Twitter en LinkedIn zijn Hyves voorbij in unieke bezoekers

23 oktober 2012, 09:27

Twitter en LinkedIn voor het eerst Hyves voorbij in maandelijks unieke bezoekers in september

We zagen 'm bij de laatste social media cijfers update al aankomen, maar nu comScore de nieuwe panelcijfers (n=20.000) over afgelopen september heeft gepubliceerd weten we het zeker. Hyves is qua maandelijks unieke bezoekers in Nederland gepasseerd door Twitter maar ook door LinkedIn. Het breaking point is niet zozeer de verdienste van Twitter (wat i.v.m. afgelopen jaar nog atijd op een laag niveau zit) en LinkedIn (wat relatief stabiel blijft), maar van de daling van Hyves.

In september bezochten 3.429.000 Nederlanders de site van Hyves. Twitter mocht 3.593.000 Nederlanderlandse bezoekers verwelkomen, vergelijkbaar met LinkedIn (3,6 miljoen). Feest zal het bij Twitter niet zijn. Ten opzichte van afgelopen mei, toen 4,4 miljoen Nederlanders de site van Twitter bezochten, is het aantal maandelijks unieke bezoekers flink ingezakt.

Marktaandelen sociale netwerken

In de tijd die bezoekers op de platformen spenderen is Hyves nog wél groter. Hoewel comScore deze nog niet voor september bekend heeft gemaakt is de voorsprong van Hyves met 98 min/maand groot. Twitter (29 minuten) en LinkedIn (21 minuten) komen daar niet bij in de buurt.

We kunnen daarnaast concluderen dat het Facebook bezoek is gestabiliseerd. De ± 9 miljoen maandelijks unieke bezoekers lijk het plafond te zijn. Dat aantal ligt iets hoger dan het bezoek aan Hyves in haar hoogtij.

Over de cijfers

De comScore data komt voort uit een panel van 20.000 Nederlanders waarvan het feitelijke bezoek aan websites wordt gemeten. Hoewel de comScore cijfers mooi inzicht geven in de bezoekcijfers, is het geen volledig beeld van de werkelijkheid. Zo wordt mobiel bezoek niet gemeten, en zitten er, zoals bij veel onderzoeken, geen kinderen (0-14 jaar) in het onderzoekspanel.

Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!