10 interessante onderzoeken van de afgelopen weken
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 28, 29 en 30 van 2013
In deze blog heb de meest interessante onderzoeken van de afgelopen weken op een rijtje gezet. Normaal doe ik dat op wekelijkse basis maar omdat ik op vakantie ben geweest heb ik hem twee weken geskipt. Deze week onder andere onderzoek naar de inzet van Analytics-tools, de resultaten van het grote onderzoek naar het gebruik van LinkedIn in Nederland en een rapport over gamification.
56 procent van de bedrijven gebruikt alleen Google Analytics voor webanalytics
Meer dan de helft van de bedrijven vertrouwt uitsluitend op Google Analytics als het gaat om webanalytics. Daarbij maakt nog eens 34 procent gebruik van Google Analytics, maar wel in combinatie met andere tools. Dat blijkt uit het onderzoek 'Online Measurement and Strategy Report 2013' (n=900) van Econsultancy en Lynchpin. De cijfers tekenen een enorme toename sinds 2009, toen slechts 23 procent van de respondenten zei exclusief Google Analytics te gebruiken.
Whitepaper ‘Event-driven E-mail marketing’
E-mailmarketing is een van de meest effectieve online kanalen om doelgroepen te bereiken en te activeren. Event driven e-mail zorgt voor een hogere customer engagement en een hogere ROI uit je e-mailmarketing. Volgens diverse onderzoeken worden event driven e-mails ruim 75% vaker geopend en hebben een 114% hogere doorklikratio dan normale e-mails.
LinkedIn in Nederland anno 2013 – de resultaten van de enquête
Volgens een recent onderzoek van PowerFormula melden zich iedere seconde twee nieuwe leden aan bij Linkedin. In Nederland zijn we recent de 4 miljoen leden gepasseerd, maar wat dóen we nu eigenlijk met z’n allen met LinkedIn? Alleen connecten is immers niet meer voldoende, toch? En zijn we nog wel tevreden met de 'nieuwe' koers die LinkedIn volgens velen is ingeslagen? Lees in deze blog alles over hoe Nederlanders* dit platform inzetten en gebruiken en vergelijk de uitkomsten met een jaar geleden.
Consumenten twijfelen aan de waarde van online personalisatie
Personalisatie wordt beschouwd als een van de meest effectieve manier van het stimuleren van de verkoop en conversies. 94 procent van de bedrijven geeft aan dat personalisatie cruciaal is 'voor het huidige en toekomstige succes', dat blijkt uit het rapport 'The Realities of Online Personalisation' (n=1.100) van Econsultancy en Monetate. Sterker nog, tweederde van de ondervraagde bedrijven zegt dat de bedrijfsprestaties en de klantervaring zijn de belangrijkste drijfveren zijn voor het personaliseren van de gebruikerservaring.
De echte piek in de vakantie in Nederland
Je hoort veel over de vakantiepiek, je maakt het mee op de weg, je ziet het om je heen. Je hoort er vaak discussie over: wanneer is nu precies die zomerse vakantiepiek, in welke weken? En komt het elk jaar weer op dezelfde weken neer?
Gamification: de juiste gamedesign-elementen voor intrinsieke en extrinsieke motivatie
Over gamification is al veel gezegd en geschreven. Die opmerking alleen al is vaak genoeg ergens in een blog voorbij gekomen. Op Marketingfacts is er zelfs een dossier gamification met daarin o.a. ook een trendrapport van mijzelf en mijn VINT-collega en MF-blogger Jaap Bloem. Inmiddels een historisch (reeds 1 jaar oud!) naslagwerk uit de begindagen waarin ook de huis-tuin-en-keuken marketeer met gamification in aanraking kwam. Weinige van al die verhalen en rapporten zijn echter wetenschappelijk gestaafd. Mijn persoonlijke held Sebastian Deterding (een Duitse UX-designer en onderzoeker) deed echter al wel een paar academische pogingen om tot een definitie te komen en samen met gelijkgezinden is men het onderwerp op academisch verantwoorde wijze aan het verkennen. Veel discussie is er om wat nou wel en niet werkt. Dan hebben we het over het verschil tussen extrinsieke motivatie en intrinsieke motivatie en welke gamedesignelementen daar nou allemaal wel en niet goed op inspelen.
Whitepaper: Are you mobile ready?
De sterke opkomst van smartphones en tablets zorgt ervoor dat internet altijd binnen handbereik is. Loop maar eens door een willekeurige winkelstraat. De helft van de mensen die je ziet, is bezig op zijn smartphone. Jouw doelgroep is 24 uur per dag verbonden met het internet en dat geeft nieuwe mogelijkheden om nog persoonlijker en relevanter te communiceren met je klanten en prospects.
Global Digital Audience Report
Volgens het nieuwe Q2 Digital Audience Report van het cloud marketing platform Turn voelt de top 2% van het wereldwijde publiek zich vier keer meer betrokken bij merken via cross channel (een combinatie van mobiel, display, social en video) reclame. Dit elite publiek is zo in trek bij marketers dat zij 108% meer uitgeven aan reclame aan deze specifieke groep.
Top Brands on Facebook: Content, Tactics & Engagement
Facebook hashtags kennen een langzame start. Dit onderzoek onder de Facebook postings van de Interbrand 100 wijst uit dat 1 op de 5 postings een hashtag bevat. Merken hebben zodoende nog niet met hetzelfde enthousiasme als op Twitter en Instagram de hashtag opgepakt. Hashtags op Facebook zijn afgelopen juni gelanceerd.
M-Commerce: The Complete Picture
Smartphones en tablets zijn goed voor meer dan een kwart van het verkeer van affiliatemarketingcampagnes. Dat is een 6 keer zoveel als twee jaar geleden. Dit onderzoekt toont aan dat 22 procent van het verkeer en 18 procent van de sales via smartphones en tablets komt. In november 2011 was dat nog respectievelijk 3,5 en 5,5 procent.