Zombies, hersenen en Twitter
Wat hebben zombies, hersenen en Twitter met elkaar te maken? Nou, je neemt de eerste aflevering van de bekende zombieserie The Walking Dead. Je onderzoekt hoe de hersenen van kijkers reageren op verschillende scenes. Tot slot vergelijk je de resultaten met de reacties op Twitter. Het Amerikaanse onderzoeksbureau Harmony Institute (HI) deed het, met interessante resultaten.
HI wilde dus te weten komen of wat er omgaat in de hoofden van televisiekijkers verschilt van wat er op sociale media als Twitter te zien is. Hiervoor waren twee onderzoeken nodig.
Twitteranalyse
Om te beginnen lieten ze alle Twitteractiviteit met betrekking tot de eerste uitzending in 2010 analyseren. Het ging om 19.000 tweets. Die werden allemaal met de hand gelabeld op aspecten als sentiment en user engagement. Ook de specifieke scene waarop een tweet betrekking had, werd vastgelegd.
Hersenactiviteit
Vervolgens gaven ze twintig proefpersonen dezelfde aflevering van The Walking Dead te zien. Terwijl de proefpersonen aan het kijken waren, werd hun hersenactiviteit geregistreerd met behulp van elektro-encefalografie. Ook hier bleek het mogelijk de metingen te relateren aan zaken als attentie en gevoelswaarde.
Niet alles haalt Twitter
Wat bleek toen de resultaten van beide onderzoeken werden vergeleken? Mensen twitteren over veel scenes die hen aangrijpen, maar niet over allemaal. Sommige televisiemomenten roepen erg veel emotie op, maar soms is die kennelijk te particulier om te delen op een medium als Twitter. Je ziet dan wel flauwe grappen, duidelijk bedoeld om een beetje stoom af te blazen.
De volgende video geeft een paar mooie voorbeelden:
Dingen die ons enorm raken, delen we soms toch liever niet op sociale media. En misschien is dat ook wel goed. We zijn tenslotte geen zombies.
Erg interessant artikel en heb meteen een nieuwe serie om dit weekend te gaan kijken. Thanks!
@Oli4b Toevallig kende ik de serie al. Het eerste seizoen is top, daarna wordt het wat naar mijn smaak wat te sentimenteel. Veel kijkplezier!