Homam Karimi (Study Tube): “Wij willen de WordPress van E-Learning worden”
Drie jaar gelden zat Homam Karimi nog in de collegebanken van de Universiteit Maastricht. Samen met een man of 300 à 400 luisteren naar een college recht. Of hij daar wat van had opgestoken bleek uit het cijfer voor een tentamen. Voldoende? Dan door naar een volgend onderwerp. “Als je daar kritisch naar kijkt is het vreemd: je brengt in kaart wat iemand nog niet beheerst. Je doet daar in het geval van een voldoende verder niks mee en gaat door naar het volgende onderwerp.” Dat moet beter kunnen dacht Karimi. Hij stopte met zijn studie en ging van start met Study Tube. Het initatief heeft inmiddels een half miljoen aan investeringsgeld opgehaald en 10.000 gebruikers. Een substantieel deel daarvan, “meer dan 10%”, betaalt 9 euro 99 per maand voor tentamen training op maat. Op dit moment werk een team van 12 man aan de verdere ontwikkeling.
Dit verslag is geschreven door Leonieke Daalder (@daalder).
“Proof of concept”
Study Tube wil op dit moment vooral een proof of concept neerzetten: late zien dat onderwijs op maat mogelijk is. En kiest daarbij voor een evaluatiesysteem op maat. Een student maakt tentamen vragen, “wij hebben 50.000 vragen van de afgelopen vijf jaar, gekregen van de studenten en docenten”, en op basis van de resultaten wordt extra stof aangeboden op de punten die nog onvoldoende zijn. Voor de extra lessen op maar worden hoogleraren en docenten benaderd. “Samen met hen brengen we de leerdoelen in kaart en we vraag we of ze bereid zijn die leerdoelen uit te werken dan wel in tekst dan wel in een videocollege. Zodoende hebben we al een kleine 75 % van het bachelor rechten gedigitaliseerd: ofwel 3500 leerdoelen.”
“Passie voor het product”
Als je kritisch wilt zijn dan zeg je Study Tube leert studenten een trucje. Je leert mensen wat ze kunnen verwachten, leert ze de vragen kennen, maar het gaat niet om werkelijke kennis. Uit de respons van studenten blijkt dat die de methode als “studierendement verhoogend” ervaren. Karimi: ”Wij zeggen: onderwijs kun je grofweg verdelen in twee hoofdpeilers: het vergaren van kennis en het leren nadenken over stof. Dat laatste leer je door inspirerende docenten. Maar wij denken dat technologie en de manier hoe we dat inzetten wel een bijdrage kunnen leveren aan punt één: kennis overbrengen. We hebben het niet over de higher critical learning skills. Daar zijn docenten veel beter in.”
Bovendien is het ook uitdrukkelijk de bedoeling dat onderwijzenden zelf aan de slag gaan met het platform. Dat de inhoud van hen gaat komen. “Wij zijn vooral heel goed in ontwikkelen. Wij willen de beste worden qua user interface, qua design, qua intuitiviteit en gebruiksvriendelijkheid.” Daarin onderscheidt Study Tube zich als het goed is ook van uitgevers die met eenzelfde ontwikkeling bezig zijn. “Als zij met zo’n product komen dan gooien ze het over de schutting bij een externe partij. Dan wordt er een documentatie geschreven van 250 pagina’s: dit moet het kunnen. Wij hebben passie voor dit product wij staan ermee op en gaan ermee naar bed. Wij maken precies wat we willen.”
“WordPress”
“Ons doel is een ecosysteem creëren waar die specialistische partijen dat gaan doen wat wij nu gedaan hebben. We willen de WordPress voor e-learning worden”, stelt de zelfverzekerde Karimi. Iedereen moet binnen drie dagen een cursus via het generieke platform online kunnen zetten. Wanneer het zo ver is komt ook het buitenland in zicht.
С новым годом и с наступающим Рождеством ! 🙂
Блин сколько комментариев писала на этом блоге а их даже не публикуют. Стыдно!