ReclameReview: KPN 4G

21 augustus 2013, 13:04

Er is heel wat te doen over de (niet zo heel) nieuwe commercial van KPN. Volgens hoogleraar sociologie René Veenstra, een expert op het gebied van pesten, is de scène “in tegenspraak met alle regels over verantwoord gebruik van sociale media en de etiquette op internet.” Op de site van Adformatie is er een levendige discussie over gaande. Wat vinden jullie?

Credits:

Creatie: TBWANEBOKO

De doelstelling:

Communiceren dat KPN al in een groot deel van Nederland sneller internet via 4G aanbiedt.

De uitwerking:

Hoe kun je laten zien dat je met 4G supersnel mobiel kunt internetten? Nou, door een parachutesprong en de bijbehorende internetmogelijkheden als case te nemen in een commercial.

Het oordeel:

Het lijkt mij persoonlijk overduidelijk dat je hier als kijker wel ziet dat het bewust allemaal nogal overdreven is. Ga maar na: welke vader zou er nu ten eerste uit de losse pols opnames maken van zijn zoon tijdens de sprong, ten tweede dat filmpje binnen een paar seconden kunnen uploaden en ten derde tientallen likes scoren, ook in een paar seconden? Het is nep, mensen! Toch is het wel een goede manier om de boodschap over te brengen dat je zelfs hoog in de lucht supersnel mobiel kunt internetten. De mogelijkheden worden dankzij de commercial wel direct duidelijk. Wel slim ook om meteen een aantal influencers uit te nodigen om ook een parachutesprong te maken en hun ervaringen te delen via 4G. De ophef die ontstaan is over het zogenaamde pestgedrag van de vader vind ik nogal overdreven. Zonder dit gedrag zou de boodschap van de commercial ook niet overkomen. En ik verwacht ook niet dat er veel vaders zullen zijn die nu denken: 'hé, dát ga ik mijn zoon aandoen!'

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!