Hyves kan anders, moet anders
Het bord is vorige week in Amsterdam van de gevel geschroefd: Hyves lijkt ten dode opgeschreven. Het moederbedrijf TMG schreef vorig jaar 36,5 miljoen euro aan waarde af van de ooit razend populaire socialnetwerksite en lijkt nu definitief te twijfelen aan de toekomst. Opmerkelijk, want ondanks de sterke concurrentie van gigant Facebook kan het Nederlandse Hyves gered worden.
Vóór de opkomst van Facebook in Nederland heeft Hyves lange tijd de lokale markt gedomineerd en is het op z'n hoogtepunt verkocht. Chapeau. Ten tijde van de verkoop was het een platform waar veel op aan te merken was: de ingewikkelde gebruikersinterface, de discrepantie in vorm en taal, de enorme persoonlijke openheid en de overvloed aan advertenties. Plus de kinderachtige wijze waarop je via Hyves elkaar ‘krabbelt’ of ‘tikt’. Maar in deze laatste eigenschap zit juist de grote kracht van Hyves: de toegankelijkheid voor het kind. Het ultieme DNA van Hyves.
‘Back to the core’ zouden we in managementtermen zeggen. Het laatste jaar heeft Hyves haar koers weer op de jeugd gericht, maar zonder disruptief te zijn, terwijl dat moet om het tij te keren. Wij zien kansen en denken aan de volgende aanpak:
-
Kids first
-
Age following
-
Learn and play
-
Mobile central
-
Worldwide
Kids first
Het platform ademt jongeren, dat is overduidelijk, daar ligt de kracht. Het voordeel van die positionering is dat het geen last heeft van 'daddy on the dancefloor', een reden die ervoor zorgt dat veel jongeren Facebook links laten liggen.
Age following
De doelgroep kinderen is niet homogeen, integendeel. Afhankelijk van de leeftijd veranderen interesses soms om het half jaar. Wanneer Hyves het sociale netwerk verandert met de leeftijd van het kind, is de kans op migratie kleiner en kunnen toch grote gelijkgestemde groepen ontstaan, ook voor adverteerders. Zie het als de gamificationgedachte van 'levels'.
Learn and play
We klagen dat onderwijs achterblijft bij onze veranderende wereld. Dit is de kans! Hyves zou een programma kunnen ontwikkelen om alle scholen en kennis te verbinden, waar kinderen van elkaar kunnen leren, kenniswedstrijden gehouden kunnen worden en waar onderwijs zich online kan ontwikkelen.
Mobile central
De aandacht moet volledig worden gericht op mobiele devices. Kinderen zijn nogal bewegelijk en de mobiele infrastructuur sluit daar op aan. De komende jaren zullen vaste omgevingen migreren naar de cloud en devices zullen steeds goedkoper worden (zie wat Google doet met de Chromebook). Bij scholen zullen alle computerlokalen verdwijnen en samenwerken zal in de cloud ontstaan. Applicaties zullen steeds minder producten zijn, en meer ingangen tot projecten. We gaan diensten inkopen door applicaties te downloaden (meer hierover).
Worldwide
Think Big. Deze kans heeft Hyves ooit laten liggen door zich te snel te richten op een volwassen lokale markt, maar de potentie om wereldwijd aanwezig te zijn is geen onmogelijke gedachte. Kinderen moeten ergens online beginnen, laat Hyves die wereldwijde positie innemen. Genoeg verdienmodellen voor een gezond bestaansrecht.
Utopisch plan? Ik denk van niet. Wees eerlijk, de volwassenenmarkt wordt op dit moment gedomineerd door Facebook. Focus op de ogenschijnlijke niche van ‘het kind’ en opent een veel grotere markt door deze doelgroep op maat te bedienen. Ons lijkt het een mooi en gewaagd plan om een manifesto te schrijven en vervolgens met wie geïnteresseerd is te gaan nadenken over mogelijkheden. Inderdaad, een co-creatie project, en dan wel met kinderen!
Credits afbeelding: thiloleibelt (CC)
Kristian, heldere analyse maar 1 belangrijk probleem wat je volgens mij niet noemt en dat is dat het monetizen van sites gericht op kids nagenoeg onmogelijk is. Dus goed om back to basic te gaan maar daar hoort dan aanzienlijk minder omzet bij. Knap van TMG dat ze echter zoveel hebben afgeschreven wat ruimte geeft om dit eventueel uit te zingen. Succes, TMG team
Dag Wouter,
Dat heb je heel goed gezien. Ik zie het echter niet als een probleem. Het business model moet veranderen en de inkomsten moeten komen uit anders denken en andere modellen. Dat zal ongetwijfeld consequenties hebben voor de organisatie maar naar mijn mening is het de enige kans. If you can’t beat them, change the rules.
@Kristian: ben toch wel benieuwd (en volgens mij Wouter ook) welke verdienmodellen je evt. wél in het verschiet ziet.
Deze Wouter (andere dan hierboven) is ook wel erg benieuwd hoe dan geld te verdienen / welk business model Hyves volgens jou zou moeten gaan voeren.
Beetje erg makkelijk zoals je je daar nu in je antwoord van afmaakt.
Welke modellen kunnen we bedenken voor een lamp die het de komende 20 jaar gaat doen? Voor energie die een tiende van de prijs gaat koesten?
Nee ik wil me er niet makkelijk van afmaken maar wil wel aangeven dat we het ook anders kunnen benaderen. Geen winstmaximalisatie maar een cirulair model waar onderwijs (of partijen die onderwijs zouden kunnen financieren) een rol in kan spelen. Het zou ook een betaald model kunnen worden dat enige vorm van ‘veiligheid’ kan bieden aan kinderen (zie de trend van gesloten kleine exclusieve netwerken). Ik denk ook dat er business modellen kunnen ontstaan die we nu nog niet kunnen bedenken.
Laat ik het anders stellen. Zoals het nu is werkt het niet optimaal en is volgens mij een eindig model.
Positionering:
Hyves – 0 t/m 12 jaar
Tumblr – 12 t/m 25 jaar
Facebook – 25+
Maak Hyves echt iets voor die doelgroep, dan heb je bestaansrecht. O ja, en gamify het hele platform
(weer een andere Wouter)
Wellicht is TMG dan niet de goede afzender, maar zouden ouders er geen klein bedrag voor over hebben om hun kinderen in een ‘veilige’ omgeving kennis te laten maken met sociale media?
Dag Wouter,
Ik denk dat daar zeker markt voor is.
Sluit ook mooi aan bij de huidige social media verschuiving… meer richting niches!
Hoi Wouter,
Lekker helder en duidelijk geschreven. Op alle punten ben ik ook eens. Als socialmedia adviseur blijf ik hyves promoten als ik een link kan maken met hun dienst of product. Mijn onderzoekje wees uit dat heel veel ouders een hyves account hebben om hun kinderen te kunnen controleren. Je hebt dus 2 doelgroepen, kinderen en ouders die je als adverteerder kunt benaderen en de manier waarop je advertenties kunt plaatsen vind ik ook prettig. Last but not least hyves heeft een enorm hoge google indexering. Bij het aanmaken van een nieuwe bedrijfspagina is dat de volgende dag terug te vinden op google. Content marketing gaat een steeds grotere rol spelen en hyves is daarvoor uitstekend te gebruiken
Het bericht hier boven is niet voor 1 van de 3 Wouter’s maar voor de schrijver van het artikel Kristian Esser
Dank Robbert voor je reactie.
Advertising zal naar mijn mening ook een kleinere rol moeten gaan spelen, en omdat de doelgroep dat minder toelaat en omdat social andere vormen van engagement moet ontwikkelen.
even over dat ‘ het monetizen van sites gericht op kids nagenoeg onmogelijk is’
Als er ruimte is voor 6 nickelodeons, 12 disney channels enzovoorts op TV (die hopelijk niet allemaal enorme verliezen boeken…) zou er zeker ruimte moeten zijn voor een goed sociaal netwerk voor kinderen, en zou daar ook zeker geld mee te verdienen moeten zijn.
Je kan nu naar het even kinderachtige http://www.snoeten.nl
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!