Peter Kim (R/GA): “Bedrijven die customer-centric zijn, zijn het meest succesvol”

8 februari 2013, 10:29

Een sneak preview van Peter Kims presentatie tijdens The Social Conference

Volgende week vindt in Amsterdam The Social Conference plaats. Dit jaarlijkse congres, een initiatief van KREM en Emerce, heeft dit jaar als thema: Social in business. Het programma bestaat uit expertpresentaties, cases en best practices, expertpaneldiscussies en een aantal keynotes. Wij kijken vooruit op het event met drie van de keynote speakers. Eergisteren kwam Richard Millington van Feverbee aan het woord, nu is het de beurt aan Peter Kim van R/GA.

Peter Kim is VP of business transformation bij R/GA. Hij adviseert over digitale bedrijfsstrategie en is mede-auteur van het boek Social Business By Design. Hij sprak eerder op events als SXSW and Enterprise 2.0 Russia and wordt regelmatig geciteerd door media als CNN, Les Echos, Handelsblatt en The Wall Street Journal. Voordat hij bij R/GA aan de slag ging, was Peter Chief Strategy Officer bij de Dachis Group, analist bij Forrester Research en head of global digital marketing bij PUMA AG.

Je bent mede-auteur van Social Business by Design. Hoe onderscheidt jouw aanpak zich van die andere social business-consultants gebruiken om hun klanten het social business-tijdperk in te loodsen?

Ik bracht de term social business voor het eerst op in 2009 om hoe social media past in een management consulting-context. Tot dat moment gebruikten de meeste mensen de termen 'social media marketing' om klantgerichte initiatieven te beschrijven en 'enterprise 2.0' voor interne programma's. Dachis Group introduceerde dit concept om te laten zien dat een holistische aanpak tot de beste resultaten kan leiden.

Vandaag de dag begrijpen veel mensen de definitie, dus we kunnen van educatie nu door en focussen op de vraag hoe we social business-programma's kunnen laten werken. De meeste consultants wijzen naar de best practices van de pioniers in de industrie. Dat is goed, maar het is nog beter om te kiezen voor een aanpak die berust op inzichten die voortkomen uit het verzamelen en minen van big data om vervolgens tot objectieve, datagedreven beslissingen te komen.

In de VS wordt de social business consultancy scene gedomineerd door professionals die samenwerken in nieuwe organisatievormen en -netwerken. Met andere woorden: they eat their own dog food. Hoe zie je deze ontwikkeling in Europa en Nederland, nu en in de toekomst? Verwacht je dat ook hier de traditionele agencies een minder voorname plek zullen innemen?

We moeten ons realiseren dat het traditionele bureaumodel nog steeds valide is, tot op zekere hoogte, omdat de kanalen waarvoor ze zijn opgericht om in te richten – voornamelijk TV en print – nog steeds het grootste deel van het advertentiegeld ontvangen. Maar door de veranderende klantbehoeften komen er nieuwe mogelijkheden voor adviseurs die cutting edge services bieden vanuit nieuwe modellen.

Innovatie kun je vinden in alle industrieën en plaatsen op de wereld, maar de gezamenlijke noemer is dat deze bedrijven georganiseerd worden om op de beste manier klantbehoeften te vervullen. Dus of een groot bureau een nieuwe business unit start of een start-up een nieuw samenwerkingsmodel lanceert, de consultants die customer centricity als hun core organizing principle hanteren, zullen het meest succesvol zijn.

De aankondiging van je presentatie op The Social Conference spreekt over “navigating a roadmap to the future that leads beyond social business.” Voorbij social business? De meeste bedrijven zijn nog niet eens gestart met het proces om een social business te worden, toch? Dus wat ligt er aan de horizon voor bedrijven als ze eenmaal wél dat stadium bereikt hebben?

Social business krijgt nog meer net mainstream awareness in de meeste bedrijfstakken. Ik denk dat het antwoord op de why in het algemeen wel helder is: social business kan leiden tot efficiëntere omzetgroei en de operationele kosten drukken. Nu zijn de meeste merken dus gefocust op de how: hoe krijgen we social business aan het werk? Dat is belangrijk, maar niet zo spannend voor een strateeg als de vraag wat the next big thing zou kunnen zijn. Ik heb een paar goeie ideeën gezien over wat bedrijven kunnen doen als social business en ik kijk ernaar uit om die ideeën te delen tijdens #TSC13!

The Social Conference

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!