MEC in 10 Minuten: Vincent van den Boogert (ING)
Vincent van den Boogert is bij ING verantwoordelijk voor het merk en de marketing voor de Nederlandse markt. Hij ziet het als zijn kernopdracht om vooral het vertrouwen van de klant te winnen. Relevantie voor de klant is zijn leidraad, met als opdracht het merk meer emotionele waarde te geven. Van den Boogert gaat in op de merkcampagne waarin de kleur Oranje centraal staat.
“Oranje kun je niet claimen, Oranje is van iederereen. Het laat wel onze mentaliteit zien”. ING maakte de radicale keuze om de NPS tot de leidende KPI te maken in al het handelen van alle medewerkers. Dat begint z'n vruchten af te werpen. ING is nog niet waar het wil zijn, maar Van den Boogert ziet dat belangrijke stappen genomen worden.
Mooi om te horen dat ING bezig is een omslag te maken om een meer servicegerichte organisatie te worden. Relevant zijn voor je klanten lijkt alleen wel een erg open deur en is natuurlijk altijd belangrijk, maar relevant willen zijn is juist erg gericht op het inhoudelijke deel. Voor aanbevelingsgedrag is ook een gunfactor nodig, wat meer een emotioneel aspect is. En emotie wil ING graag meer toevoegen. Dit wordt wel gevat in de NPS, maar niet in de formule die Vincent van den Boogert hanteert. Store Support heeft gemerkt dat tijdens klantcontacten het enthousiasme van de medewerker richting de klant een grote invloed heeft op de NPS. Zou het niet beter zijn als ING daar ook aandacht besteed, naast het relevant willen zijn?