De opkomst van de privé-socialenetwerken
De tijd van de grootmachten binnen sociale netwerken is voorbij, waar Myspace en Hyves zijn opgevolgd door Facebook en Twitter begint de markt zich langzaam in kleine stukjes op te breken. Sommige mensen delen alleen foto’s (Instagram), willen het wat intiemer (Path) of houden het graag heel lokaal (Nextdoor). Kleine niche-socialenetwerken zijn in opkomst, kleiner dan Facebook, groter dan Whatsapp. Is dat de toekomst?
Het lijkt erop dat Facebook zijn grootste tijd gehad heeft. Van de gigantische groei de afgelopen jaren is weinig meer over en van de verschrikkelijke beursgang zijn ze nog steeds niet bijgekomen. In een aantal landen heeft Facebook zijn top bereikt en neemt het aantal actieve gebruikers af. Ook in Nederland stagneert de groei en lijkt het erop dat de markt verzadigd is.
Dit is ook een van de argumenten die gebruikt wordt voor de daling in actieve gebruikers: iedereen die op Facebook wil, heeft al een account. Daarnaast begint het platform wat saai te worden, veel is er wezenlijk niet veranderd de afgelopen jaren. Natuurlijk zijn er veel wijzigingen geweest, de timeline werd geïntroduceerd, de newsfeed werd geüpdated en er kwamen manieren voor bedrijven om op Facebook te adverteren en zich te profileren. Maar de basis van Facebook, het delen waar je mee bezig bent met je vrienden en zien waar zij mee bezig zijn is hetzelfde gebleven, en daar lijkt het fout te gaan.
Eigenlijk zijn er 5 redenen waarom de groei van Facebook stagneert en in sommige landen het gebruik zelfs afneemt:
-
De mensen die een Facebook-account willen, hebben deze reeds aangemaakt, de ruimte voor groei is in veel landen laag.
-
Facebook wordt oud en saai, mensen stappen over op andere sociale netwerken zoals Instagram.
-
Mensen klagen dat Facebook te commercieel is geworden, je nieuwsfeed overspoeld wordt met “sponsored posts” en de sidebar een lange lijst veelal irrelevante advertenties is.
-
Jongeren verliezen interesse in Facebook en gebruiken massaal andere manieren om verhalen en foto’s te delen zoals Instagram en SnapChat.
-
Facebook is te onpersoonlijk, het aantal vrienden te hoog en de voorwaarden voor de privacy zijn slecht. Hierdoor winnen de privé-socialenetwerken aan populariteit en zijn ze hard aan het groeien.
Wat is een “private social network”?
De term privé-sociaalnetwerk wordt vaak samen genoemd met de term contextueel sociaal netwerk omdat het een vaak het ander is. Het begint eigenlijk bij het contextuele sociale netwerk. Waar Facebook gericht is op de massa, zijn er kleinere meer niche-socialenetwerken opgekomen, zoals bijvoorbeeld Instagram. Instagram richt zich van oorsprong op het maken en delen van foto’s en is binnen deze niche (context) zeer populair geworden.
Omdat contextuele sociale netwerken vaak een kleinere behoefte vervullen, is het aantal gebruikers lager, heb je gemiddeld minder vrienden, maar wordt de initmiteit juist groter. Netwerken die hier ook op inspelen zijn de privé-socialenetwerken. Het meest bekende privé-socialenetwerk is Path, een mobiel sociaal netwerk dat zich richt op intimiteit en privacy. Geposte gegevens kunnen uitsluitend bekeken worden door jouw vrienden en er is een maximum van 150 vrienden. Dit maximum zou overeenkomen met het aantal mensen waar we een stabiele sociale relatie mee kunnen hebben op elk gegeven moment.
De niche of context van Path is dat je vooral dingen deelt met goede vrienden en familie. En omdat je bereik vrij beperkt is ten opzichte van Twitter of Facebook, wordt de gedeelde content vaak persoonlijker. Dat mensen dit willen, blijkt wel uit de statistieken: waar de groei van Facebook stagneert, explodeert de groei van Path. Per week komen er 1 miljoen nieuwe gebruikers bij van over de hele wereld.
Andere voorbeelden zijn Nextdoor, een netwerk voor buurten en wijken als digitale vervanging voor het vroegere buurthuis en ASmallWorld, een netwerk voor de rijke reizigers onder ons, waarvoor je uitgenodigd moet worden. En wat te denken van Whatsapp? In wezen ook een privé-sociaalnetwerk waar mensen berichten sturen en foto’s delen met enkele personen of groepen en waar de informatie voor niemand anders beschikbaar is dan de ontvanger(s). Volgens de laatste tweets verwerkt Whatsapp ondertussen 27 miljard berichten per dag!
De toekomst
Hoewel Facebook minder populair wordt, is er een grote kans dat het nog wel een lange tijd gebruikt gaat worden. Het zal wel even duren voordat de 1 miljard actieve gebruikers Facebook links laten liggen en overstappen op andere sociale netwerken. Echter, het lijkt erop dat er een grote rol is weggelegd voor initiatieven zoals Instagram en Path, kleinere niche-netwerken die een specifieke behoefte vervullen, terwijl Facebook een meer algemene rol blijft spelen en meer op de achtergrond raakt.
Wat gebruiken jullie? Voornamelijk nog Facebook en Twitter, of ook Instagram, Path en andere netwerken?
Heel tof artikel. Zelf vind ik Google Plus een interessante. Ik denk dat Google nog een grote sprong gaat maken. Hoe kijk je hier tegenaan?
Zoek een mogelijkheid om in de buurt zo’n klein netwerk op te bouwen. Nextdoor is echter US> Iemand NL-alternatief?
Precies wat Bart Grootveld schrijft.
Google+ voldoet voor mij precies aan die eisen. Het geeft mij de mogelijkheid om alles precies op die manier te delen, zoals ik dat wil. Voor hobbies, zoals koken, vind ik gelijkgestemden in communities, afhankelijk van hoe ‘privé’ zaken zijn kan ik dat heel makkelijk delen met iedereen, of meer/minder beperkte groepen mensen.
Voor buitenstaanders (en ‘de’ statistieken) zal mijn timeline er regelmatig uit zien als het ‘ghost-town’ wat G+ vaak genoemd wordt. Realiteit is dat gewoon een groot deel van mijn berichten niet ‘voor iedereen’ is.
@Annie
Wat maakt het uit ‘waar’ het netwerk zit?
Als je je vrienden en omgeving op Facebook hebt zitten is dat ‘je netwerk’.
Net als het in wezen niet uitmaakte dat Hyves in Nederland zat. Het enige dat echt telde was dat je vrienden er zaten.
Met nieuwe netwerken zal dat niet anders zijn.
@Feiko
Grappig de term die je gebruikt: ‘verspreiden van content’.
Daar zit voor mij juist het verschil tussen G+ en andere netwerken.
Juist de combinatie van openbaar delen, openbaar delen naar doelgroepen (communities) en het gemak om meer/minder privé te delen maken het aantrekkelijk.
Uiteindelijk is het misschien niet eens het voordeel zozeer dat ‘ik’ het zo kan delen, maar dat ik van anderen ook alleen die selectie krijg, die me interesseert.
Daar ligt dus ook gelijk het probleem voor ‘marketeers’. G+ is een nachtmerrie, een ‘ghost-town’ waar niets te beleven lijkt en waar dus geen grip op te krijgen is.
@ Paul
Wat je zegt herken ik me wel in ja, via Facebook krijg je vaak ook veel informatie waar je niet perse interesse in hebt, dat zal via G+ wel beter zijn. De reden dat ik het persoonlijk nog niet gebruik is vooral het “ghost town”-achtige. Bij mij zijn er welgeteld 2 personen die af en toe iets plaatsen.
Qua content scoort G+ volgens mij ook nog vrij laag, weinig engagement (helemaal in NL) en interactie. Voor mijn gevoel zijn het vooral de Google results voordelen waarom je G+ zou omarmen voor SEO praktijken.
Lol….
Yep…
Weet je nog hoe het er bij jou uit zag toen jij aanmeldde op Facebook?
Precies… Dat had ik ook toen ik me aanmeldde bij G+.
Voor mij is het een tijdje ook een ghost-town geweest. Maar net als op elk netwerk, krijg je niet zomaar contact.
Wat je noemt is inderdaad terecht. Content op ander dan IT/Internet/marketing gebied is er veel minder.
Ik heb ooit een wijze les geleerd over marketing. Waar je de concurrentie volgt, vis je met zn allen in dezelfde vijver en vang je weinig. Buiten die vijver kun je dus goed meer vangen, terwijl er minder vis is.
Daarnaast… Waar ik me werkelijk vreselijk aan erger, is dat diezelfde SEO praktijken wel gebruikt worden om mij naar Facebook te lokken. Dat is gewoon ‘de klant’ niet meer serieus nemen. Als ik op Facebook zat, wist ik het waarschijnlijk al. En anders: waarom zou ik zoveel moeite doen? Ik heb niet voor niets de keuze gemaakt om NIET op Facebook te zitten.
Daarnaast is het gewoon geen enkele moeite om g+interacties op te nemen in het hele sociale media gedoe. Dat het ‘ingewikkeld’ is… Ach… Het is maar net wat je wil als bedrijf.
Dit artikel gaat over de toekomst, waarom opent deze site niet mobiel vanaf iPhone?
@anne als er een Like knop was had ik hem geliked. Verder interessant artikel. Ik denk dat FB nog wel even het default netwerk zal blijven het heeft mij bijvoorbeeld 1 jaar gekost om iedereen van Hyves naar FB te krijgen. En de whatsapp groepen worden in mijn netwerk veelal gebruikt voor aankomende evenementen waar we met een vrienden groep naar toe gaan.
Het lastige aan al deze mooie netwerken, platformen en initiatieven, is uiteraard dat je wel kunt pionieren als je een early adopter bent, maar dan alleen sociaal zit te wezen. Je bent toch afhankelijk van je netwerk/vrienden qua keuze. Daarnaast is ‘verhuizen’ best ingrijpend met al je hele hebben en houden. Je bouwt toch iets op…
Delen van foto’s met bijvoorbeeld familie op FB is nu handig omdat zelfs mijn tante haar weg naar FB heeft gevonden (en je niet meer mensen individueel via mail op de hoogte hoeft te houden). Krijg die maar eens mee naar een nieuwe plek! Dit is dus ook gelijk het sterke punt van FB, het verbindt jong & oud en vertegenwoordigt niet een speciale niche groep.
@Feiko, wat wel vreemd is, is het argument dat FB te onpersoonlijk is…je hebt toch zelf in de hand hoeveel vrienden je accepteert?
Anyway, ik kan me voorstellen dat mensen meerdere kanalen gebruiken voor verschillende doelen, hoewel 1 netwerk ideaal zou zijn zoals @Paul Google+ beschrijft.
Het lijkt erop dat we in de nabije toekomst een wildgroei van netwerken krijgen, iedereen de weg kwijt is qua hot & not, ook marketeers/adverteerders de weg hierin kwijtraken. Uiteindelijk zullen er wel een paar netwerken blijven overleven. Voor nu dus nog even ploeteren door stromen van updates.
@ Ananda
Het heeft natuurlijk ook wel een tijd geduurd voordat iedereen op Facebook zat en juist die veralgemenisering ervan lijkt de eerdere gebruikers wat tegen te staan. Waar het eerst voornamelijk jongeren (en studenten) waren is het helemaal uitgegroeid. De jongeren gaan weer op zoek naar iets waar hun ouders niet op zitten om zo meer hun eigen wereld te hebben, tot ouders ook instagram etc gaan adopteren waarna de zoektocht (volgens mij) weer verder gaat.
Het vrienden probleem van Facebook is dat je iemand bijna altijd accepteert, een lijst van 500 tot 1000 vrienden is niet ongewoon. Het zijn allemaal mensen die je kent, maar weinig waar je ook echt contact mee hebt. Aangezien bijna niemand zijn Facebook “schoonmaakt” en mensen unfriend komt er steeds meer overbodige informatie in je newsfeed. Bij een netwerk dat je dwingt om maximaal 150 vrienden te hebben en dus een strengere selectie te maken zal je uiteindelijk meer vrienden overhouden die jij op dit moment belangrijk vind, en unfrienden als je er niet veel meer mee omgaat. Daarbij heeft Facebook een beetje de rol van een interactief Adresboek overgenomen waar iedereen instaat en je mensen kan bereiken mocht je dat willen.
Uiteraard maakt het niet uit waar het netwerk ‘is’. Op Nextdoor moet je je echter aanmelden met je adres, zipcode. Nederland zit dus niet in de database.
Ik heb een tijd geleden contact met Nextdoor gehad en er waren nog geen plannen om uit te breiden naar Europa. Ik loop zelf al een jaar of 7 met dit idee rond maar de uitwerking komt er maar niet van…
Du moment dat op winkelruiten en affiches F, T en H kwam te staan, was het eigenlijk compleet over met de Big Bang van het sociale 2.0-cocoonen. Daarna werd het een uitdijend en pulserend heelal, zoals na de conceptie altijd gebeurt.
Wat mij betreft: gewoon alles gebruiken wat de communicatie het beste ondersteunt. Vroeger zeiden we dat iedereen dank zij SocNets uitgever zou worden, maar natuurlijk hebben de meesten daar de stamina niet voor. Eigen marketeer is beter uitgedrukt en nog veel te veel eer 🙁
Rode draad is en blijft uiteindelijk en sedert mensenheugenis: kwaliteit gaat boven kwantiteit 😉 Ik beperk me na een mooie valse start tot Twitter en bezondig me heel soms aan een Googleplusje.
Hartelijk dank voor je blogpost, Feiko!
Facebook: Hot or Not? Voorlopig is het niet weg te denken uit ons leven maar de glans is er wel vanaf.
Teveel sponsored updates, reclame, berichten van mensen die ik niet eens ken.
Belangrijker nog, de gebruiker is niet meer dezelfde als 2 jaar geleden.
Efficiënt inzetten dus, tot de volgende rage. Want zoals Facebook andere social websites heeft vervangen, zal Facebook ook niet het eeuwige leven hebben. Facebook is nog steeds Hot, maar zeker niet meer On Fire.
Als je tienerkinderen hebt dan zie je heel mooi een bevestiging in wat hierboven staat: Facebook is saai, daar zit je moeder op (en kijkt dus mee!). Instagram en Snapchat hebben de toekomst. Tumblr ook, maar is toch iets meer op tekst gericht (en de meeste jongeren niet). Maar eind van het jaar kan het al weer anders zijn! Lijkt me voor adverteerders een lastige taak: kijk vooral wie je doelgroep is (richt je je op de jongere of juist z’n moeder?). Sommige merken zijn echter niet zo makkelijk in te delen, versnippering ligt wel erg op de loer op deze manier, lijkt mij.
Ik weet niet veel van Tumblr maar op tekst gebaseerd kan je het volgens mij niet noemen. Samen met Twitter concurreerde het als microblog. Twitter bleef strak op de 140 text-only zitten terwijl Tumblr zich ook richtte op andere contenttypes zoals foto’s en quotes.
Bestaat er al zoiets als Platform Portabiliteit? Het meenemen van je hele ‘huisraad’ als je vrienden verkassen naar de volgende disco? 😉 Het heeft me namelijk verbaasd hoe makkelijk bijv. Hyvers zijn vertrokken naar Facebook, en daarbij ogenschijnlijk afstand hebben gedaan van hun huisraad. Of zit dit anders en/of is dit geen issue? Persoonlijk vind ik het erg jammer dat ik een reisweblog uit 2008 niet meer kan terugvinden, simpelweg omdat de weblog (Saas) offline staat. Gelukkig hebben we de gedrukte foto en tekstverslagen nog :-).
Segmentatie is van alle dag, elk product life cycle krijgt er mee te maken. Dus ook hier met sociale netwerken niets nieuws onder de (overdadig aanwezige) zon. Belangrijk wordt mijn inziens wel de portabiliteit van de gegevens. Met telefoon en bankrekeningnummers is (nog steeds) een uitdaging.
@Danny: ben het met je eens, hoor, maar ik merk dat de jongeren in mijn omgeving vooral een visueel georiënteerd netwerk gebruiken. En dan zijn er betere alternatieven dan Tumblr. Ik ben persoonlijk wel fan van Tumblr, maar ben ietsje ouder…
@Raoul: gelukkig hebben de sociale media een stuk minder ‘regeltjes’, dus ik zie die portabiliteit nog wel op korte termijn ontstaan. Sommige systemen werken al met het importeren van gegevens vanuit bijv. LinkedIn 😉
Alles waar dat geen desktop app voor aanwezig is, is op dat opzicht al gewoon weg kut! Path ziet er zo geweldig uit, maar verplicht mij een dure smartphone te kopen met een internet abbonnement wat het allemaal nog duurder maakt. Daarnaast heb je ook last met verschillende privacy tekorten, zo worden er zelfs gesprekken en/of foto’s voor een lange tijd bewaard. Ook al had je deze en lange tijd geleden verwijderd. (Zelfs skype van MS kan elk gesprek herlezen)
Mijn samenvatting van alle bestaande social netwerken kan ik eigenlijk in 2 woorden omschrijven: DIKKE TROEP!
Als mensen interesse hebben in een eigen platform kun je eens kijken op Share2gether. Nederlands bedrijf met voldoende mogelijkheden in Nederland.
@Peter Daar lijkt nog wat werk nodig. Op .nl en .com kom ik niet verder als Hello World!
@jos weet niet waar je hebt gekeken?
http://Www.share2gether.nl
http://Www.share2gether.co.uk
http://Www.share2gether.de
Software werkt al jaren tot tevredenheid van een aantal gebruikers.
@Peter, die had ik inmiddels gezien. Wellicht toch nog even iets doen aan de www? Bedankt.
FINALLY!!!!! Somebody with integrity. Somebody with some balls. Somebody TLrraiscoveCy/LDve/ne & Shirley couldn't intimidate into silence. God bless gosselinbook. He tried. This CEO, man! did he succeed! Whomp!———–Yes, he does have balls, and she must have done something really out of line for him to lay them on the table like that. She royally p***ed someone off.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!