10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 40 2013
In deze blog heb ik weer 10 interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week onder andere de analyse van Peter Minkjan van 10 Nederlandse biermerken op Facebook, het ‘Webcare in Nederland 2013’ onderzoek en de jaarlijkse editie van de NOM Print Monitor.
Analyse: de Nederlandse biermerken op Facebook
Bier is bij uitstek een sociaal product en Facebook is veruit het grootste online sociale netwerk onder Nederlanders. De grote Nederlandse biermerken besteden dan ook veel aandacht aan hun marketing op Facebook. Heineken wordt nationaal en internationaal vaak aangehaald in presentaties en artikelen als voorbeeld van een succesvol merk op Facebook. In dit artikel analyseren we de tien grootste Nederlandse biermerken op Facebook en kijken we onder andere wie de meeste fans heeft en wie de meeste interactie weet te genereren onder deze fans.
Facebook steeds belangrijker bij recruitment
Digitaal-Werven onderzoekt al 7 jaar hoe het is om digitaal te solliciteren bij de 550 grotere organisaties van Nederland, dus ook dit jaar. Opvallend is de grotere focus op Facebook ten opzichte van vorig, maar tegelijkertijd blijven social media lastig voor recruiters, blijkt uit het grote aantal onbeantwoorde vragen.
De hersenloze verspreiding van de viral marketing-mythe
Regelmatig zijn er onderzoeken, verhalen op internet en in populaire literatuur te zien waarin beweerd wordt dat er zoiets bestaat als viraliteit van boodschappen in social media. Hierbij worden dan vaak YouTube-voorbeelden aangehaald zoals de Kony 2012-campagne, de bijtende baby’s en het Gangnam Style-dansje. De ene schrijver doet vervolgens nog meer zijn best dan de andere om maar te bewijzen dat dit ook mogelijk is voor commerciële oftewel marketingboodschappen. Veel van deze literatuur is zeer suggestief van aard. Zo ook het wetenschappelijk onderzoek en boek van de hand van Jonah Berger.
#KWO13: de cijfers over webcare anno 2013
We praten veel over webcare en er wordt veel onderzoek naar gedaan; zo verscheen twee weken geleden nog het onderzoek Webcare in Nederland 2013. Er is echter één kant van webcare waar amper onderzoek naar wordt gedaan: de kwantitatieve kant. Hoeveel mensen praten tegen organisaties en hoeveel praten ze terug? Hoe snel gebeurt dit? Op welke tijdstippen? Allemaal interessante informatie die enerzijds organisaties helpt met het inrichten van hun webcare-afdeling en anderzijds om te zien hoe hun organisatie scoort ten opzichte van andere organisaties. Coosto geeft met het Kwantitatief Webcare Onderzoek (#KWO13) een stand van zaken.
Niet of, maar hoe actief is je doelgroep op sociale media?
“Niet of, maar hoe actief is iemand op sociale media?”. Dat is de vraag die Forrester Research wil beantwoorden met haar nieuwe ‘Social Technographics’ model / onderzoek. Het model is twee dagen terug door analist Nate Elliott gepresenteerd. Het nieuwe framework vervangt de alom bekende Technographics Ladder die Forrester sinds 2007 heeft gepubliceerd en sindsdien ook jaarlijks in het Marketingfacts Jaarboek terug te vinden is.
CBS: Gebruik en de gebruikers van sociale media in Nederland
Het CBS heeft nieuwe cijfers over het gebruik van sociale media in Nederland gepubliceerd. Hieruit blijkt dat ongeveer zeven op de tien Nederlandse internetgebruikers van 12 jaar en ouder in 2012 gebruikmaakten van sociale media. De meest voorkomende vorm is, niet heel verrassend, deelname aan sociale netwerken zoals Facebook of Twitter (56 procent van de internetgebruikers). Daarna volgen instant messaging (35 procent) en het plaatsen van berichten op chatsites (30 procent). Ruim een op de vijf internetters (22 procent) is actief met bloggen en eenzelfde aantal gebruikt professionele sociale netwerken.
Merkloyaliteit: van routine naar bewust gedrag
De rol van merken en merkliefde in het leven van consumenten wordt sterk overschat in de marketing. Deze stelling wordt onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek en ik ben dan ook overtuigd van de waarheid van deze stelling. Daarom bracht ik deze in als reactie op een blogpost over brand love, afgelopen zomer op Marketingfacts. Ondanks de zeer inhoudelijke discussie die volgde, leende de discussieruimte zich er toch niet helemaal voor om het concept van merkloyaliteit helemaal uit de doeken te doen. In dit blogartikel is die ruimte er wel.
NOM Print Monitor 2013
Het lezen van dagbladen op digitale platforms is fors gegroeid. Dat blijkt uit de zojuist gepubliceerde NOM Print Monitor. De nieuwe bereikcijfers laten voor digitale dagbladen een opmerkelijke groei zien. Het lezen van kranten op de smartphone is in een jaar tijd gestegen van 11% naar 17%. De opmars op de tablet is nog forser, van 7% naar 15%. Ook de vaste PC/laptop blijkt nog altijd een populair kanaal voor het dagblad, 36% van de Nederlanders maakt van deze optie gebruik.
Het Nationaal E-mail Onderzoek 2013
Dit onderzoek geeft antwoorden op twee belangrijke vragen. Hoe gebruikt de Nederlander zijn e-mail en hoe verhoudt e-mail zich tot andere marketing- en communicatiekanalen? Wat duidelijk blijkt, is dat e-mail nog steeds een fundamenteel onderdeel van ons online leven is. 48% van de respondenten zegt zijn digitale dag te beginnen met e-mail. Op de tweede plaats staat WhatsApp, dat gemiddeld door 25% als eerste wordt bekeken.
Nederlandse consument wil keuzes en gemak bij online winkelen
Het integreren van mobiele en sociale kanalen, verzendopties en flexibele retourzendingen stimuleren merkloyaliteit. Dat is een van de belangrijkste resultaten uit dit onderzoek van comScore en UPS. Voor het onderzoek zijn 5.500 Europeanen (waarvan 537 Nederlanders) ondervraagd. Het rapport geeft inzicht in welke factoren de klanttevredenheid van online consumenten stimuleren – van het moment vóór de aankoop tot het afrekenen en het moment van de aflevering en de retourzendingen. Het onderzoek kijkt naar mobiele trends, de impact van sociale media en de gecombineerde klantervaring van online winkelen en winkelen in een fysieke locatie, beter bekend als omnichannel retailing.
Afbeelding: Idaho National Laboratory (cc)