Beter weer is meer?
Het effect van weer op webshops
Fabel of fictie? Betekent een lekker zonnetje of een koud briesje ook meer of minder sales? Ik kan het mij nog goed herinneren. Afgelopen zomer, tijdens een marketingevent voor retailers, werd er volop gediscussieerd met elkaar. Over één punt was iedereen het met elkaar eens: de weersomstandigheden hebben effect op het aantal bezoekers, zowel offline als online. Is dat ook zo? En wat betekent dat voor e-commercebedrijven?
Vrouwen bloot, handel dood. Deze stelling wordt vrijwel door iedereen gedeeld in de retailindustrie en ook door menig blogartikel. Met name wanneer de zon schijnt, is deze stelling van invloed. Maar – hoe gek het ook mag klinken- kan het ook zijn dat goed weer juist méér bestellingen oplevert? Seizoensinvloeden hebben een grote impact op het aantal bestellingen en op het type producten dat door consumenten gekocht wordt. Want als het in Nederland vriest, groeit de verkoop van schaatsen. Dit gedrag is natuurlijk niet vreemd. Abnormale weersveranderingen hebben invloed op het koopgedrag van de consument. Dat is een feit en wordt bevestigd door meerdere onderzoeken. De uiteindelijke vraag is of een aantal mindere dagen in het jaar van grote invloed zijn op de omzet over een langere periode?
Klopt deze stelling?
Om te kijken of dit klopt, hebben wij zelf een onderzoek uitgevoerd. Hiervoor hebben wij 5 willekeurige webwinkels uitgekozen en gekeken wat de impact is van het weer (voor het gemak de gemiddelde temperatuur) op bezoekers en bestellingen. Deze statistieken zijn voor zes maanden iedere dag geanalyseerd. Door middel van een regressieanalyse is er gekeken of er een verband te vinden is. En wat blijkt?
Het valt mee
De weersinvloeden en de impact op het aantal bestellingen zijn per type website totaal verschillend. We veronderstellen dat het aantal bezoekers in een direct positieve relatie staat met het aantal bestellingen van een organisatie per dag. Des te meer bezoekers op de website, des te meer bestellingen. Waar we vooral in geïnteresseerd zijn, is of de temperatuur van die dag van invloed is op de relatie tussen het aantal bezoekers en het aantal bestellingen.
Voorbeeld (webshop in zomerproducten): wanneer temperatuur met 1° stijgt, neemt het aantal bestellingen met 0,247 toe.
In de meeste gevallen zien we dat de temperatuur van invloed is op het aantal bezoekers en bestellingen, zowel positief als negatief. Door middel van een ander model hebben wij verder onderzocht of dit daadwerkelijk aan de temperatuur te wijten is. Het kan immers ook met het seizoen te maken hebben. Daarom is het interactie-effect onderzocht, gemiddelde temperatuur x het aantal bezoekers, ten opzichte van het aantal bestellingen. Deze interactie blijkt bij significante resultaten niet aanwezig te zijn. Het effect van temperaturen is, zo lijkt, vooral wanneer we kijken naar een langere periode van 6 maanden, miniem.
Hoe zit dat bij jouw website?
Hoe dan ook, het kan voor veel webwinkels interessant zijn om de invloed van het weer op je eigen website te onderzoeken. Het onderzoek is redelijk eenvoudig en geeft een goede indruk hoe je het beste kunt omgaan met je inkoop en marketingactiviteiten. De benodigde data zoals bezoekersaantallen, bestellingen, bestelratio’s en ook omzet haal je uit Google Analytics. Temperaturen en neerslagcijfers kan je terugvinden via Weerstatistieken.nl.
Storm creëer jezelf
Krijg je meer bezoekers als het regent? Verkoop je meer wanneer het buiten sneeuwt? Wat zijn je topproducten wanneer buiten de zon schijnt? Je kunt je afvragen wat je eraan hebt. Wat we in ieder geval leren van ons onderzoek, is dat we niet moeten lullen, maar poetsen. Het weer heb je niet in de hand en heeft in veel gevallen, over een langere periode, heel weinig invloed op je resultaten. Het succes van je webshop dwing je vooral zelf af. Met of zonder goed weer. Gelukkig maar!
Credits afbeelding: anders_hh (CC)
Het weer oefent bij ons (Hipinderegen.nl) een ontzettend grote invloed uit op het aantal bestellingen! En dan met name het aantal buien ;). De temperatuur maakt niet uit. Als het maar regent. 🙂