10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 33 2013
Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week onder andere wetenschappelijk onderzoek over de effectiviteit van slogans en over hoe groot positieve en negatieve berichten zich verspreiden. Ook heeft Bruno Peeters weer de social media cijfers voor België op een rij gezet.
Het Belgisch social media gebruik medio 2013
In deze blog kan je weer kennis maken met een heleboel cijfertjes over social media in België. Facebook staat momenteel op 5,4 miljoen gebruikers, en het gebruik van LinkedIn groeit sterk door. De blogplatformen laten wisselende prestaties zien. Het overzicht van beschikbare cijfers over de omvang van het social media gebeuren in België wordt voor zover mogelijk vergeleken met de situatie van vorige maand (juli 2013) en van vorig jaar (augustus 2012).
Onderzoek wijst uit: positieve beoordelingen zorgen voor sneeuwbaleffect, negatieve niet
Ik ben onlangs begonnen in het boek 'Everything is obvious' van Duncan Watts. In zijn boek schetst hij hoe moeilijk het is om het gedrag van het individu te voorspellen. Laat staan als je gaat kijken naar groepen mensen. In reactie op de ander maken mensen om uiteenlopende redenen andere beslissingen. Het onderzoeken van sociale invloed onder groepen mensen is enorm complex. Vandaar dat het pas met de komst van het web mogelijk is om dit in real-life situaties te testen.
Sinan Aral, naast Duncan Watts een van de pioneers op het gebied van onderzoek naar sociale invloed, heeft afgelopen week de resultaten gepubliceerd van een nieuw wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van ratings van reacties op een nieuws-aggregatie platform. Uit het onderzoek blijkt dat positieve ratings kunnen rekenen op een sterk sneeuwbaleffect. Het omgekeerde effect is ook waargenomen, maar wel veel minder sterk.
Hoe wijs zijn de crowds?
Door onze collectieve kennis te bundelen kunnen wij in principe elkaar en de maatschappij enorm van dienst zijn. Dat is onder andere mooi weergegeven in het bekende boek “The wisdom of crowds” van James Surowiecki (2005). Daarom vinden wij bijvoorbeeld word of mouth aanbevelingen geloofwaardiger dan reclame. Dat geldt ook voor online reviews. Zeker bij belangrijke beslissingen wil je toch wel even weten wat anderen ervan vonden. Maar wat nou als blijkt dat deze meningen te manipuleren zijn. Hoe wijs zijn de crowds dan nog? Lev Muchnik, Sinan Aral en Sean Taylor (2013) onderzochten dit in een groot experiment en publiceerden recentelijk hun bevindingen.
Het curieuze effect van slogans
Merken roepen allerlei associaties op. Het merk Aldi zal door veel mensen geassocieerd worden met goedkoop en Miele zullen velen juist koppelen aan een hoge kwaliteit. Deze associaties kunnen ontstaan door kenmerken van het product of merk, maar ze worden vaak bewust gecreëerd met behulp van verschillende marketingcommunicatiestrategieën. En dat is niet zo vreemd, want uit onderzoek is gebleken dat de associaties die we met merken hebben invloed hebben op ons gedrag. Maar wat is de rol van slogans hierin? Laran, Dalton en Andrade (2011) publiceerden in het Journal of Consumer Research onderzoek waarin ze laten zien dat slogans, in tegenstelling tot merken, juist vaak het omgekeerde effect laten zien van wat een marketeer voor ogen had.
The Connected Life of Digital Natives
Dit rapport van IAB Europa presenteert de inzichten van een Europees onderzoek naar het 'connected' leven van 16 tot 24 jarigen. Het rapport gaat in op hoe hun mediaconsumptie er uit ziet, in hoeverre er gebruik wordt gemaakt van digitale media en welke devices zij gebruiken.
Acht op tien Nederlandse gebruikers dagelijks op Facebook
Maar liefst 78,2 procent van de 7,8 miljoen Nederlanders die Facebook gebruiken komen dagelijks op de website. Dat blijkt uit cijfers van Facebook Benelux. Facebook is officieel alleen bedoeld voor mensen van 13 jaar en ouder. 14,3 miljoen Nederlanders hebben die leeftijd en dus maakt 54,5 procent van de mensen gebruik van Facebook.
WeChat wordt maandelijks door 235 miljoen mensen gebruikt
WeChat, de grootste rivaal van WhatsApp, wordt maandelijks door 235 miljoen mensen gebruikt. WhatsApp maakte onlangs nog bekend dat het 300 miljoen actieve gebruikers heeft.
Tiffany & Co. meest interactief op Facebook
Tiffany & Co. is het meest interactief van de top 50 Amerikaanse retailers. Dat blijkt uit een nieuw rapport van Expion. Voor het onderzoek is het aantal fan actions per post van posts uit de eerste helft van 2013 geanalyseerd. Tiffany & Co. behaalde maar liefst 28.741 interacties per post.
Online Measurement and Strategy Report 2013
In dit jaarlijkse rapport van Econsultancy neemt het de staat van analytics binnen organisaties onder de loep. Uit het rapport blijkt uit dat Big data een grote frustratie is voor marketeers.
The Curious Case of Behavioral Backlash
Merken roepen allerlei associaties op. Deze associaties kunnen ontstaan door kenmerken van het product of merk, maar ze worden vaak bewust gecreëerd met behulp van verschillende marketingcommunicatiestrategieën. En dat is niet zo vreemd, want uit onderzoek is gebleken dat de associaties die we met merken hebben invloed hebben op ons gedrag. Maar wat is de rol van slogans hierin?
Afbeelding: Clay Shonkwiler (cc)
Heerlijk zaterdag ochtend vier! Klein detail :
“WhatsApp, wordt maandelijks door 235 mensen gebruikt. “
6 nullen vergeten 😉
Goed punt 😉 fixed!