Meet je Facebook-ROI met Fb’s nieuwste conversion measurement tool
Optimized bidding met conversie tracking-tool
Afgelopen vrijdag (16 november) heeft Facebook aangekondigd dat zij een conversion measurement tool zullen lanceren. Deze tool zal het voor marketeers mogelijk maken om een brug te slaan tussen de investering in social advertising en de resultaten van online sales. Ideaal, want het meten van de daadwerkelijke ROI van social advertising resulteren in sales staat hoog op ieders agenda.
Meetresultaten gebruiken
Het voordeel van de tool van Facebook is tweeledig. Adverteerders kunnen hun campagnes meer optimaliseren door met behulp van de tool kosten te besparen en hogere click-through rates te genereren. Daarnaast kan Facebook nu met meetresultaten aantonen waarom adverteren op het sociale netwerk de investering waard is. Een interessant gegeven, daar de voorspelling is dat in 2016 de social media-inkomsten rond de $34 miljard zullen liggen, waarvan 90% uit advertising en gaming voortkomt. In 2012 waren deze getallen respectievelijk $8,8 miljard en $6,2 miljard.
Ook voor kleinere adverteerders
De vraag naar een tool als deze was groot. Het is volgens David Baser, de ads product manager van Facebook, voor elke branche cruciaal om advertentie-effectiviteit en -resultaten te meten. Eerder was deze conversiemeting vanuit Facebook alleen voor grote adverteerders beschikbaar, maar doordat Facebook het nu heeft opgenomen in het self-service ad platform, is conversie-tracking nu ook voor kleinere adverteerders een optie. Deze tool vergroot daarmee de mogelijkheden van Optimized CPM bidding. Wanneer je als adverteerder kiest voor Optimized CPM bidding laat het systeem de advertenties alleen zien aan users die volgens de tool het meest geneigd zijn om te converteren.
Beter dan de vorige tool
De tool is niet de eerste conversietool die Facebook heeft ontwikkeld. In 2010 werd er ook een tool geïmplementeerd, maar de bèta werd binnen een jaar beëindigd. Adverteerders vonden de tool te ingewikkeld en daarmee ging veel overhead/support gepaard. Het verschil dat in deze tool gemaakt is, is de combinatie tussen conversietracking en Optimized CPM bidding.
Hogere Return On Investment
De basis van de tool is dat er een stukje code wordt toegevoegd aan een webpagina waarvan het gewenst is conversie te meten, bijvoorbeeld een check-out-pagina of een registratieformulier. De adverteerder stelt zijn marketingdoel in en het Facebooksysteem serveert de advertenties op een zo efficiënt mogelijke manier. Dat daarmee de controle over de biedingen verandert, ziet Facebook niet als een negatief punt.
De ROI van een campagne die op deze manier wordt aangestuurd, ligt aannemelijk hoger dan die van een CPC- of een traditionele CPM-campagne. Een voorbeeld is Fab.com: zij testten de optimized bidding met conversie tracking tool in de bèta-fase en zagen de kosten per actie met 39% dalen.
Het is nog niet bekend wanneer deze tool beschikbaar is voor alle marketeers.
Ben zeer benieuwd. Velen zullen in hun comfort zone blijven zitten zonder het heilige huisje af te breken. Dit gaat de doorslag geven hoe heilig het huisje daadwerkelijk is.