Twee trends om in 2013 in de gaten te houden

6 februari 2013, 13:30

Over persoonlijke communicatie en gelijkwaardigheid van relaties tussen merk en consument

Afgelopen donderdag organiseerden Fortress en Shot By Models Factor 13. Een paneldiscussie in 2 rondes over social media trends in 2013. Opgeluisterd door 13 experiences en gevisualiseerd door INK, was het een middag met inspiratie en interessante discussie. In het panel: Karsten Mosterd van Sundio, David de Jong, Petra Oonk van Omega Pharma en Sander ter Haar van Specsavers. Alle vier houden zij zich dagelijks bezig met online en social media.

Geen toekomst zonder geschiedenis. Zo geldt ook voor marketing. Had de winkelier in de middeleeuwen nog contact met zijn klant omdat deze zich in levenden lijve aan hem presenteerde, inmiddels heeft de gemiddelde retailer steeds minder contact met de mensen die zijn waren kopen. Na veranderingen door de opkomst massamedia, de introductie van de computer en het internet, social media en nu de snelle toename van mobiel en mobiel internet, is het spel steeds weer veranderd en worden de kaarten opnieuw geschud. Inmiddels leven we in een wereld die gedefinieerd wordt door social connections, augmented reality en de hypergepersonaliseerde content van Google Now. In 2013 zal de wereld niet stilstaan. Wat zijn de trends die we kunnen verwachten?

Klik voor een grote weergave.

Trend 1 – Alle marketingcommunicatie wordt gepersonaliseerd

De vraag die hierbij gesteld moet worden is of marketingcommunicatie gepersonaliseerd wordt door marketeers of dat consumenten ervoor gaan zorgen dat zij alleen gepersonaliseerde content naar zich toe krijgen. Gaat de consument unsubscriben, defrienden, unliken en er zo voor zorgen dat hij alleen relevante informatie krijgt? Of wil hij zo af en toe ook nog eens verrast worden door informatie die hij niet per definitie zelf geselecteerd zou hebben?

Marketeers zetten zich in om de boodschappen die zij zenden zo veel mogelijk relevant te maken voor de doelgroep en dus personaliseren zij de communicatie. De techniek is hierin tot nu toe echter een bepalende en beperkende factor. Hoe goed de algoritmes inmiddels ook zijn, het blijft moeilijk om exact de juiste boodschap naar de juiste persoon op het juiste moment te brengen. Individuen worden in groepen verdeeld en gelabeld en dat is niet per definitie de weg naar de meest effectieve communicatie. Immers, consumenten willen niet het gevoel hebben tot een doelgroep te behoren, maar willen als individuen behandeld en benaderd worden. En dan nog de vraag wat er gebeurt als consumenten hun privacy hoog in het vaandel gaan stellen. Personaliseren van boodschappen wordt dan een stuk lastiger.

Push of pull

Als je de eerste zin van de vorige alinea nogmaals leest, valt het je vast op dat hier het woord ‘zenden’ is gebruikt. Hoewel we het de laatste jaren vooral gehad hebben over pull in plaats van push, is de werkelijkheid weerbarstiger. Hoe gepersonaliseerd de boodschap ook is, adverteerders gebruiken toch vooral nog push-mechanismen om hun boodschap over het voetlicht te krijgen. Dat betekent dat het nog steeds een ‘gok’ blijft of de boodschap relevant is voor de ontvanger en of hij open staat om deze te ontvangen. Met alle campagne waste van dien..

Aan gepersonaliseerde marketingcommunicatie zitten dus nog wat haken en ogen. 2013 zal gaan leren in hoeverre de techniek verdere personalisering toelaat, of de omslag van pull naar push echt gemaakt gaat worden en in hoeverre privacy-overwegingen een bepalende rol gaan spelen.

Trend 2 – Merken die geen gelijkwaardige relatie met hun klanten aangaan, verliezen de strijd

Inmiddels is er al een reeks aan merken te noemen die hun klanten betrekken bij de producten die zij maken. Bij LEGO krijgen fans de kans hun model uit te laten brengen en te delen in de winst. Bij Nike kunnen kopers hun eigen ideale paar schoenen creëren. En bij het Rijksmuseum worden kunstliefhebbers curators van hun eigen galerie. Consumenten zijn dus niet langer alleen afnemers, maar worden productdevelopers, promotors en (co)creators. Merken bepalen niet langer alleen hun koers, maar laten toe dat consumenten binnen de grenzen van het merk zelf creëren.

Is deze vorm van co-ownership en co-creatorship wat bedoeld wordt met een gelijkwaardige relatie tussen merk en consument? En zit de consument eigenlijk wel op zo’n soortige gelijkwaardige relatie te wachten? Consumenten willen vooral gehoord en serieus genomen worden en feitelijk konden merken al eerder aan deze wens voldoen. Vroeger per telefoon, nu per e-mail en social media. Het luisteren naar de klant door een merk, is een belangrijke manier van gelijkwaardigheid. Niet voor ieder product of merk is immers een verregaande vorm van een gelijkwaardige relatie in de vorm van co-ownership of co-creatie van toepassing.

Gelijkwaardige relatie tussen merk en klant

Is een gelijkwaardige relatie eigenlijk wel een strevenswaardig doel? Immers, profiteert men juist niet van de ongelijkwaardige positie tussen beide partijen? Is juist niet het gevoel van gelijkwaardigheid van groter belang dan de gelijkwaardigheid zelf? En schuilt dat gevoel juist niet in het serieus nemen van de consument? Belangrijke vragen als het gaat over de relatie tussen merk en consument. De consument wil gehoord en bediend worden. Liefst op een persoonlijke manier. Commercials van bijvoorbeeld Albert Heijn en Plus spelen in op dit gevoel. Niet langer zijn het de aanbiedingen die centraal staan in deze commercials, maar is het de ‘manager van de AH’ en het ‘meisje van de Plus’ die de boodschap geworden zijn. En hoewel televisiecommercials in basis het tegengestelde zijn van een gelijkwaardige relatie tussen merk en consument, wordt door de persoonlijke benadering een gevoel van gelijkwaardigheid gecreëerd. Voor marketeers ligt nog een wereld aan mogelijkheden open om dit gevoel vorm te geven. Het creëren van een persoonlijke level door middel van het inzetten van merkambassadeurs bijvoorbeeld. Of het echt luisteren naar de consument. Niet als doelgroep, maar als individu.

Dat de relatie tussen consument en merk verandert, staat vast. Welke kant dit op gaat en wat we onder een gelijkwaardige relatie gaan verstaan, zal de komende tijd leren.

De paneldiscussie tijdens Factor13 heeft stof gegeven tot nadenken. Bij de borrel ging de discussie nog tot laat door. Wat mij na deze middag vooral bezighoudt, is de vraag wat de rol van social media gaat zijn in het herdefiniëren van de relatie tussen merk en consument.

Ik ben benieuwd hoe de lezers van Marketingfacts daarover denken…

Femke Marcar
Media director bij MassMovement

Femke Marcar is media director bij full service digital agency MassMovement. Zij adviseert klanten over digitale mediastrategie, social media en content. Daarnaast steekt ze graag haar tijd in haar eigen contentsites voor hondenbezitters.

Categorie
Tags

6 Reacties

    tomsxbf

    Requested for appropriate help “in the public interest” … Eddie Obeid. Image: Dean Sewell The converter should have something wrong with our cultural things any time doubtless crooked persons will get as much $8200 per day throughout genuine enable shielding their particular actions (“Obeid needs estate agent fees paid”, Nov . 3). Compare this towards suitable aid of course to parents demanding all the state removal of young boys and girls by way of a caution order: a sum sum of $1425 with regard to their legal representative to participate in on these folks, create many written documents and get ready for learning, having a more sum of $750 ($150 a while) for that top quantity of a few several hours referred to as. It doesn’t matter what extensive the ability to hear should go, this is basically the utmost fastened amount. Farther, even so the mean much comes with found in a good ct 75 km’s apart, a result of hometown unavailability of different magistrates, genuine benefit won’t scholarhip on a journey will cost you. Don’t get me and my friends going on your payment for afflicted individuals of great attacks, what individuals experience much more in damages ($10,400 regarding grievous literally injure) in comparison to the perhaps infected particular might get inside genuine assistance in in the future. Commercial Trevor Drake Terrigal Present-day mail Globetrotter pretty much destroyed from baskeball hoop RAW Eyesight: Harlem Globetrotter William ‘Bull’ Bullard runs away severe injuries during a match for Honduras And after having a football baskeball hoop slumped within the legal.


    22 maart 2014 om 10:56
    tomsntr

    Erika Lynch Eileen Lynch, All of the Age’s guru relating to rugby, has had wide-ranging experience with advanced social media in britain along with Quotes. Jordan provides layered all of the Socceroos with Most of asia, The eu together with Brazilian on their recent several Community Pot advertisments. He’s got even documented concerning Grands Corrt and even world-class motor outdoor activity from Japan as well as European countries. They have acquired a number of nationwide media gives either way competitive sports plus business literature. How all the A-League organizations seem to be by using further up Michael Lynch Erina Lynch functions that rule over the irons within 2013-14 plus anticipates which usually Good results advisor Ange Postecoglou and the Adelaide counterpart Josep Gombau is likely to be in front of apart on the finale. Time so that you can rethink Victoria derby for the reason that season-opener Michael Lynch Cardiovascular coach David Aloisi thought it was the coping sport. Her Good results equivalent Ange Postecoglou was feeling the fact that the beginning in shape for the brand-new A-League time of year do not ever rather ignited. Contreras brings Latino spice to make sure you Wining Ervin Lynch Melbourne Victory currently have nailed straight down a signing on your period, canceling for Sat what needs been recently the subject of rumour virtually all weekend 鈥?in which Chilean overseas defender Pablo Contreras will likely be… It is actually public: Victory symptoms Chilean Contreras Mirielle Lynch Win displays that will Chilean defense Pablo Contreras will undoubtedly be signing up for the golf club. Milne fronts court finished rape service fees Your committal finding out from Melbourne Magistrates Court docket is certainly advised Mister Milne raped a lady, merely 30 at the moment, regardless of your ex over and over expressing “no”.


    22 maart 2014 om 10:56
    ronaljtd

    Stephen Cook warns their ill health all too often her to help commit suicideBritish actor plus comedian Stephen Fry says his own despair might possibly a day get him to suicide and therefore bpd shouldn’t be dismissed being a “celebrity developer accessory”. Divulged: Australia’s committing suicide high incidence Ruth Pollard Research Supervisor AUSTRALIA seems to have precariously miscalculated the committing suicide numbers . . . by up to 40 percent inside New south wales and even Queensland ( blank ) causing any private and then rising increased prevalence regarding increasing massive. Crossing the favorable part Jessica Irvine, Chip O’Malley and Donald Humphries Something’s bad in your pussy. Countryside customers, we will written in context as a few of their new energized associates, ordinarily are not getting his / her fair share. High-risk young people all but forgotten in depression help and advice June Plain BEYONDBLUE continues to be named negligent just for overlooked gay and lesbian the younger generation in cutting edge pointers to assist you to medical practitioners establish plus start treating depressed youngsters. Depression folks stop prescribed medication too soon RACHEL BROWNE ANTIDEPRESSANT utilize in Questionnaire includes jumped simply by almost 45 per-cent throughout the last six years and years, along with Of sixteen thousand thousand solutions circulated. McGorry tendencies mind health and wellbeing change Julia Medew The particular Australian of this year, Meat McGorry, has got considered necessary an enormous change of your emotional wellbeing system towards one on one income far away from desperate the hospital offerings to be able to a great deal more community-based health care. Young individuals admittance euthanasia medication Julia Medew Australians in their Twenties and additionally Thirties are usually murdering independently while using illegal drug which will euthanasia strongly recommend, Medical doctor Philip Nitschke, features publicised given that the ”peaceful pill”. Postcards yank on the brink Adele Horin Within a times whenever the deliver produces trash and even expenditures, the appearance on the postcard with a purple sq in card board might be turning out to be a real lifesaver. Smoking-drug check out strokes Kate Hagan Australia’s narcotic regulator will review the protection involving trendy quit-smoking medication Champix sticking with investigation joining the application to a 72 per-cent accelerated probability major cardio functions similar to cardiovascular system… At life shut down, any blissful brand-new arising Julie Robotham Right after receiving solely weeks to live a life, changing treatment methods gives you brand new think about a most cancers client. Now there is a wonderful possibility of recognizing an aim. Be resourceful plus innovative can help! And you may charm your way in nearly anything. …get more info right here


    22 maart 2014 om 10:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!