Nederland presteert nog steeds onder gemiddeld met online publieke diensten

4 februari 2004, 09:01

Nederland behoort nog steeds niet tot de Europese top als het gaat om publieke diensten via internet. Dat blijkt uit het vierde jaarlijkse onderzoek van Cap Gemini Ernst & Young naar de beschikbaarheid van publieke diensten op internet in de 15 landen van de EU en Noorwegen, Zwitserland en IJsland in opdracht van de Europese Commissie.

De lijst werd opgesteld op basis van een in een percentage uitgedrukte `interactiviteitsscore`, welke de mate aangeeft waarin publieke diensten via internet interactief beschikbaar zijn. Het gemiddelde van de Europese landen lag in 2003 op 67%. Een jaar eerder was dat nog maar 60%. Nederland scoorde met 65% onder het gemiddelde, maar was wel de op drie na grootste stijger. Vorig jaar stond Nederland nog op de 15de plaats, nu is dat de 9de. Op de eerste plaats staat Zweden (87%), gevolgd door Denemarken (86%) en Ierland (eveneens 86%).Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat overheden bij online diensten vooral het accent leggen op diensten die geld opleveren, zoals belastingaangifte en afdracht van sociale premies. Aan diensten die vooral de burger en de bedrijven tot gemak dienen, wordt minder aandacht besteed.

Bron:

Automatisering Gids nr. 5, p. 1, 1/8 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!