2013 & dating affiliate land (II)
Vorige keer blikte ik terug op mijn voorspellingen voor 2012, in deze blog kijk ik met jullie naar 2013, en geef ik, onder andere op basis van de datingbijeenkomst Dates & Drinks, weer wat 2013 volgens mij gaat brengen.
Om terug te komen op mijn vorige blogpost: de voorspelling dat mobiel nog eens heel groot gaat worden, durf ik zeker weer aan, dan moet het in 2013 maar gaan gebeuren. Wat is er in dating nu lekkerder dan vanuit jouw eigen bank een beetje profielen te browsen of berichtjes te schrijven. De kans dat de huidige adverteerders die nog geen app of mobiele pagina hebben dit eind 2013 nog steeds niet hebben lijkt mij (weer…) vrij klein.
Ook zouden affiliates op beloningsmodellen speciaal voor mobiel verkeer moeten kunnen rekenen. Lexa zou met zijn iPhone-only-abonnement een mooie testcase kunnen zijn. Een mobiel of tablet-product, met een daarbij passende beloning.
Rijke affiliate campagnes
Steeds meer datingsites zijn goed uitgerust om meer aandacht aan hun affiliate kanaal te geven. Ze merken blijkbaar dat dit effect heeft. Beloningen, content en acties per groep, of zelfs per individuele publisher, verhogen de conversie en de verdiensten voor de publisher, het aantal inschrijvingen voor de adverteerder en maken dating als geheel een interessanter kanaal voor affiliates in 2013.
Social
Gaat Facebook datingsites eindelijk wegvagen? Niet in 2013 wat mij betreft. Dating wil je niet perse in front of je vrienden doen, daarnaast kun je een stuk minder goed selecteren op wie je wil ontmoeten. Wel zul je er nog meer getarget verkeer vandaan kunnen plukken als affiliate. Steeds meer affiliates worden hier goed in. Aan adverteerders de kunst om daar wat mee te doen, of om in ieder affiliates die kwaliteit aanleveren niet in de weg te zitten door deze vorm van promotie botweg te verbieden.
New kids on the block
Van met name een social community-achtige site als Badoo en in mindere mate Twoo en Zoosk hoop ik dat ze toetreden tot de Nederlandse datingmarkt. Datingsites kunnen namelijk wel wat leren van Facebook en andere social media in de speelsheid en het gemak waarmee interactie hebt op een socialmedia site.
Omdat sites als Badoo een geheel andere experience bieden, in de Engelstalige landen erg groot zijn én zijn geboren voor mobiel, spreken ze nieuwe doelgroepen aan, en is er sprake van een betere dating-ervaring; helemaal als je daar ook location based services bij bedenkt. Grindr, in Nederland populair onder homo’s, is een mooi voorbeeld van een site die iets biedt wat grote datingsites nog niet hebben.
Nieuwe doelgroepen
Deze new kids on the block zouden samen met Pepper de conversie van jongere daters kunnen verhogen omdat hun speelse concepten deze groepen erg aanspreken. Dat betekent overigens niet dat bestaande sites op hun lauweren kunnen rusten, want Pepper en co. zullen ook zeker de aandacht van oudere consumenten en van affiliates op zich weten gericht.
Kortom, 2013 wordt een interessant jaar, met nieuwe toetreders en huidige spelers die veel meer dan nu moeten gaan innoveren. De zekere winnaar in 2013 is dan ook de dating affiliate.
Credits afbeelding: www.CourtneyCarmody.com (CC)