Forrester: “Online consumentenbestedingen in 2017 goed voor 7 miljard euro”

22 maart 2013, 08:29

Ook op Europees niveau is er weinig te merken van een economische crisis, in ieder geval online. In tijden waarin consumenten het moeilijker hebben, wordt er steeds meer online gewinkeld om de beste deals te vinden. In 2012 werd er voor 112 miljard euro online besteed, zo blijkt uit het European Online Retail Forecast 2012-2017-rapport van Forrester. In 2011 was dit nog 97 miljard euro. Het onderzoeksbureau verwacht dat de omzet in online retail jaarlijks met 11 procent zal groeien naar 191 miljard euro in 2017.

Nederlandse online retailmarkt in 2017 goed voor 7 miljard euro

De grote Europese markten zoals Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland zijn volwassen geworden. Er is sprake van een afvlakking van de penetratiegroei van online shopping. Voor Nederland verwacht Forrester dat online consumentenbestedingen zullen groeien tot 7 miljard in 2017. In 2012 was dat nog 4,6 miljard euro. Dat bekent een jaarlijkse groei van 9 procent. Dat is lager dan het Europees gemiddelde, maar zit op hetzelfde niveau als de VS, waar online ook al volwassen is. Het verzadigingsniveau is nog lang niet bereikt, maar voor volwassen markten zijn de booming-tijden voorbij. Daar uit voortvloeiend zal er meer aandacht gaan naar de customer journey, nieuwe touchpoints en zaken als personalisatie en conversie-optimalisatie.

Als je nu denkt: “Hé, maar die cijfers van Thuiswinkel.org zijn bijna twee keer zo hoog!”, dan heb je gelijk. Dit komt omdat Forrester online diensten niet meerekent in haar ramingen.

Helft van entertainmentomzet via online

Gezien de groei van het online kanaal die van offline overschaduwd zal online winkelen een steeds essentiëler onderdeel zijn van de nationale economie. Zo bedraagt online retail in Nederland 5 procent van de totale economie. Dit zal naar verwachting groeien tot 7 procent in 2017.

Het aandeel van online wisselt enorm per productcategorie. De entertainmentindustrie heeft de invloed van online duidelijk gemerkt. Forrester verwacht dat in 2017 de helft van de films en muziek online zal worden gekocht. Dit komt enerzijds door het succes van de digitalisering van deze producten (denk aan digitaal huren van films of muziek luisteren op abonnementsbasis) en anderzijds door het falen van fysieke dragers en winkels. Een industrie die zeer zwaar meeweegt in de verkopen is food. In het Verenigd Koninkrijk is Tesco al flink aan de weg aan het timmeren van de online propositie. Ook andere West-Europese landen beginnen langzaam te volgen.

In Zuid- en Oost-Europese landen groeit online winkelen de komende jaren met double digits. Meer bedrijven zullen online gaan verkopen, de logistiek zal verbeteren, breedband en mobiele internetverbinding zullen in penetratie stijgen en consumenten raken in toenemende mate bekend met online shoppen.

Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.

Afbeelding: lululemon athletica (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!