10 interessante onderzoeken van afgelopen week
De meest interessante onderzoeken van week 11 2015
Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken op een rijtje gezet. Met deze week het onderzoek naar het effect van de campagne van McDonald’s zonder logo, onderzoek naar het effect van welkomste-mails en het data protection handboek: de gids met daarin per land de regels voor online privacy en regelreving.
Contentmarketing werkt niet beter dan advertenties
Het meten van de effectiviteit van contentmarketing is een hot topic. Dat viel ook op tijdens de discussie #deROIvanCM op vrijdag 6 februari. De meningen van marketeers zijn flink verdeeld en wetenschappelijk onderzoek kon geen duidelijk antwoord bieden. Daarom heb ik met mijn masterscriptie een experiment uitgevoerd om de effectiviteit van contentmarketing te ontdekken. Wat blijkt? Contentmarketing werkt niet perse beter dan advertenties en leidt dus niet per definitie tot een hogere merkgeloofwaardigheid, merkbewustzijn, merkloyaliteit en koopintentie.
Personalization Book of Wisdom #adv
Wat zijn de nieuwste inzichten op het gebied van personalisatie? Het ‘Book of Wisdom’ bevat 5 juweeltjes van inzichten waarmee je het verschil kunt maken bij het optimaliseren en personaliseren van je digitale marketing-strategie. Ga meteen aan de slag!
Digital Trends 2015
Consumenten verwachten op grote schaal van bedrijven dat zij hen helpen aan een meer persoonlijke online-ervaring. Zolang duidelijk is welke voordelen ze dit oplevert, is 45 procent van de Nederlanders bereid daar persoonlijke gegevens voor af te staan. Iets meer dan een derde (34 procent) verwacht zelfs niet anders dan dat ondernemingen ze op deze manier helpen aan relevante online content.
Data Protection-handboek
Vorige week heeft het Data Protection, Privacy and Security team de vierde editie van het online handboek Data Protection Laws of the World gepubliceerd. Dit handboek geeft een high level-overzicht van privacyregels in 77 landen.
No-logo uiting kost McDonald’s 38% aan merkimpact
Eind 2014 startte de alom bekende fastfoodketen de gewaagde ‘no-logo’outdoor campagne en afgelopen weken zette McDonald’s deze strategie voort met eenzelfde soort campagne. Ingrediënten voor deze campagne waren een minimalistisch design, iconische producten en het ontbreken van het merklogo en een boodschap. Komt McDonald’s hiermee weg? Het antwoord is nee, aldus het Nederlandse Validators. McDonald’s mist met deze uitingen effectiviteit en concurrenten zoals Burger King ‘eten’ lekker mee.
How America’s Top Retailers Set the Tone with Welcome Emails
75 procent van de grootste retailers in Noord-Amerika stuurt nieuwe nieuwsbriefabonnees een welkomste-mail. Opvallend daarbij is dat een groot aantal retailers direct met de deur in huis vallen en een korting aanbieden. Maar liefst 25 procent van de merken en organisaties die een welkomstmail voor hun e-mailmarketingprogramma hebben communiceert een korting.
Persoonlijke benadering kan veel gerichter
E-mailmarketing is één van de succesvolste marketingkanalen door een lage investering en een hoge roi. Daarvoor dient u het medium wel op een juiste manier in te zetten. Voor succesvolle e-mailmarketing is het van belang om e-mailings te personaliseren op basis van de interesses van de ontvanger.
Mobiel shoppen in Europa en Noord-Amerika: kerncijfers en trends 2014-2015
Nederlanders verwachten dit jaar bijna een vijfde (18,3%) van alle online aankopen via mobiele apparaten te doen. De groei van uitgaven via smartphones is 78,9% (0,68 miljard euro) in 2015, terwijl de uitgaven voor tablets naar verwachting groeien met 110,3% (0,61 miljard euro). De meeste online bestedingen in Nederland worden in 2015 nog steeds via PC’s gedaan (81,7%, tegenover 88,8% in 2014).
Vier praktische richtlijnen op weg naar compliancy
Wat betreft het onderwerp privacy is er veel behoefte aan praktische richtlijnen met betrekking tot de nieuwe privacywetgeving.
Volop groeiruimte voor marketing automation
Marketing automation heeft grote voordelen. Van toename in salesomzet tot het verbeteren van klantbetrokkenheid. Toch doet nog maar 24 procent van de marketingprofessionals wereldwijd aan intensieve marketing automation, aldus onderzoek van Ascend2. Genoeg ruimte voor groei dus de komende jaren, concludeert eMarketer.