Mediabestedingen in 2012 flink gedaald, alleen online niet in rode cijfers
De mediabestedingen zijn het afgelopen jaar met 4,7 procent gedaald ten opzichte van 2011. In 2012 is er totaal 4,69 miljard euro besteed aan advertising. Dat is meer dan 15 procent onder het niveau van 2008, het laatste jaar voor de crisis. Dat blijkt allemaal uit cijfers van Nielsen, dat gisteren de cijfers over de mediabestedingen van 2012 in Nederland publiceerde. Internet was het enige medium dat zwarte cijfers draaide (+8,4 procent), zo bleek al eerder uit cijfers van het IAB.
4,7 procent betekent een fikse daling. Ter vergelijking, de omgerekend 233 miljoen euro is bijna net zo groot als de advertentiebestedingen voor radio. Na de daling van 11,7 procent in 2009, het eerste jaar nadat de economische crisis zich aandiende, stabiliseerde de mediabestedingen in 2010 (±0 procent) en 2011 (+0,3 procent). In 2012 zakten de netto mediabestedingen echter weer in.
Internet
Internet maakte als enige mediumtype groei door, de bestedingen groeiden met 8 procent in 2012. Deze stijging is zo goed als volledig te danken aan search advertising. Dat segment nam met 17,9 procent toe ten opzichte van 2011. Online display advertising moest het met 0,6 procent doen, terwijl de bestedingen aan classifieds daalden met 3,5 procent.
Print daalde met dubbele cijfers
Printmedia hadden het 't zwaarst te verduren. De print mediabestedingen daalde in 2012 met maar liefst 14,5 procent. Als we print opsplitsen zien we dat de advertentie-inkomsten bij dagbladen met 15 procent slonken. Die van huis-aan-huisbladen zakten met 17,2 procent, en die van publiekstijdschriften en vak- en managementbladen daalden met respectievelijk 13,6 en 7,6 procent.
Ook TV moet het met minder doen
De televisiewereld zag in 2012 de mediabestedingen met 5,4 procent afnemen. Uit de jaarrapportage van SPOT leerden we eerder al dat de tv-bestedingen in 2012 uitkwamen onder de magische grens van 1 miljard euro. In 2011 kwamen de advertentiebestedingen van TV voor het eerst boven die grens uit.
Andere media
Nielsen vermeldt verder dat de radiobestedingen een daling van 6,5 procent doormaakten. Daarnaast werd er 1,1 procent minder besteed aan folders, terwijl de out-of-home en bioscoopbestedingen met respectievelijke 1,6 procent en 1,4 procent daalden. Daarnaast werd er 4 procent minder besteed aan sponsoring.
Afbeelding: Howard Lake (cc)