Contentmarketing: kijken, kijken, niet kopen?

7 juni 2013, 09:29

In de strijd om de aandacht van de consument lijkt een eenvoudige regel wel eens te worden vergeten: we hebben aandacht voor wat ons interesseert en vooral voor wat ons bovenmatig interesseert. We hebben minder aandacht wanneer we het idee hebben dat iets vooral is gemaakt voor de maker zelf, in plaats van voor de consument. Toch is nog veel reclame op die manier bedacht. Vandaar dat veel reclame gebruikmaakt van min of meer gedwongen blootstelling: pre-rolls op YouTube, banners op een website of reclameblokken die een film onderbreken. Irritant voor veruit de meeste kijkers.

Dit artikel is geschreven door Peter Kerkhof, hoofd van de afdeling Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam en bijzonder hoogleraar Customer Media aan de Universiteit van Amsterdam.

Marketeer op de achtergrond

Het alternatief is om met iets te komen waar de consument wel behoefte aan heeft. Al 28% van de Amerikaanse B2C-marketingbudgetten wordt inmiddels besteed aan content die als vertrekpunt heeft dat de consument het alleen zal lezen of bekijken wanneer het ofwel zeer relevant ofwel zeer onderhoudend is. Die content wordt op tal van manieren bij de consument gebracht: e-mailnieuwsbrieven, Facebook-updates, relatiebladen, apps, etc. Het trekken van de aandacht van de consument lukt in het algemeen goed. Zo worden relatiebladen door een meerderheid van de consument geopend en daarna door meer dan 70% voor meer dan de helft gelezen.

Dergelijke contentmarketing werkt beter wanneer de marketeer alleen maar op de achtergrond aanwezig is. Zodra het op reclame gaat lijken, neemt de interesse van de consument af. Marketeers ervaren dit vaak als een nadeel: wie gaat er kopen wanneer daar niet luid en duidelijk toe wordt opgeroepen? Strandt contentmarketing niet in goedbedoelde content die hoogstens indirect bijdraagt aan verkoop? Wel kijken, niet kopen?

Korte vs lange termijn

Een Belgisch-Spaans onderzoeksteam deed onderzoek naar die vraag bij klanten van een Belgische kledingretailer. Zij keken in de database van een kledingverkoper naar klantgroepen die verschilden in de ontvangst van twee typen direct mail (DM): DM waarin expliciet werd gevraagd om te kopen (promotionele DM) en DM waarin dat niet gebeurde (relationele DM). Vervolgens gingen zij na of er verschillen waren in aankoopgedrag als gevolg van de ontvangst van deze twee soorten DM. Hun onderzoek laat zien dat op de korte termijn zowel promotionele als relationele direct mail een positief effect op verkoop had. Het effect van promotionele DM was wel sterker dan dat van relationele DM.

Op de lange termijn verandert het patroon: relationele DM heeft dan een positief effect op verkoop, promotionele DM een negatief effect. Het onderzoek kan niet laten zien waarom deze effecten plaatsvinden, maar het negatieve langetermijneffect van promotionele DM sluit goed aan bij eerdere bevindingen. Zo gaan klanten bij prijspromoties de aanbiedingsprijs zien als de normale prijs voor een product. Daarnaast wordt de aankoop vaak in plaats van een latere aankoop gedaan.

Samenwerken

Het onderzoek van Gazquez-Abad et al. (2011) is een van de zeer weinige waar de vergelijking tussen relationele en promotionele merkcommunicatie wordt gemaakt. Er zijn wel wat beperkingen, zo wordt niet helemaal duidelijk om wat voor soort content het gaat met betrekking tot relationele DM. Het enige harde kenmerk is dat er niet werd gevraagd om te kopen. De onderzoekers typeren deze DM als gericht op retailer image enhancement: gericht op het imago van de retailer.

Hoe dan ook, de bevindingen zijn bijzonder. Het zou de moeite waard zijn wanneer merken eens wat vaker op deze manier met onderzoekers samenwerken om zicht te krijgen op de effecten van een vorm van marketing die inmiddels een fors deel van de budgetten uitmaakt.

Het volledige artikel van Gázquez-Abad, De Canniére en Martínez-López is getiteld ‘Dynamics of customer response to promotional and relational direct mailings from an apparel retailer: The moderating role of relationship strength’ en verscheen in Journal of Retailing (2011), volume 87(2), pp. 166–181.

Credits afbeelding: Steve Evans (CC)

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) doet fundamenteel wetenschappelijk onderzoek op het gebied van merken en communicatie. Deze kennis maakt SWOCC toegankelijk voor de praktijk, bijvoorbeeld door het uitbrengen van publicaties, het organiseren van lezingen en het schrijven van blogposts: via dit account zullen onderzoekers, docenten en andere schrijvers hun kennis over marketing delen. De stichting is in 1995 opgericht op initiatief van Giep Franzen en is gelieerd aan de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Meer SWOCC? Ga naar swocc.nl of volg ons via @SWOCC_NL

Categorie
Tags

8 Reacties

    Reg van Steen

    Je doet een terechte oproep aan marketeers om eens wat vaker vast te stellen wat de effecten zijn van hun inspanningen. Dat doen ze liever niet, want stel je toch eens voor dat duidelijk zou worden dat het bar weinig heeft opgeleverd. Edwin, volgens jouw redenering is er geen sprake van een investering en hoef je je dus ook niet druk te maken over ROI. Dat is een interessant standpunt, zou een Brit zeggen. Anyhow, de I van content marketing is in werkelijkheid gelukkig fors lager dan de 28% die het CMI suggereert. CMI ondervraagt altijd zijn eigen ‘leden’ al dan niet aangevuld met Marketingprofs. Het is zoiets als de fanclub van Ajax ondervragen om vast te stellen hoe populair Ajax is onder de Nederlandse bevolking. CMI heeft er baat bij om een hoog cijfer te publiceren, het is immers een commercieel bedrijf dat events en consultancy verkoopt en dus wil stimuleren dat iedereen flink in content marketing gaat investeren. Peter, als hoogleraar had je wat kritischer mogen kijken naar dat cijfer.


    7 juni 2013 om 21:14
    peterkerkhof

    @edwin ben het met je eens dat je wat breder en meer op lange termijn zou moeten kijken naar de opbrengsten van content marketing ivm die van reclame

    @reg jij lijkt te beschikken over betrouwbaardere cijfers dan die van CMI? Ben ik erg benieuwd naar, want de CMI cijfers hebben inderdaad hun beperkingen


    8 juni 2013 om 09:02
    Eric van Hall

    De kunst is om in je contentmarketing de belangen van je doelgroep en je eigen belang bij elkaar te brengen.

    Als je steeds weer verkooppraatjes houdt, jaag je mensen weg. Als je alleen maar waardevolle informatie weggeeft zonder er ooit iets voor terug te vragen, verdien je nooit wat. Bovendien gaat de waardeperceptie omlaag: “het is altijd gratis, dus zal het wel niets waard zijn”.

    Ga op zoek naar de juiste balans tussen het geven en nemen.

    Als je veel waardevolle content weggeeft, zullen je lezers het niet erg vinden als je er op een respectvolle manier zo nu en dan ook iets voor terugvraagt. Dat kan iets meer persoonlijke informatie zijn, of het invullen van een survey. Of ja, zo nu en dan een keer: “koop dit van mij”.

    Als je dat gedoseerd doet, is dat helemaal geen probleem. Mensen vinden het namelijk ook fijn om te weten waarom iets gratis is. Iedereen snapt ergens ook wel het principe ‘voor wat hoort wat’.

    En een ding is zeker: als je niets vraagt, zul je ook niets krijgen.


    9 juni 2013 om 10:16
    steve larry

    Please note: All This phones are Brand New Unlocked and can be used with any SIM card. No activation required (check carrier frequency requirements)

    For any inquiries, please feel free to contact us at

    stevelarry11@gmail.com

    Apple iPhone 5s LTE 16GB

    Apple iPhone 5s LTE 32GB

    Apple iPhone 5s LTE 64GB

    Apple iPhone 5c LTE 16GB

    Apple iPhone 5c LTE 32GB

    ——————

    Samsung Galaxy S4 zoom

    Samsung Galaxy S4

    For any inquiries, please feel free to contact us at

    stevelarry11@gmail.com

    MSN:stevelarry11@hotmail.com

    call us or text +1 520-335-0095

    website: http://www.telcomsltd.weblodge.net


    11 december 2013 om 01:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!