10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 32 2013
In deze blog heb ik weer 10 interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week onder andere tegenstrijdige onderzoeken over de rol van tv, de inzet van social media door gemeenten in Limburg en de halfjaarlijkse e-mailmarketingbenchmark van ReturnPath.
Brain Porn: ‘hersenplaatjes zeggen weinig’
En wij maar denken dat die mooie fMRI neuromarketing dwarsdoorsnede hersenfoto's precies lieten zien wat de reacties zijn van de hersenen op allerlei merken en andere signalen? Think again, want dat blijkt dus niet te kloppen! Deze maand staat een zeer intrigerend artikel hierover in de Harvard Business Review van Adam Waytz en Malia Mason (2013) , twee jonge neuroscience-professoren van respectievelijk de Kellogg School of Management en de Columbia Business School.
Onderzoekt toont aan: viraliteit van social media erg afhankelijk van offline
Misschien heb je je ooit afgevraagd hoeveel informatie op sociale media afkomstig is van offline media? Myers, Zhu en Leskovec hebben dat in 2012 proberen na te gaan door een complete maand alle tweets op Twitter te analyseren. Dat waren in totaal dus meer dan 3 MILJARD tweets.
Voor het eerst meer tijd naar digitale media dan naar tv
Voor het eerst spenderen Amerikanen meer tijd aan digitale media dan aan tv kijken. Dat concludeert eMaterker op basis van onderzoek naar de mediaconsumptie van Amerikaanse volwassenen. Gemiddeld spendeert de Amerikaan 5 uur per dag aan internet en andere digitale media, en kijkt hij 4 uur en 31 minuten televisie. eMarketer verwacht dat de dagelijkse tv-tijd dit jaar iets zal dalen, terwijl de digitale mediaconsumptie groeit met 15,8 procent.
De huiskamer-TV maakt een comeback
Generaties lang kropen gezinnen bij elkaar om gezamenlijk voor de buis te genieten van hun meest favoriete TV-programma’s. De opkomst van computerspelletjes, TV-toestellen op de slaapkamer en ruzie over de afstandbediening zorgden ervoor dat het centrale video-punt van het huishouden aan populariteit moest inboeten.
Social media gebruik en potentie voor gemeenten in Limburg
De potentie van de sociale media wordt door gemeenten enorm onderschat. Zo blijkt leest dit onderzoeksrapport over de staat van social media gebruik en potentie voor gemeenten in Limburg. “Het lijkt dat gemeenten geen helder doel, beleid en strategie hebben voor wat betreft de inzet van social media. In veel gevallen worden berichten van de website (automatisch) overgezet naar het desbetreffende sociale medium. Dit betekent dat er maar zelden een dialoog met de burger wordt aangegaan en dat participatie, waar deze media juist zo geschikt voor zijn, ver te zoeken is”, aldus Hay de Bitter van Social Dutch.
Email Intelligence Report Placement Benchmarks H1 2013
22 procent van de e-mails afkomstig van marketeers bereiken de inbox van de afzender nooit. Dat is de uitkomst van het Email Intelligence Report Placement Benchmarks rapport over de eerste helft van 2013. In de eerste helft van 2013 is de 'inbox placement rate' wereldwijd met 4 procent afgenomen ten opzichte van het jaar ervoor.
Screen Life: TV in Demand
Video is in toenemende mate steeds beter on demand verkrijgbaar. Toch vindt het lineair tv kijken nog altijd veel aftrek. Hoe zit dat precies? Thinkbox, de Britse equivalent van SPOT, heeft dat onderzocht. Net als dit onderzoek van Ofcom stelt het vast dat tv kijken behoeften vervult die andere media (nog) niet kunnen vervullen. In dit rapport stelt het 6 hoofdredenen op waarom tv kijken nog altijd zo populair is.
Samen leren: Tieners en sociale media
Waar wij het nog expliciet hebben over sociale media is dit voor veel tieners een tweede natuurlijk. Zowel voor hobby's als voor school worden social media veelvuldig ingezet: zowel via YouTube, Twitter, Facebook als WhatsApp. Om meer te weten te komen over het gebruik van social media ten behoeve van 'samen leren' onderzochten stichting Mijn Kind Online en Kennisnet in welke mate en hoe tieners social media gebruiken voor de eigen ontwikkeling, samenwerken en leren.
Online review management: Misleiding van de consument?
Bedrijven en marketeers zijn zich al lange tijd bewust van de impact die mond-tot-mondreclame kan hebben op productattitudes en aankoopgedrag van consumenten. Wanneer consumenten op zoek gaan naar informatie over producten en diensten, hechten ze veel belang aan de ervaringen en (non-commerciële) meningen van anderen. Nu lijken online reviews ideaal om op een snelle en efficiënte manier achter de ervaringen van andere consumenten te komen. Voorgaand onderzoek toonde reeds aan dat consumenten online reviews als niet commercieel en onpartijdig beschouwen. Deze perceptie leidt tot een verminderd wantrouwen, waarmee reviews dus uiterst geschikt zijn om de voorkeuren en gedragingen van consumenten te beïnvloeden.
'80 procent van verscheepte smartphones is Android'
Bijna 80 procent van de verscheepte smartphones in het tweede kwartaal van 2013 draait op Android. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IDC. Eerder kwam Strategy Analytics met soortgelijke cijfers.
Afbeelding: JD Hancock (cc)