Vine: een ‘wat & hoe’ voor bedrijven
Innovatie en creativiteit zijn niet meer weg te denken in de hedendaagse marketing. En storytelling is helemaal hot, maar tijd is schaars. Het wordt steeds moeilijker om als bedrijf de concurrentie een stap voor te zijn. Misschien biedt Vine voor jouw bedrijf een oplossing! Vine bestaat al ruim een half jaar, maar is sinds de overname en herlancering door Twitter in januari sterk gegroeid. Hoewel alleen beschikbaar voor iPhone en iPad is Vine op dit moment één van de meest gedownloade gratis apps. Maar wat kun je er nou mee als bedrijf?
Vine biedt de gebruiker de mogelijkheid om op een zo creatief mogelijke manier zijn of haar boodschap over te brengen, in beeld én geluid. En: in slechts zes seconden, in lijn met het korte van tweets, met hun 140 karakters voor een tweet. Die beperking maakt het lastig, maar maakt ook creatief.
Hoe maak je een Vine?
In de Vine-app maak je een video door het scherm van je iPhone of iPad aan te raken. Het design heeft veel weg van Instagram; de video's zijn bijv. vierkant, net als de Instragram-foto's. Al met al maakt dit de app leuk en gebruiksvriendelijk. Doordat je gebruik kunt maken van de camera aan zowel de voor- als achterkant, worden video's erg creatief en origineel samengesteld.
Taggen
De app maakt het ook mogelijk je video's te taggen, wat de vindbaarheid op Twitter sterk vergroot. Daarnaast is het zeker niet onbelangrijk dat het taggen ook een positieve invloed heeft op je zoekmachine-optimalisatie.
Loopen
Een belangrijk kenmerk van Vine-video’s is dat ze loopen, dat wil zeggen dat de video zich blijft herhalen. De laatste update heeft er tevens voor gezorgd dat de Vine-video’s geëmbed kunnen worden, zodat ze geïntegreerd kunnen worden in bijvoorbeeld je website of e-mail. Tot slot kunnen bestaande video’s worden bewerkt, waardoor de highlights kunnen worden getoond.
Sharing
Is je video eenmaal klaar, dan post je hem gemakkelijk op je Facebook- of Twitteraccount. En dat gebeurt op grote schaal: onlangs werden in één weekend meer dan 100.000 video's met Vine gemaakt. Overigens worden in het weekend sowieso de meeste Vine-video’s gemaakt. Gemiddeld worden iedere seconde 5 video’s gedeeld via Twitter, blijkt uit een grootschalig onderzoek van Unruly, dat data heeft verzameld uit 10 miljoen Vine-video’s.
Het feit dat Vine-video's in tweets automatisch worden getoond, helpt ook nog eens bij de virale verspreiding ervan. Juist het gemak waarmee de video's gedeeld worden, maakt het interessant om Vine toe te voegen aan je onlinemarketingtools.
Vine in je marketingstrategie
Waarom zou je Vine toevoegen aan je onlinemarketingstrategie? Uit het onderzoek van Unruly is gebleken dat branded Vine-video’s vier keer zo vaak gedeeld worden als normale branded video’s. Waar Instagram en Pinterest alleen een foto kunnen tonen en YouTube juist weer niets aan de verbeelding overlaat, daar is Vine zeer geschikt om in te zetten als teaser of sfeerproever.
Bewegende beelden maken het geheel levendig en actief, maar laten de kijker nieuwsgierig achter, om ze daarmee uit te lokken op zoek naar meer. Bovendien zorgt de maximale lengte van 6 seconden voor een lage gebruiksdrempel bij de kijker: je weet immers zeker dat je nooit veel tijd verspilt.
Hoe zet je het in?
Vine kan op elke manier ingezet worden waarbij korte video-content een voordeel biedt. Denk daarbij aan een wedstrijd of lancering met een teaser video, voorafgaand aan een productlancering, event, boodschap of promotie. Ook is Vine een geschikt middel om het personeel voor te stellen, het kantoor of de showroom te laten zien, een moodboard te presenteren of om agendapunten vast te leggen. En het kan zelfs worden ingezet voor instructies of productdemo's, bijv. in een e-commerce-omgeving.
Voorbeelden
Ik heb ter inspiratie een aantal voorbeelden verzameld.
Wolverine
De nieuwe film The Wolverine is pas deze zomer in de bioscopen te zien, maar kun je niet wachten en wil je alvast een sneak preview? Wolverine postte alvast deze teaservideo:
ASOS
Kledingmerk ASOS stimuleert haar klanten om reeds ontvangen online bestellingen vast te leggen, met de hashtag #ASOSunbox, om kans te maken op een gratis outfit. Bekijk hier de Vine video van een tevreden en zeer blije ASOS-klant.
Topshop
Fashionretailer Topshop zet Vine als versterking in, om hun activiteiten tijdens de London Fashion Week te presenteren.
Doritos
Met #DoritosNameThatTune konden chipsliefhebbers meedoen aan een wedstrijd, door de naam van het nummer in de Vine te raden.
Culinair
En natuurlijk kun je Vine ook gebruiken voor uitleg over recepten, zoals voor een steak tartare of een Cuba Libre.
Lowe's
Lowe's, een keten van doe-het-zelf-zaken, gooide onlangs hoge ogen met hun praktische tips via Vine, zoals onderstaande voorbeelden tonen.
Voor meer mooie voorbeelden verwijs ik je naar www.brandsonvine.com.
Hoe het niet moet
Zoals gezegd: Vine-video's zijn kort. En dus moet je oppassen dat je niet teveel content in één video probeert over te brengen. Het zijn slechts zes seconden, use them wisely!
Om aan te tonen hoe het niet moet, hieronder twee voorbeelden van Vine-video’s met een overload aan content:
Nascar
Het Nascar Racing Team probeert zoveel beeldmateriaal te tonen, dat het resultaat niet meer overzichtelijk is.
Channel 4 Racing
Channel 4 Racing probeerde tenslotte een complete paardenrace door middel van Vine te tonen. Dat werkt niet echt.
Goede voorbeelden uit Nederland?
Iedereen kan een filmproducent zijn! Maakt Vine de creativiteit in je los? Bovenstaande voorbeelden zijn afkomstig uit de Verenigde Staten. In Nederland lijkt Vine onder bedrijven nog niet echt aan te slaan. Maar misschien heb jij leuke ideeën of voorbeelden? Laat het me weten!
Superleuk artikel, leuk geschreven! Ik gebruik zelf geen vine, maar weet door het artikel dat het kan aanslaan mits je een goed idee hebt. Zoek voor de grap maar eens: Ryan Gosling Won’t Eat His Cereal. Erg simpel, maar uitermate grappig. Als bedrijven zulke filmpjes kunnen maken, dan kan Vine echt helpen.
Duidelijk en helder artikel over de mogelijkheden die Vines biedt. Maar ook v.w.b. de creativiteit en denkproces dat eraan dient vooraf te gaan om een goede en waardevolle ‘short video’ te maken.
Bedankt voor jullie reacties en leuk voorbeeld van Heembouw. Wat zijn hier de resultaten van?
Hoi Danielle. We hebben met Heembouw uiteindelijk de ISMaward gewonnen. Maar dit had niet veel met dit filmpje te maken. Het filmpje laat wel zien dat we niet bang zijn om met nieuwe mogelijkheden aan de slag te gaan.
Trillende filmpjes, gebrek aan diepgang en de vereiste creativiteit lijken mij een behoorlijke uitdaging, zeker voor bedrijven met een overvolle agenda. Misschien ben ik te kritisch en laat me daarom graag verrassen 🙂
medical reasons for cialis
buy cialis online ed clinics
– buy cialis without prescription
cialis from canada pharmacy this page has had
generic cialis natural ed
– cialis 20mg posts
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!