10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 42 2013
Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken van afgelopen week in deze blog op een rijtje gezet. Deze week onder andere het social media onderzoek van ING, het B2B-marketingonderzoek van TNS Nipo en enkele IAB rapporten.
Gebruik stagneert bij social media, neemt af voor online (#sming13)
Vorig jaar publiceerde ING voor het eerst een onderzoek naar het gebruik en de impact van social media. Dit jaar werd het onderzoek, uitgevoerd door Social Embassy en Insites Consulting, herhaald. En er blijken in een jaar tijd wel wat interessante ontwikkelingen te zien in het gebruik van social media in vergelijking met online en traditionele media. Zo daalde het vertrouwen in alle typen media, stagneerde het gebruik van social media en trad er bij online media zelfs een daling op. We lopen de belangrijkste bevinden van het Social Media Impact-onderzoek van ING (#sming13) langs.
De slimme B2B-marketeer investeert mondjesmaat in social media, blogs en online video
Als marketeer of salesmanager in business-to-business heb je het er maar druk mee. Volgens Hubspot zelfs heel erg druk: 93 procent van de B2B-marketeers zou volgens deze – toegegeven: dubieuze – bron met content marketing bezig zijn in de VS. En er al 30 procent van het totale marketingbudget aan uitgeven. Marketeers in B2B zouden gemiddeld op zes social mediaplatforms actief zijn: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube en blogplatforms. Daarmee zijn ze er nog niet, want volgens sommige zelfbenoemde deskundigen – en die kunnen het weten – is het de hoogste tijd dat marketeers ook Pinterest, Tumblr, Instagram en what have you in B2B gaan inschakelen. Want als ze dat niet snel doen, dan zijn ze ten dode opgeschreven. En dat betreft uiteraard B2B’ers over de gehele wereld, niet alleen in de VS. Het is zonder twijfel allemaal zeer goed bedoelde raad van deze deskundigen.
Kijk mij niet aan als ik je iets wil verkopen!
Even een tip aan iedereen die iets probeert te verkopen: laat twijfelende klanten je niet aankijken, want dan zijn ze moeilijker te overtuigen. Althans, dat blijkt uit een onderzoek van Chen, Minson, Schöne en Heinrichs (2013) (pdf) dat vorige maand online werd gepubliceerd.
“Consumenten willen geen Facebook-vriend van bedrijven worden”
Ruim 60 procent van de consumenten zit er niet op te wachten om Facebook-vriend van een bedrijf te worden. Dat blijkt uit onderzoek van VODW Digital onder 627 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Opmerkelijk is dat uit hetzelfde onderzoek blijkt dat een ruime meerderheid van de Chief Marketing Officers (cmo’s) van grote bedrijven Facebook juist ziet als een speerpunt in hun digitale marketingbeleid. Zij zien Facebook als middel om klanten mee te laten denken over producten en diensten en als sales- en servicekanaal.
IAB internet advertising revenue report first half 2013
De online advertentiebestedingen in de Verenigde Staten bedroegen de eerste zes maanden van 2013 $20.1 miljard. Dit betekent een stijging van 18% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Mobile steeg naar $3 miljard in de eerste helft van 2013, wat neerkomt op triple-digit groei van 145%.
Q3 Digital Audience Report: multimediaal adverteren verdrievoudigd ROI
In 2013 is het aantal merken dat cross-mediaal adverteert via digitale media wereldwijd met 137 procent gestegen. Het aantal merken dat zowel via mobiel, display, social als video adverteert is zelfs met een factor 5 gegroeid in vergelijking met vorig jaar. Daarnaast blijkt dat consumenten die een advertentie op meer dan een medium zien 24 procent meer converteren dan consumenten die de advertentie maar via één medium zien.
Audience Reach Measurement Guidelines
Deze in augustus 2013 herziende versie van de ‘Audience Reach Measurement Guidelines’ helpen bij het bepalen van de kwaliteit en effectiviteit van online campagnes. De aanbevelingen in deze richtlijnen bevatten gedetailleerde definities voor het meten van bereik in relatie tot online content of advertenties.
Herstel radioreclamebestedingen in derde kwartaal 2013
De netto radioreclamebestedingen in het derde kwartaal van 2013 zijn met 12% gestegen ten opzichte van 2012 en bedragen ruim 47 miljoen euro. Daarmee zijn de netto radioreclamebestedingen in het derde kwartaal weer terug op het niveau van 2011. De bestedingen in non-spot advertising zijn flink gestegen met bijna 30%.
Gemiddeld Brits gezin heeft 10 devices
Gezinnen in het Verenigd Koninkrijk gebruiken instant messaging en videobellen om met elkaar in contact te komen, zo stelt onderzoek van Microsoft Advertising. Zo’n 30 procent zegt tablets en smartphones te gebruiken om elkaar te laten weten dat het eten klaar is, of om hulp te vragen bij huiswerk.
‘US mobile paid search spend’ 66 procent gestegen afgelopen jaar
Marketeers in de VS investeren steeds meer in search advertising via mobiel. Vergelijken met vorig jaar zijn de bestedingen met 65,9 procent gestegen. Daarmee is mobiel nu goed voor 28,7 procent van het totale search advertising budget.
Afbeelding: brewbooks (cc)