Online reclame groeit 20 procent
De netto-omzet aan online reclame in Nederland is in de eerste drie kwartalen van vorig jaar met 20 procent gestegen. Er werd 27,1 miljoen euro omgezet. Dit zegt het IAB samen met twaalf grote exploitanten voor online reclame in Nederland. Het is echter maar de vraag of we enige waarde moeten hechten aan dit bedrag en de verdeling daarvan over o.a. banners, e-mail marketing en zoekmachine marketing. Een groot aantal partijen, waaronder Google, hebben geen informatie aangeleverd.
De twaalf partijen die wel informatie hebben aangeleverd zijn: MSN, Adlink, IP, Tiscali, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, Ilse, IDG en Wegener Multimedia. Het twaalftal vertegenwoordigt de omzet van ruim 200 websites in Nederland, aldus het Interactive Advertising Bureau (IAB).
De verdeling van de omzet is als volgt:
– banners en skyscrapers 53 procent;
– content integratie 18 procent;
– pop-ups, rich-media en interstitials 14 procent;
– sponsoring 12 procent;
– zoekmachinemarketing 2 procent;
– e-mailmarketing 1 procent.
Maar zoals gezegd, het is maar de vraag hoe deze verdeling zou zijn als alle e-mail en zoekmachine partijen ook hun cijfers zouden aanleveren. Een ding is zeker, bovenstaande cijfers slaan helemaal nergens op.
Bron: