Videostatistieken eerste helft 2013: de global video index

24 september 2013, 14:29

Halverwege september presenteerde Ooyala haar onlinevideo-statistieken voor Q2 én de eerste helft van 2013. De statistieken zijn wereldwijd, maar in dit verslag gaan ze nog specifieker in op Europa, extra interessant dus! Kort samengevat vind je hier de resultaten.

Deze post heb ik geschreven in samenwerking met mijn collega Astrid Geerlings.

Mobiel kijkgedrag

Net als in voorgaande rapporten is er een stijging te zien in het gebruik van mobiele devices en tablets voor het bekijken van video. De ontwikkelingen rondom 4G en grotere schermen voor deze devices spelen hier een rol in. Voor de eerste helft van 2013 steeg het aandeel van video’s bekeken op telefoons naar 41% en dat van tablet naar 59%. Verder zet de ‘long-form content‘-trend zicht door. Vooral gedreven door live sportevents en nieuws. Kijkers op smartphones kijken gemiddeld 2x langer, tabletkijkers 4x en kijkers via de pc kijken gemiddeld 15x langer live video dan video on demand.

Qua kijkgedrag valt op dat smartphones en tablets steeds meer als eerste scherm worden gebruikt in plaats van de TV. Vooral op vrijdagavond en in het weekend wordt er veel video gekeken via deze apparaten. Ook om 7 uur ’s ochtends, wanneer mensen naar het werk reizen, wordt er veel video via mobiele devices gekeken. In het weekend wordt minder video gekeken via de PC. De computer wordt voornamelijk gebruikt om onder werktijd video te bekijken en om korte video’s (minder dan 6 minuten) te kijken. Streaming-TV’s en connected gameconsoles worden ook meer gebruikt om langere video’s te kijken. Kijkers via deze apparaten zijn het meest betrokken: meer dan de helft van de kijkers kijkt een video volledig uit. Daarnaast wordt er tegenwoordig meer tijd besteed aan digitale devices dan voor de TV.

Nederland

De wereldwijde statistieken verschillen niet veel van de Nederlandse, zeker qua kijkgedrag niet. In Nederland is ongeveer 20% van alle uren streaming video live video, ongeveer even veel als in Amerika. Voorlopers in Europa wat het aantal gekeken live-uren betreft zijn Portugal, Rusland en Hongarije. In Nederland worden in vergelijking met Amerika veel lange video’s bekeken, in vergelijking met andere Europese landen is het verschil niet erg opvallend. Iets minder dan een kwart van de bekeken video’s in Nederland heeft een lengte van minder dan 10 minuten, een kwart een lengte van tussen de 10 en 30 minuten en iets meer dan de helft van de bekeken video’s heeft een lengte van meer dan 30 minuten.

Er zijn dus zeker, ook in Nederland, mogelijkheden voor langere video’s en live video’s. Waar op gelet moet worden, is de ondersteuning van mobiele devices van de gebruikte videoplayers, zodat de kijker altijd bereikt kan worden, wanneer hij dat wil.

Bron: Ooyala Global Video Index Q2 2013

Oscar Langerak is directeur van VideoWerkt en ziet dat online video steeds meer wordt ingezet door bedrijven. Online video biedt de mogelijkheid om interactie aan te gaan met klanten en deze op verschillende mobiele devices te bereiken. Het aantal online video kijkers groeit nog steeds. Het aantal video’s wat bekeken wordt via mobiele devices groeit ook nog steeds. Kortom video werkt. Oscar heeft een passie voor het vastleggen van verhalen. Uit de maatschappij, binnen bedrijven of over services of producten. Hij is met VideoWerkt een betrouwbare en snelle partner voor het produceren van video’s en het adviseren en uitvoeren van alle facetten van video marketing; van hosting tot video SEO en social sharing. Wij maken video die werkt! Oscar startte VideoWerkt in 2011 om communicatie te verbeteren door het aanbieden van fraaie, conceptmatige en strategisch verantwoorde online video’s. In 2012 is hij mede-initiatiefnemer van de nieuwe lokale omroep OPEN Rotterdam. Deze omroep heeft per 1 maart 2013 voor 5 jaar de uitzendvergunning.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!