Vine vs Instagram: welke moet je inzetten als marketinginstrument?
“Now that you can easily capture motion and sound, we look forward to seeing what you create.” ~Twitter
Op 24 januari 2013 werd het Twitterpubliek met dit bericht getriggerd om creatieve video’s te creëren en te delen. Vine- Twitters kindje- is een app die naadloos aansluit op het onderscheidend vermogen van Twitter: kort maar krachtig. Binnen de kortste keren was Instagram, met de komst van Cinemagram, een geduchte concurrent. Maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen Vine en Instagram?
De opkomst van Vine
In de maanden na de lancering van Vine is de app massaal gedownload. De app heeft weken lang in de lijst met top free download apps (iTunes store) gestaan. Over de hele wereld werden korte creatieve verhalen op sociale media gedeeld. Met 13 miljoen gebruikers in de eerste vijf maanden kunnen we spreken van een succes.
Ook topmerken op Vine
Niet alleen consumenten hebben hun weg naar Vine gevonden. Er zijn inmiddels al een aantal bedrijven die de social video app hebben ingezet. Topmerken als Doritos, Tropicana en Oreo cookie hadden dit instrument geïntegreerd in hun digitale strategie. In een blog op Econsultancy zet David Moth enkele cases op een rij. Een goed voorbeeld die hij noemt is Doritos:
“The clip contains a single idea, but it’s incredibly creative and fun to watch. Doritos is also one of the few brands that have made use of the fact that Vine records sound as well as video. Finally, this clip ties into a competition so it serves a purpose beyond simply testing out Vine to see what it can do.“
Het is voorlopig nog vallen en opstaan. Om die reden noemt David ook 5 slechte voorbeelden, om van te leren. Een van die voorbeelden is Channel 4 Racing:
“A clip of the horses parading around before a race or six seconds of them in the blocks before sprinting off into the distance might work. But trying to cram an entire race into one Vine is a bit too much, and I don’t feel this clip work very well.“
Ai, een concurrent
Na een korte tijd kreeg Vine een pittige concurrent: Instagram. Instagram, bekend van de filters die foto’s oud doen lijken, introduceerde ook een videofunctie. Door de 130 miljoen gebruikers die Instagram (de bestaande foto-app) reeds bezat, was er direct sprak van een grote voorsprong. Maar laat je niet volledig inpakken door dit getal. Het gaat immers niet om het aantal ‘accounts’, het gaat om het gebruik. Een overgroot deel van de berichten bestaat namelijk nog steeds uit foto’s.
Nu is vraag: welke van de twee is geschikt voor uw merk en marketingcampagne? In deze infographic van Neomobile staan de belangrijkste statistieken en features van beide social video platforms.
And the winner is…
Het belangrijkste verschil tussen Vine en Instagram is de duur van de filmpjes. Vine laat zes seconden toe, terwijl Instagram vijftien seconden als maximum hanteert. Naar mijn mening is zes seconden meer dan voldoende om je product, dienst of evenement in beeld te brengen. Denk aan de ongeduldige potentiële klant. Vanuit het perspectief van een bedrijf kan een langer filmpje wellicht aantrekkelijker zijn. Een interessante overweging. Bedenk ook dat de 'beperking' van 140-tekens er (ondanks) wel voor heeft gezorgd dat Twitter zo populair is geworden.
Een ander verschil is dat Instagram filters in de strijd gooit, terwijl Vine deze functie niet aanbiedt. Tja, in video’s mis ik dit make-up laagje eerlijk gezegd niet, maar ik kan mij voorstellen dat de meningen hierover verdeeld zijn. Wat foto’s betreft hebben filters immers bewezen toegevoegde creatieve waarde te kunnen bieden.
Een initiële pré van Vine was dat het mogelijk was om video's te embedden, terwijl dat bij Instagram niet kon. Enkele weken terug heeft Instagram dit echter ook geïntroduceerd.
…voorlopig niemand
De features zullen niet, althans niet in grote mate, het verschil maken. Waar moet je dan wel naar kijken? Deze vraag legde Economist Group onlangs voor aan een aantal experts. Twee van de drie experts, Victor Pineiro en Steve Sutherland, benadrukken dan ook vooral het verschil in gebruikers:
Victor Pineiro, Associate Strategy Director Big Spaceship:
“Instagram and Vine’s only important differences are the culture around their communities and the audience you’re targeting. Sure, there are technical differences between the platforms, but brands should pay attention to the audiences they’re targeting and the behaviors of their audience over any variation in product attributes.“
Steve Sutherland, Digital Production Director mono:
“With a six-month head start, Vine has invented the category and has claimed a base of 13 million video-sharing addicts. They have attracted a creative-focused breed that seem drawn to the artistic challenge that Vine’s constraints pose. With an install base of 130 million users, Instagram is all about the masses. Marketers will have to decide whether they want to go niche or mass. Engaging in these communities could take drastically different forms, from inspiring a creative community to empowering a larger, more general audience.”
Het antwoord op de vraag of je voor Instagram of Vine moet gaan zal dus afhangen van de doelgroep die je wilt bereiken, en op wat voor manier je hen wilt bereiken. Afhakelijk daarvan kan je het meest geschikte platform selecteren. Zoals in David's blog al te lezen was is het nog uitzoeken wat werkt en wat niet. Heb je de juiste mix gevonden, dan is de beloning duidelijk. De interessantste en creatiefste filmpjes van topmerken worden massaal op internet gedeeld. Niet omdat de filmpjes als reclame worden ervaren, maar als entertainment of in een enkele geval zelfs als kunst.
Afbeelding: Matt Nazario-Miller (cc)
Het valt mij ook op dat er op Vine veel meer een creatieve/innoverende sfeer hangt. Zo heb ik op meerdere sites al Vine compilatievideo’s langs zien komen, maar voor Instagram Video niet.