Uitgelezen: de nieuwe industriële revolutie komt eraan

24 april 2013, 12:59

Het boek Makers van Chris Anderson geeft een mooi inkijkje in de veranderende wereld van productie, met 3D printing en alle andere zaken

De hoofdredacteur van Wired, Chris Anderson, is in de onlinemarketingwereld geen onbekende. Zijn boek The Long Tail heeft jaren de gemoederen bezig gehouden en is inmiddels wel redelijk als gemeengoed/waarheid geaccepteerd. Zijn boek Free heeft veel minder aandacht gehad, maar was in mijn optiek net zo goed en de effecten van wat hij in Free vertelt zien we dagelijks in de praktijk gebracht worden door partijen als Google en honderdduizenden start-ups. Nu is zijn derde boek uit: Makers, over de digitalisering van de maakindustrie, de opkomst van 3D-printers en de nieuwe industriele revolutie die dit met zich mee gaat brengen.

Alles digitaal

Chris Anderson maakt een hele mooie vergelijking tussen vroeger, zijn opa, en nu, hijzelf, als uitvinder. Zijn opa was een uitvinder, die moest zijn uitvinding patenteren en een grote productieman zoeken die het wilde produceren. Daar zaten veel haken en ogen aan en uiteindelijk, als je geluk had, kreeg je royalties. Als je pech had, werd het gejat en moest je jaren procederen om het recht van je patent te laten gelden.

Chris zelf bedenkt iets en kan het als prototype in een oplage van 1 laten printen door bijvoorbeeld Shapeways. Als hij tevreden is en er een succes mee kan behalen, kan hij het in grotere getalen laten maken of zelf een 3D-printer of andere productiemiddelen kopen. Zoals hij met zijn bedrijf heeft gedaan, waar nu 2 fabrieken fulltime staan te draaien om bouwpakketten voor drones te maken.

Het is, zoals Anderson dus stelt, veel makkelijker om niet enkel uitvinder, maar ook ondernemer te worden.

Het grote nadeel van 'alles digitaal' is natuurlijk dat alles heel eenvoudig te kopiëren is. Je marge is dus maar heel gering, want als je marge te hoog is, maken mensen het straks zelf wel, met hun eigen 3D-printer. Ik schreef op HNWb.nl al eerder een stukje over de toekomst van werk hierover: veel zal gaan over maatwerk en (dus) personal branding. Immers, iedereen kan straks alles maken, maar niet iedereen heeft de (design)kwaliteiten om het te maken.

Veel kleine makers

Volgens Anderson bestaat de wereld straks uit heel veel kleine makers. Omdat ook het maken van mallen en dergelijke veel goedkoper is – massaproductie, zo zegt hij, is voorlopig nog steeds goedkoper dan 3D-printing pur sang bij grotere aantallen – zal het veel makkelijker worden om als kleine producent te werk te gaan. Er komen meer nicheproducten op de markt… en daar is de long tail dus weer. Dat wil niet zeggen dat er geen hits meer zijn, maar er zal meer omzet naar de kleinere spelers gaan.

Zelf betwijfel ik of de toekomst echt ook massaproductie zal behouden. Want het voordeel van 3D-printen is dat je enkel het materiaal gebruikt dat je nodig hebt, en bij heel veel productie is een groot deel van de grondstof waste. Ook vallen alle kosten weg van loon en transport, want als je iets zelf maakt en print, gaat er een hele andere economie draaien.

Merken

In de wereld zoals die aan het ontstaan is, zal de waarde van merken steeds belangrijker worden, nl. de echte waarde van bekend staan om kwaliteit, betrouwbaarheid, etc. Fouten zullen nog harder afgestraft worden en veel mensen zullen een personal brand moeten worden. Een persoon bij wie je wel of niets iets koopt omdat hij wel of niet iets moois maakt. Omdat je wel of niet met die persoon geassocieerd wilt worden.

Conclusie

Ik was zeer te spreken over Makers. Een goed boek dat, daar waar ik al in deze ontwikkelingen zit (ik heb zelfs met anderen een 3D-printer gekocht en heb ik mijn eigen boek hier ook al uitgebreid over geschreven), toch een heel mooi overzicht geeft van wat er nu al op dit gebied gebeurt. Een must read voor iedereen in de retail, productie en zelfs het transport, denk ik.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!