is wielrennen niet eens meer op TV en alle kampioenschappen zijn gestaakt. Wellicht gaat dat hier gebeuren?

    Giant melde zich als kandidaat, tja , die moeten wel, anders als die zouden stoppen met sponsoring, gaat niemand hun fietsen meer kopen misschien.

    Men moet gewoon iedereen elke maand checken op doping en diegene die gepakt wordt de bak in en of een mega boete. Dan houd het snel op.


    22 oktober 2012 om 07:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!