Haal het maximale uit online video
Tips&tricks voor succesvol online video marketing
Om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op het gebied van (online) video marketing speur ik regelmatig het web af naar interessante artikelen en tips. Zo ben ik laatst op enkele succesfactoren gestuit voor de inzet van online video. Hierbij vier nuttige tips om het maximale uit je online video te halen!
1. Zorg dat je je geproduceerde video niet alleen op Youtube deelt
Deel je video ook op andere externe websites zoals bijvoorbeeld blogs. Er wordt al veel videomateriaal op Youtube gezet waardoor het moeilijker wordt om op te vallen op dit videoplatform. Maak je video deelbaar via sociale netwerken, zodat mensen hem kunnen verspreiden. Geef ze bijvoorbeeld de embed code zodat het verspreiden makkelijker voor ze wordt. Als andere optie kun je je video plaatsen in een banner. Zo speelt je video als een advertentie af wanneer iemand met zijn muis langs deze banner gaat of erop klinkt.
2. Maak gebruik van een eigen videoplayer
Zo kun je de videoplayer volledig aanpassen aan je eigen huisstijl. Een andere reden om je eigen player te gebruiken is dat je bezoekers niet op een gerelateerde video kunnen klikken van bijvoorbeeld de concurrent. Op Youtube en Vimeo zijn mensen eerder afgeleid (bijv. recommendations aan het eind of reclame buttons naast de video) waardoor ze minder van jouw andere video's, services of andere pagina's op je sites zien. Je kunt met je eigen videoplayer een eigen merkomgeving creëren, een betere relatie met de klant creëren en ook de player zo maken dat deze op elk apparaat af te spelen is, zowel op mobiele telefoon, als tablet, als een PC.
3. Let op de details
Door een korte beschrijving, een titel, relevante tags en een thumbnail te maken voor je video, zorg je ervoor dat je via Google beter gevonden wordt. Met deze toegevoegde informatie kan Google je video’s beter indexeren. Aan het einde van de video probeer je met een ‘call to action’ bezoekers die je video interessant vinden, naar je website te lokken. Door tevens ook een landingspagina te maken, zorg je ervoor dat je klanten in een persoonlijke omgeving komen van het bedrijf en geen verleidingen krijgen van content van andere bedrijven.
4. Je video’s moeten voor je klanten goed bereikbaar zijn
Een geschreven link die mensen over moeten nemen in plaats van erop kunnen klikken, is al gauw een afknapper. Mensen zijn mensen simpelweg niet bereidt om een (te) lange link op te schrijven of in te typen. Wil je dat de kijker naar aanleiding van je video producten aan gaat schaffen of op je website komt of daar een bepaalde actie onderneemt, zoals het invullen van een contactformulier, zorg dan dat hij dit met één klik op de knop kan doen.
Meer tips&tricks zijn hier (video marketing strategie model) en hier (fogg behavioural model) te vinden.
GESCHREVEN IN SAMENWERKING MET CASPER OVERKLEEFT