ReclameReview: SP!TS
Het gratis dagblad SP!TS (ik typte eerst Spits, stel je voor) wil zichzelf met deze commercial neerzetten als de energieke en optimistische krant waarmee je de dag begint. Het motto daarbij is “Laat de dag maar komen!”
Credits:
Bureau: KOKORO Amsterdam
Animatie: John Beckers
Art: Wouter Vanhaeren
Copy: Merlijn van Vliet
Design: Kevin Gozems
Klant: Cees Polman, Sigrid Pronk
Muziek: Lucky Fonz III
Producer: Valery Story
Strategie: Rik Heijmen
De doelstelling:
Communiceren dat SP!TS zich op een energieke en optimistische wijze naast nieuws ook op sport en entertainment richt.
De uitwerking:
Nieuws is wat het is. Volgens SP!TS is het uniek voor hun krant dat zij juist de positieve dingen uit de wereld om ons heen laat zien. En als je de dag positief start – met SP!TS – dan heb je daar de rest van de dag profijt van. De campagne: 'Laat de dag maar komen' beeldt deze gedachte uit, inclusief een speciaal voor deze campagne gemaakte catchy song door Lucky Fonz III. Uitleg van de makers: 'Laat de dag maar komen' is een mentaliteit. Een uitgesproken wil om de positieve kant van dingen te zien, ook als het even tegenzit. Ook de commercial laat zien dat ieder nadeel zijn voordeel heeft. Onderdeel van de campagne is een vrolijke animatiefilm met een pech- én geluksvogel in de hoofdrol. Met illustratie en animatie wordt het lied tot leven gebracht.
Het oordeel:
Wat een supercatchy nummer is dit. Na één keer zat hij al in mijn kop. De positieve vibe die daarmee wordt neergezet, zet de toon voor de campagne. De animatie is misschien een beetje moeilijk, want je moet wel heel goed opletten om te zien dat elk nadeel zijn voordeel heeft. Soms gaat het wel erg snel en er wordt behoorlijk veel verteld in 36 seconden.
Hoewel ik het heel sterk vind dat SP!TS zich richt op het ochtendmoment, want dat is het moment dat je de krant leest, heb ik een dubbel gevoel bij het positivisme. Een goed-nieuws-krant zou ik absoluut toejuichen, maar ik vraag me af of het in dit geval ook echt zo is. Zelf ga ik vrijwel nooit met de trein of bus en dus lees ik geen SP!TS of Metro. Het verschil ken ik dan ook niet. Maar het zal toch niet zo zijn dat er in de SP!TS alleen maar de positieve kanten van bijvoorbeeld de financiële crisis en het Syrië-conflict worden belicht?
En dan nog iets waar ik aan dacht: waarom zou een gratis krant geld besteden aan een reclamecampagne? Het logische antwoord zou zijn dat ze meer lezers willen en zo meer adverteerders willen krijgen. Als marketeer snap ik dat, maar voor een lezer lijkt het me vreemd dat er geld wordt besteed aan een campagne voor een gratis krant.
Dat laatste vind ik een wat vreemde veronderstelling. Waarom zou een lezer/consument dat bij een gratis krant wel denken en niet bij een campagne voor NU.nl of een gratis app? Ik denk dat de lezer in dit geval net zo snugger is als jij en ik en heel goed snapt dat het SP!TS om adverteerders te doen is. Verder prima stuk en eens met dat nummer.