2013 & dating affiliate-land (I)
Een krap jaar naar mijn vorige post over dit jaar, Trends in affiliate datingland, wil ik met jullie weer vooruit blikken naar volgend (dating)jaar, 2013. Dit keer vormde de opvolger van de Dating Exchange, de Daisycon Dates & Drinks, de perfectie voedingsbodem voor reflectie op 2012, voor wilde plannen en grote en minder grote verwachtingen voor 2013. Hieronder neem ik jullie mee naar een aantal voorspellingen die ik deed voor 2012. Jullie zullen zien dat er een paar voorspellingen redelijk tot helemaal zijn uitgekomen, maar zeker ook een aantal zaken liep totaal anders dan ik dacht. Dit laatste weerhoudt mij er echter niet van om in deel 2 van deze blog een aantal nieuwe trends/voorspellingen te doen over waar dating affiliation heen gaat in 2013.
2012: Unboxing de black box
Een (verkapte) klacht vanuit mijn partijdige hoek (een affiliate netwerk) was dat veel datingsites te weinig tijd en kennis voor affiliate marketing in huis hadden. Het gebrek aan dedicated affiliate managers of tijd voor affiliates bij datingadverteerders zorgde ervoor dat affiliate marketing teveel als black box werd gezien door adverteerders. De tip was dan ook: intensivering, meer doen voor meer.
Nou, in 2012 heeft een aantal datingsites zeker die zwarte doos opengetrokken. Een vers blik online/affiliate marketeers mocht aan de slag voor dating in 2012. Met resultaat: veel adverteerders richten zich voor het eerst specifiek op publishergroepen, zoals content-, mail- of actie(code)-/gratis publishers. Specifieke acties, voor specifieke groepen.
Contentpublishers
Mooie content van Lexa voor grote contentpublishers (voorbeeldje), persoonlijke SEO-begeleiding van Pieter van der Gulik en of geld voor een verbeterplan van Match4Me zijn mooie voorbeelden van hoe deze groep publishers te triggeren is. Niet door plat geld, maar door mee te denken. Een verademing in affiliate land. En als het dan toch om geld gaat, werd dit meer op de juiste plek neergelegd. Een vergoeding voor een zeer uitgebreide inschrijving (CPL) in combinatie met een vergoeding voor de verkoop van een abonnement (CPS) is een model dat Parship bijvoorbeeld goed toepast voor contentsites.
Actie/gratis publishers
Een speciale actie/staffel van Match4Me, en… kortingscodes, in 2012 zijn ze er! Zoals gehoopt. Onder andere eDarling, Relatieplanet en 50PlusMatch hebben allemaal kortingscodes, om ook deze groep consumenten aan te spreken.
Mail publishers
Demografische targeting per adverteerder, hogere staffels en co-branded en pre-filled landingspagina’s worden ingezet om deze zeer grote groep publishers in 2012 op dating beter te laten converteren, en met succes! Ook thema-acties werden meer ingezet.
Deze acties leiden voor veel adverteerders tot veel beter en meer verkeer, waar veel publishers aangeven een hogere conversie te behalen, en daarmee dating interessanter te vinden. Ook een aantal keer gezien in 2012, o.a. tijdens de Dates & Drinks: de branchevreemde publisher, die ook een datingsite opricht naast activiteiten in Telecom of Travel.
Gemiste kansen: Mobiel & Sociaal
Maar 2012 had ook gemiste kansen, trends die totaal niet uitkwamen.
Mobiel
Mobiel bijvoorbeeld. Hoewel ik verwachtte dat 50% van het verkeer naar datingsites mobiel zou gaan, en dat datingsites hier grif op zouden inspelen, hebben grote sites als Relatieplanet of Relatie.nl nog geen mobiele pagina. Ook hebben veel sites nog geen app, of een vrij ‘gebruiksarme’ app. Een te benchmarken site is voor affiliates dan ook zeker nog niet opgestaan.
Social
Social is de andere negatieve verrassing. Hoewel publishers de weg naar Twitter en Facebook in 2012 goed hebben gevonden, beoordelen adverteerders sociale inschrijvingen nog vaak niet apart, laat staan dat er een beleid is voor sociale affiliates. En social of community-achtige datingsite Badoo bijvoorbeeld heeft haar partnerprogramma sterk ingekrompen, in plaats van o.a. hiermee een sterke Nederlandse presence te ontwikkelen. Pepper, een datingsite met duidelijke links naar de sociale sites, heeft 2012 wel benut om zijn groei door te zetten, o.a. door op het nippertje een affiliate programma te lanceren.
In deel 2 van deze blog, dat binnenkort verschijnt, ga ik in op wat ons tijdens 2013 te wachten staat op affiliate dating-gebied.
Afbeelding: JD Hancock (cc)
Dat er een groei is van mobile gebruikers is waar. Waar de tablets voorheen altijd de mobiele versie gebruiken, draaien veel normale websites ook op een tablet al. En als de techniek zo goed is, dan zou je toch wel verwachten dat er een soort software komt die de website kan converteren naar een app.
@ Robbert, dank voor je reactie. Ik ben zelf niet technisch, maar dit zou wel handig zijn inderdaad. Echter, lastig te realiseren. In deel 2 van de blog ga ik in op de toekomst, ( over drie weken al ;-)), ook mobiel komt weer voorbij.
Bedankt voor je reactie. Wij zien gewoon op de mobiele verse van Relatiefront.nl dat mensen via de “gebruik normale versie” link steeds vaker inloggen met een tablett. Vereiste is natuurlijk wel dat je website snel laadt en wifi aansluiting.
Ben het helemaal met je eens. Als je echter een mobiele versie hebt als een site als Badoo, zal mij niet verbazen dat je niet naar de desktopversie wil
Relatieplanet heeft heeft gelukkig nog net op de valreep aan je wens kunnen voldoen en een mobiele pagina gelanceerd.
Goed te horen. En, dit past perfect bij een voorspelling die ik in een aankomend blogje (deel 2) ga doen, dank!
Er zijn extreem veel dating sites bijgekomen in de afgelopen tijd en helaas zijn er een hoop fake. Er zijn wel websites die dit willen oplossen, zoals http://www.fakers.nl
Deze website geeft user generated input voor veel verschillende websites.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!