Hoe kies je de juiste payment service provider voor je webwinkel?

18 juni 2013, 07:00

De keuze van internetkassa's, of payment service providers (afgekort PSP’s), in Nederland is groot. Er zijn een kleine dertig PSP’s actief, waardoor het voor de gemiddelde ondernemer al snel onoverzichtelijk wordt. Webwinkeliers gaan dan ook vaak af op het advies van een websiteontwikkelaar of kennis. Een gemiste kans, door een internetkassa te kiezen die het best bij je past kan je al gauw meer winst maken. Hoe eenvoudiger het online betaalsysteem werkt voor de consument, hoe meer en sneller er aankopen gedaan worden. Bovendien zijn er grote verschillen tussen de transactiekosten die de Payment Service Providers bieden, waardoor deze kosten vaak lager kunnen uitvallen voor de webwinkel. Tijd dus voor het selecteren van de juiste internetkassa.

Geen one-size-fits-all

Er bestaat niet één Payment Service Provider die voor alle webshops als beste uit de bus komt. Het hangt voor een groot deel van het soort webwinkel af wat het beste is qua prijs en functionaliteiten. Een startende webshop met relatief weinig transacties heeft een ander betaalsysteem nodig dan een internationale webwinkel met een miljoenenomzet. Een analyse van de webwinkel (bij een bestaande webshop) of over verwachtingen nadenken (bij een startende webwinkel) loont dus zeker om het voordeligste en meest functionele betaalsysteem te kiezen.

Er zijn over het algemeen twee keuzes die gemaakt moeten worden door de webshop, dit zijn de keuze voor een Payment Service Provider en welke betaalmethodes de webwinkel accepteert.

Een payment service provider kiezen

Bij de keuze van een payment service provider is het belangrijk om te kijken naar de kosten en functionaliteiten. Vaak zijn er meerdere kosten die een payment service provider rekent, zoals abonnementskosten, opstartkosten en transactiekosten. Bovendien ben je soms verplicht om ook een contract met een bank af te sluiten voor een bepaalde betaalmethode. Het is dus vaak onduidelijk hoeveel je nu precies kwijt bent aan een betaalsysteem.

Het is onverstandig om blindelings voor het goedkoopste alternatief te gaan. Vergelijk ook eerst de functionaliteiten van de PSP's voordat je een keuze maakt. Zoals al eerder gezegd: hoe gemakkelijker de internetkassa voor de consument werkt, hoe sneller er aankopen gedaan zullen worden. Maar ook voor de webwinkelier zijn er verschillende voordelen per PSP. Zo kan een PSP (bijna) je gehele administratie overnemen of kunnen ze garant staan voor betalingen.

Welke betaalmethoden?

In Nederland is iDEAL dé online betaalmethode. Maar vergis je niet: het is al meerdere keren aangetoond dat het aanbieden van meerdere betaalmethodes tot meer verkoop leidt. Bovendien is iDEAL de laatste tijd niet erg stabiel en is het aanbieden van een andere betaalmethode een goede oplossing om de problemen bij de banken niet de problemen van de webshop te maken. Creditcards, PayPal of een achteraf betaalmethode zijn goede alternatieven om aan te bieden. En wat te denken van mobiele betaalmethoden?

Kortom: bij het bepalen van de juiste payment dervice provider kom je voor veel keuzes te staan. Hieronder een overzichtelijk stappenplan hoe je het beste te werk kunt gaan.

Stappenplan: hoe kies ik de juiste PSP?

  1. Bepaal het aantal transacties per maand + het gemiddelde transactiebedrag.

  2. Ken je klant: waar komen ze vandaan (buitenland)? Welke leeftijd hebben ze? Aan de hand hiervan kun je de betaalmethoden kiezen die je wilt aanbieden op je webwinkel.

  3. Bekijk de PSP's die als beste naar voren komen. Bepaal welke functionaliteiten je van de provider wilt gebruiken, zoals tools om fraude te detecteren.

  4. Bepaal welke websitesoftware je wilt gebruiken om je website te ontwikkelen. Bekijk goed of de gekozen PSP wel gekoppeld kan worden met deze websitesoftware. Vaak werkt websitesoftware namelijk maar met een aantal PSP’s samen.

  5. Sluit een contract af bij de voor jou beste Payment Service Provider

Vergelijk payment service providers met PayRator

Om het vergelijken van verschillende PSP's makkelijker te maken hebben wij PayRator.com opgericht. Met PayRator kan je voor zowel de Nederlandse als Belgische markt internetkassa's met elkaar vergelijken, en krijg je een duidelijk overzicht wat een Payment Service Provider werkelijk per jaar kost.

Met bovenstaand stappen plan in combinatie met de vergelijkingsmogelijkheden die PayRator biedt komt de juiste payment service provider al flink dichterbij. Heb je aanvullende tips? Ik hoor het graag!

Afbeelding: Scott (cc)

Madelon Schepers
Online marketeer bij PayRator

Categorie
Tags

12 Reacties

    Welmoed

    Wellicht is het bij de keuze voor een PSP ook handig om te kijken bij welke PSP de betaalpagina’s in de eigen look & feel van de webshop kunnen worden aangepast en waarbij responsive design is toegepast. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat in bijna elk huishouden een tablet aanwezig is. Gevolg is dat er steeds vaker via een mobiel device online aankopen worden gedaan. Een betaalpagina die zich dan automatisch aanpast aan het formaat van het device is daarbij dan een must.


    20 juni 2013 om 14:55
    Ron Leplae

    Ook bij Paybox kan je een kijkje nemen en gratis offerte vragen. Voor ons platform bestaan plug-ins voor een 100-tal verschillende e-commerce platformen, want ook deze kost mag je niet uit het oog verliezen. Daarnaast bieden wij niet alleen ondersteuning voor het ‘basic’ online betalen, maar ook automatisatie van de terugbetaling van de back-office van de handelaar bij grotere volumes, uitgestelde debetering, tokenization en veel meer mogelijkheden. Vraag vrijblijvend een info-bundel… Vanaf 25 € per maand heb je bij paybox al 100 transacties per maand.


    22 juni 2013 om 19:48
    Edwin de Ron

    Ik mis eigenlijk de vraag ‘waarom heb je een PSP nodig’ en vervolgens de constatering dat niet altijd een PSP nodig is!

    Edwin de Ron

    Specialist e-commerce

    Rabobank Nederland

    PSP en acquirer


    25 juni 2013 om 06:45
    staler

    na weken puzzelen ben ik er nog steeds niet uit, moet voor een klant een simpele webshop met ideal opzetten, maar wat een hell om even simpel en vooral een goedkope oplossing voor ideal te vinden, dacht dat het gratis kon via bank, maar ook dat gaat niet meer geloof ik.

    erg jammer dat juist het overzicht voor ideal ver te zoeken is 🙁


    7 januari 2014 om 01:07
    Edwin de Ron

    @Staler, balen dat je er weken over hebt moeten puzzelen. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Er zijn veel aanbieders en ook goedkope. Het beste klop je bij je bank aan die je kan helpen het overzicht te verkrijgen. Wij als Rabobank hebben zelf oplossingen zoals de Rabo OmniKassa, maar kennen ook oplossingen van PSP’s en adviseren die als dat beter past.

    Denk vooral na over uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst, vaste kosten versus variabele kosten en de uitbetaling door de PSP.

    Succes, Edwin


    7 januari 2014 om 07:15
    Karina

    De link naar de PayRator werkt niet. Jammer, dat is wel de meerwaarde van dit artikel.


    2 oktober 2014 om 13:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!