10 meest gelezen onderzoeken van 2012
De 10 best gelezen onderzoeken uit de kennisbank van Marketingfacts
Omdat 2012 nu echt bijna voorbij is, en omdat er de afgelopen weeks nauwelijks nieuw onderzoek is gepuliceerd, blikken we in de laatste review van onderzoeken terug op het afgelopen jaar. In deze blog heb ik de 10 best gelezen onderzoeken van dit jaar uit de kennisbank van Marketingfacts op een rijtje gezet.
1. Identifying Influential and Susceptible Individuals in Social Networks
Wetenschappers Aral & Walker hebben onderzocht hoe de wisselwerking tussen invloed en vatbaarheid verloopt bij de adoptie van een filmapplicatie op Facebook. De bewuste applicatie publiceerde notificaties van willekeurige opdrachten op de timeline van de gebruiker. Vervolgens hebben de onderzoekers verschillende verspreidingsmodellen losgelaten op de notificaties waaraan de peers zijn blootgesteld.
2. DM Barometer Special: Zoekmachine marketing
In het derde kwartaal van 2012 heeft de DM Barometer het thema ‘zoekmachinemarketing’ uit de branche onder de loep genomen. Er is onder andere gevraagd naar het budget van zoekmachine marketing, de doelstellingen voor het inzetten van zoekmachine marketing, belangrijke innovaties voor de organisatie en actualiteiten zoals de Cookiewet en de marktpositie van Google.
3. Facebook Advertising
In 2011 verhoogden marketeers over de hele wereld massaal hun budgetten voor Facebook advertising. De zogeheten premium advertenties, advertentieposities op de homepage van gebruikers en andere exclusieve posities binnen de site, waren hiervoor voor en groot deel verantwoordelijk.
4. The Social Media Report 2012
Sociale media zijn weer een jaartje ouder. Sinds de opkomst van de eerste sociale netwerken twee decennia geleden hebben sociale media zich continue doorontwikkeld om consumenten en merken over de hele wereld op een voor hen waardevolle manier bij elkaar brengt. Nu, jaren later, groeien sociale media nog altijd snel en worden steeds meer een integraal onderdeel van ons leven. Sociale netwerken zijn nu werkelijk een globaal fenomeen.
5. Online Video Strategy & Tactics
Het gebruik van online video groeit met dubbele cijfers. De verwachting is zelfs een groei van 600% tot 2015. De reden voor die groei is dat steeds meer bedrijven videocontent aanbieden. Niet gek, want websites met video worden gemiddeld 10 keer langer worden bezocht en 41% meer aangeklikt in zoekmachines.
Maar hoe pak je het aan? Hoe zorg je voor een pakkend 'format'? En hoe bereik je je publiek? Welke doelstellingen moet je voor jezelf definiëren? En hoe weet en meet je of online video aan die doelstellingen bijdraagt?
In drie compacte hoofdstukken – Formats & Branding, Distributie & Traffic en Conversie & ROI – geeft Quadia je inzichten en praktische tips om videocontent effectief in te zetten voor je eigen merk of organisatie.
6. Nederlandse Internetpopulatie 2011
Het Media Standaard Survey rapport vertelt jaarlijks over de cijfers van de Nederlandse internetpopulatie. Uit de cijfers van 2011 blijkt dat het afgelopen jaar het gebruik van internet met 18% is gegroeid. Een klein deel van deze groei wordt veroorzaakt door de toename van het aantal internetters, wat met met 1% groeide naar 87,2%.
7. Affiliate Marketing Monitor 2011
In opdracht van IAB verzamelde Blauw Research omzetgegevens van de grote Nederlandse Affiliate netwerken.
8. Vier op de vijf vakantiegangers vertrouwen op reviews
Vier op de vijf (83%) vakantiegangers gebruikt altijd of vaak reviews bij het kiezen van hun vakantie. Het onderzoek (n=1.000) toont tevens aan dat consumenten (61%) eerder geneigd zijn een reis te boeken wanneer er reviews van klanten op de website staan.
9. Stappenplan SEO tekst optimalisatie
Een praktische handleiding voor wie bereid is de handen uit de mouwen te steken.
10. Dossier Zoekmachinemarketing
Om bedrijven te helpen bij zoekmachinemarketing-activiteiten, publiceert de IAB Taskforce Search het Dossier zoekmachinemarketing, waarin aandacht wordt besteed aan diverse aspecten van deze vorm van marketing. Het zoekmachinemarketing-dossier is een uitgebreid handboek voor iedereen die interesse heeft in of zich bezighoudt met zoekmachinemarketing. Het dossier biedt diverse handvatten voor het succesvol inzetten van zoekmachinemarketing, met als doel om structureel een beter rendement op de geïnvesteerde marketing-euro te behalen.
Afbeelding: Kevin Dooley (cc)