Video voor recruitment
Een persoonlijke manier om digitaal werknemers te werven
Volgens Comscore Europe 2013 digital future in focus is het zoeken naar een baan op het internet flink in populariteit aan het toenemen. Er zijn steeds meer mogelijkheden om nieuw personeel te werven via het internet, bijvoorbeeld via social media of online vacaturebanken. Op welke manier kan video bijdragen aan de effectiviteit van online werving?
Deze post heb ik geschreven in samenwerking met mijn collega Astrid Geerlings.
Werkgevers vinden het belangrijk om de goede mensen te werven, social media goed in te zetten, een goed merk te bouwen en werknemers te behouden. Volgens onderzoek van Digitaal Werven eind 2012 gebruik slechts 20% videotestimonials, terwijl 63% van grotere werkgevers en 40% van de kleine werkgevers social media inzetten voor het werven van personeel.
Een persoonlijke aanpak en de klik tussen werkgever en toekomstige werknemers is belangrijk. Iedere werkgever is natuurlijk opzoek naar de ideale match en iedere werkzoekende naar de ideale baan bij een leuk bedrijf. Door het gebruik van internet bestaat het gevaar dat het wervingsproces onpersoonlijk wordt, terwijl een persoonlijke klik vaak van groot belang is. In eerder blogs schreven we al over waarom en hoe video makkelijk mensen online bereikt, maar in het geval van wervingsvideo's speelt video een nog grotere rol: Video kan persoonlijkheid en emotie overbrengen en dus goed laten zien wie de organisatie is en zo de match teweegbrengen. Net als bij alle andere video's is het goed om na te denken wat je met de video wilt bereiken en wat je wilt laten zien.
Hieronder een aantal tips waarvan ik denk dat het de effectiviteit van de video kan vergroten:
- Ga na wat de sfeer en cultuur is binnen jouw organisatie en bedenk hoe je deze sfeer zo goed mogelijk overbrengt. Is de cultuur los dan kan je meer humor in je video gebruiken dan wanneer er een serieuzere cultuur heerst.
- Zoek inspirerende en representatieve werknemers om hun verhaal te laten doen. Mensen inspireren anderen. Werknemers kunnen als de beste vertellen waarom jouw bedrijf leuk is om voor te werken en zijn daarnaast een stuk geloofwaardiger.
- Wees informatief. Vertel meer over de organisatie, de functie en wat toekomstige werknemers kunnen verwachten. Ook informatie over het sollicitatieproces is relevant om te vertellen.
- Deel de video op plekken waar jouw toekomstige werknemers komen. Logische plekken zijn blogs, social media pagina's zoals specifieke LinkedIn groepen, universiteit of (hoge)school gerelateerde pagina's en natuurlijk op je eigen site. Vraag ook je eigen werknemers om de video te verspreiden in hun netwerk of onder potentieel geïnteresseerden.
- Maak het mogelijk om direct in of naast de video te solliciteren door middel van een goede (call-to-action) button of verwijzing.
- Zorg ervoor dat de video goed opgenomen is in de wervingsafdeling en monitor de resultaten van de video zodat resultaten hiervan gebruikt kunnen worden voor volgende wervingsvideo's.
Met deze tips hoop ik dat veel bedrijven de mogelijkheden van online wervingsvideo's durven te ontdekken en dat we binnenkort meer vacature video's zullen zien, want ik denk dat dit, zeker in de sectoren met een personeelstekort (bijv. technische sector), een uitkomst kan bieden.
Bronnen: