The Internet of Things: geen plaats meer voor old-school marketeers

30 oktober 2012, 08:29

Marketing- en communicatielessen tijdens Dutch Design Week goes Digital

Na 10 jaar stond Dutch Design Week dit jaar voor het eerst met een apart event ook stil bij digitaal design in Nederland. Dutch Design Week goes Digital stond bol van de internationale sprekers die over verschillende vormen van digital design spraken; gisteren was al een eerste verslag te lezen. Wat iemand uit de digitale communicatie daar doet? Leren dat de baan die ik nu heb in de toekomst niet meer bestaat. De marketeer van de toekomst is namelijk een data-specialist, zo is in ieder geval mijn conclusie na een stevige bijles over The Internet of Things door Albert Shum en Corrina Black van Windows Mobile, Lorna Goulden, oprichtster van The Internet of People’ en Danijel Bonacic en Tobias van Veen van TamTam.

Impact op marketing

Al eerder werden op Marketingfacts artikelen geplaatst over The Internet of Things: een wereld waarin niet alleen mensen maar ook apparaten met elkaar data uitwisselen. In deze blogposts ging het logischerwijs over waar het heengaat met het internet en wat de gevolgen hiervan zijn voor de consument. Maar eigenlijk heeft The Internet of Things ook een enorme impact op de manier waarin marketing wordt bedreven.

De focus van online marketeers ligt online met name op social media. Hiermee kunnen marketeers makkelijk communiceren met hun doelgroep. Bijkomend voordeel is dat ze ook de beschikking hebben over grote hoeveelheden data over deze doelgroep. Het ‘Internet of People’, waar we nu van kunnen spreken, wakkerde al de vraag aan naar een ‘techy’ marketeer. Een marketeer die op de hoogte is van de laatste technologische ontwikkelingen en over basiskennis beschikt om met data-analyses aan de slag te gaan.

Quantified everything

Een eerste stap naar The Internet of Things is de Quantified Self, apps waarmee je persoonlijke leven geoptimaliseerd kan worden. Denk aan het meten van je trainingen (Nike Running) of task managers.

Data over je eigen gedrag worden geanalyseerd om het beste uit jezelf te halen. The Internet of Things is eigenlijk niets anders dan het ‘quantified of everything’.

Als bedrijven zoals Cisco en Intel gelijk krijgen, zijn in 2020 zo'n 30 à 50 miljard (!) voorwerpen verbonden met elkaar en het internet. Al deze apparaten (en het gebruik hiervan) leveren data op over hoe jij je dagelijkse leven inricht. Hoe laat zet jij de oven aan, bij welke temperatuur pak je een biertje uit de ijskast en vanaf welke datum gebruik jij de centrale verwarming weer intensief en is de zomer officieel voor jou voorbij?

De marketeer als wetenschapper

Je kunt je voorstellen dat al deze data bijzonder waardevol zijn voor marketeers. Het gedrag van ieder individu valt te kwantificeren en verandert de manier waarop bedrijven zaken gaan doen. Zoals Lorna Goulden het tijdens haar presentatie stelde: The Internet of Things verandert de manier waarop we denken en waarop we dingen creëren. Haar focus lag uiteraard op de designers, maar eigenlijk geldt dit ook voor de marketeer van de toekomst.

Alles wat we bedenken en willen creëren zal gebaseerd zijn op alle data en verbindingen die ontstaan door het Internet of Things. Dit betekent dat iedere beslissing wordt genomen aan de hand van ongekende hoeveelheden gekwantificeerde data. Een taak die nog niet bij de huidige marketeer past, maar eerder bij een wetenschapper. Ik ga vast op zoek naar een opleiding om me bij te scholen.

Credits afbeelding: OFKN (CC)

Gijs Moonen
Founder & Owner bij Ovide Agency

Oprichter van Ovide Agency. Een bureau met een ander model. Als online marketing & PR bureau doen we het nét even anders. Met de allerbeste mensen werken we voor de mooiste merken. Niets meer, niets minder.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Remco de Vries

    Eens met de strekking van je verhaal, maar ik vraag me wel iets af op basis van je laatste alinea’s: Wat doet dan de huidige Marketeer?

    Als ik om me heen kijk, dan is iedere marketeer al de hele dag bezig met data. Op basis daarvan worden gerichte campagnes uitgevoerd, en inzichten in nieuwe en bestaande klanten verkregen.

    Mijns insziens past dit dan ook prima bij de huidige marketeer.

    Ook zie ik de marketeer van de toekomst niet heel veel anders doen! In de toekomst hebben we echter wel veel meer data, en ook andere data. Deze data moeten we clusteren, en interpreteren, en stelt ons in staat nog relevanter te zijn. Ook zullen we andere beslissingen nemen en andere acties uitzetten.

    Tevens zou ik marketeers geen wetenschappers noemen, dan worden de wetenschappers boos 😉

    P.s. @Marketingfacts: klopt het dat ik niet langer kan inloggen? In zowel FireFox als Chrome doet de button rechts bovenaan in de balk helemaal niets! (FF 15.0.1 en Chrome 22.0.1229.94)

    Remco


    30 oktober 2012 om 10:24
    Remco de Vries

    P.s. Alleen op de homepage werkt inloggen, niet bij artikelen!

    Remco


    30 oktober 2012 om 10:31
    DannyOosterveer

    @Remco, klopt, kwam ik vandaag ook achter. Gaan we zo snel mogelijk fixen!


    30 oktober 2012 om 10:34
    Peter Kentie

    Hi Gijs, dit jaar was de 11e editie van de Dutch Design Week. In 2003, bij de derde dus, hebben we in Parktheater een memorabele ‘Dag van het Webontwerp’ gehouden. Met toen o.a. Jeroen van Erp van Fabrique al op het podium. Bij het event werd het boek ‘Webontwerp, monografieen over vormgeving van Rob Punselie en mijzelf gepresenteerd. Uitgever was [Z]OO Producties uit Eindhoven. Ik heb daar goede herinneringen aan.

    DDW Goes Digitale was goed. Mooie verhalen, momenten en quotes. A la “make it shrink and make it pink’.

    Goed voor de Dutch Design Week en Eindhoven als designstad van Nederland dit event.


    30 oktober 2012 om 19:56
    jaap den dulk

    Goed diep inzicht, platte conclusie.

    Als wetenschapper meer marketeer zouden worden dan zouden we sneller in consumenten taal begrijpen wat alle wetenschappelijke data betekent.

    Best of both worlds zou zijn als de marketeer het zinnige idee, gebaseerd op data, kan vertalen in prakische hulp die z’n publiek (Eerder collega’s dan eind klanten) onmiddelijk kan toepassen in het dagelijks werk/leven.

    De marketeer als wetenschapper is sneller in het zien van de praktische toepassing. De snelle marketing van dat idee is zijn echte werk.


    31 oktober 2012 om 11:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!