Verslag van Online Tuesday #32: Guerrillamarketing
Online Tuesday nummer 32, afgelopen dinsdag, stond volledig in het teken van guerrillamarketing. Hierbij het verslag van de avond, bestaande uit het liveverslag aangevuld met de presentaties, de videoregistraties van Eventproducent en de sfeerimpressie van Moviebites.
Online Tuesday is het maandelijkse event over online marketing dat wordt georganiseerd door Marketingfacts, Traffic4U, Energize, NEWPEOPLE en DQ&A Media Group.
Sfeerimpressie
Sprekers
-
Cor Hospes. 'Professioneel ontknoper' en schrijver van twee boeken over guerillamarketing, te weten Guerrillamarketing en De guerrillamarketingrevolutie. Cor zal, o.a. aan de hand van voorbeelden, uitleggen wat guerrillamarketing is. En wat niet.
-
Alexis Verschueren. Partner bij Raúl&Rigel, een offroad, streetwise production agency. Alexis zal vertellen over een aantal van de campagnes die zij samen met hun klanten hebben opgezet.
-
Jochem Wieringa. Mede-oprichter van *bliep. Jochem zal vertellen over hoe *bliep als jongerenmerk en nieuwe toetreder op de telecommarkt guerrillamarketing inzet; ook al gebruiken ze zelf de term niet.
Cor Hospes
Marketing is dead. Cor roept het al lang, maar nu is het officieel. Het staat ook in de Harvard Business Review. Zenden heeft geen effect meer. 86% wantrouwt reclame. Tegelijkertijd vertrouwt 78% de aanbevelingen van vrienden. We gaan steeds meer van zenden naar dialoog. Marketing wordt conversaties. Iedereen is marketeer.
Dus zorg voor verhalen die mensen willen delen. Als je content okay is dan heb je de media niet meer nodig, dat ben je zelf. Het gaat om meer merkimpact, een geloofwaardiger merk en warmere merk- en sterkere merkassociaties. Guerrillamarketing. De behoefte er aan is sterker dan ooit tevoren: authenticiteit, waarde en relevantie.
Wat is guerillamarketing nu precies? “Een onventionele verassende reclame-actie”. Geen tatoeage op je voorhoofd, geen koe met spandoek om en ook bombardement van tampons op het strand. “Schieten met hagel(slag)”, aldus Cor. Het heeft alles te maken met strategie. “En dat bekent altijd vanuit je STE”, zo legt Cor uit. Volvo? De veiligSTE. Bavaria? Wij-doen-het-zo-ste. Albert Heijn. Vodafone. Geen idee…
De vraag is uiteindelijk hoe je als merk herinnert wil worden? Het stappenplan:
-
Vind je STE
-
Omschrijf je doelgroep
-
Waar zit die doelgroep
-
Bezoek die plekken
-
Vertaal STE naar je doelgroep.
Vervolgens komt Cor met een hoop leuke en minder succesvolle voorbeelden. Wil je een boel leuke guerrilla advertenties zien? Bekijk dan eens de Het Guerrilla Marketing alfabet: Van Assvertising tot… blog van Erik van Roekel.
Cor eindigt zijn verhaal met dit krachtige voorbeeld:
Videoregistratie
Presentatie
Video's
In de presentatie gebruikte Cor een aantal filmpjes. Naast bovenstaande over de Troy Library waren dat de volgende:
Alexis Verschueren
Alexis Verschueren is partner bij Raùl&Rigel, een 'offroad, streetwise production agency'. Waar reclamebureaus concepten verzinnen, zijn de mensen van Raùl&Rigel gespecialiseerd in het uitvoeren ervan. Alexis gaf in zijn presentatie vele voorbeelden van vormen van guerrillamarketing, zoals streetvertising, greenvertising en stunts.
Videoregistratie
Presentatie
Jochem Wieringa
Jochem is *bliep gestart. Een mobiele provider voor jongeren. “Alles wat jullie (de telecom) is kut”. Dat is de positie waar vanuit *bliep is begonnen. Zodoende zocht *bliep talentvolle jongeren en maken die onderdeel van het bedrijf. Inmiddels is het een behoorlijke talent pool. De jongeren variëren van 15 tot 19 jaar.
Het toestel kost 0 euro. Sterretje maar je betaalt wel maandelijks x bedrag. Sterretje maar dat wordt wel meer na 6 maanden. Dat is hoe een typische advertentie voor een telefoon er uit ziet. Dat wilde *bliep helemaal anders. Ze vroegen een aantal grote (jonge) Nederlandse accounts om een dag hun Twitter avatar te maken. Dat zorgde er onder andere voor dat het merk 1,5e dag trending topic was in Nederland.
*bliep had ook bedrijfsauto's. Invalidewagentjes. Enorm populair onder jongeren. Want je hoeft geen rijbewijs te hebben en je mag vanaf je 16e rijden. Deze worden behalve in campagnes ook echt gebruikt door de jongeren. Ook bezoekt *bliep feesten. Jochem vertelt over een voorbeeld van een FRIS feest waarbij jongeren zelf aanboden om reclame te maken. Zo nam een jongen 1500 stickers mee naar Fris XL, wat werd gesponsord door Hi.
Learning: een common enemy helpt. Ook een ideaal. Zo willen jongeren altijd overal en online zijn. Daarom is *bliep een campagne gestart om altijd en overal wifi beschikbaar te hebben. Dit werd onder andere via een bekende vlogger aangejaagd op scholen met slecht WiFi internet. Zie onderstaande video:
Daarnaast konden leerlingen op een actiesite stemmen op hun school.
Een ander voorbeeld wat Jochem aanhouden is meer B2B. Een andere uitdaging was dat *bliep ook opgenomen moest worden in het aanbod van telecomwinkels. Daartoe bezochten de jongeren de telecomwinkels en vroegen naar het merk. Wel met de boodschap om vooral gewoon leuk te hebben en niet het merk te pushen. Zo bezorgden ze winkeliers oliebollen, en gaven ze enkele Surinaamse winkelhouders (die geen oliebollen lustten) vleesbroodjes.
De belangrijkste boodschap van Jochem: wees sympathiek.
Videoregistratie
Presentatie
Cor Hospes stelt met zijn kreet “Marketing is dead” naar mijn mening marketing gelijk aan reclame/promotie. Maar marketing is niet gelijk aan reclame/promotie. Marketing gaat over zorgen dat je product aansluit bij de wensen van je doelgroep, je je markt bereikt. Dat je marktaandeel pakt, je producten en diensten onder de aandacht krijgt bij je doelgroepen, een goede productvalue creert, etc. Reclame is een van de middelen van het totale marketingarsenaal om dat te bereiken. Marketing bestaat ook niet alleen uit zenden zoals beweerd werd. De dialoog aangaan met je doelgroep behoort net zo goed tot marketing.
Guerillamarketing is volgens mij op onconventionele wijze en met weinig middelen marketing bedrijven. Ik vind het dan ook een vreemde uitspraak dat marketing dood is, maar guerilla marketing wel “leeft”.
Marketing IS dead
Of toch bij die gigantische reclamebureaus.
De kleintjes moeten out of the box den ken en slagen hier ook in! Naarmate tijd zal het wel duidelijk worden voor iedereen dat de kleintjes de top zijn!
Bart