De ins en outs van Facebook-hashtags
De opkomst van hashtags op Twitter bleek een regelrechte hit. Vrijwel alle sociale media volgden en sinds juni 2013 ondersteunt ook Facebook hashtags. Echter, tot nu toe gebruiken maar weinig mensen en merken de hashtag aldaar. Gaat het gebruik van hashtags op Facebook alsnog aanslaan? We leggen uit hoe de hashtag werkt, waarom deze is geïntroduceerd en waarom deze verschilt van hashtags op andere sociale media. Verder lees je wie hashtags nu gebruiken, hebben we tips voor het gebruik in posts en kijken we naar de toekomst van de hashtag.
Hoe werkt het?
Door een hashtag voor een woord te plaatsen, wordt een woord klikbaar. Wanneer je klikt op deze hashtag krijg je een lijst met statusupdates met dezelfde hashtag. Deze content wordt, net als in het nieuwsoverzicht, gefilterd. Zo rangschikt Facebook voor jou de hashtags op relevantie. Hiernaast navigeer je makkelijk naar statusupdates met gerelateerde hashtags.
Hashtag-posts met veel interactie worden bovenaan weergegeven
Je vindt alleen statusupdates met hashtags van openbare profielen en vrienden. Afhankelijk van de privacy-instellingen wordt jouw hashtag wel of niet zichtbaar voor niet-vrienden. Als je privé-instellingen op ‘alleen vrienden’ staan, wordt een hashtag-statusupdate dus niet openbaar. Hashtags blijven ongeveer 10 dagen zichtbaar.
Wat wil Facebook met de hashtags?
Hashtags zijn, na de introductie van Pages voor merken en communities, een eerste serieuze aanzet tot meer publiekelijke discussies die paatsvinden buiten het eigen (gesloten) netwerk met vrienden. Facebook zegt hierover het volgende:
Every day, hundreds of millions of people use Facebook to share their thoughts on big moments happening all around them. Whether it’s talking about a favorite television show, cheering on a hometown sports team or engaging with friends during a breaking news event—people on Facebook connect with their friends about what’s taking place all over the world.”
[…] “To bring these conversations more to the forefront, we will be rolling out a series of features that surface some of the interesting discussions people are having about public events, people, and topics. As a first step, we are beginning to roll out hashtags on Facebook.”
Hashtags op Facebook maken het dus makkelijker om pagina’s en mensen met dezelfde interesses te vinden, en eventueel te volgen. Facebook wil hiernaast dat er extra interactie gaat plaatsvinden tussen niet-vrienden.
Je vindt nu makkelijker pagina’s en mensen met dezelfde interesses
En natuurlijk is ook deze innovatie niet geïntroduceerd zonder daarbij aan de marketeer te denken. Activaties met hashtags kunnen nu over alle sociale kanalen gecommuniceerd worden. Verder kun je in theorie je bereik vergroten door de juiste hashtags te gebruiken. Ook zullen er bij voldoende adoptie van de hashtag waarschijnlijk nieuwe advormen en targetingopties bijkomen die gericht zijn op deze hashtags.
Waarom is het gebruiken van hashtags op Facebook anders dan op Twitter, Tumblr etc.?
Twitter en Tumblr hebben een open karakter. Het gaat er hier om nieuwe content, mensen en merken te ontdekken zonder dat je hiermee al een persoonlijke connectie hebt. Facebook heeft zich daarentegen steeds meer als een gesloten netwerk neergezet. Gebruikers delen meer wanneer ze zelf kunnen bepalen met wie ze dat doen. Met hashtags probeert Facebook dus om zich subtiel steeds meer te positioneren als een platform waar ook exploratie van content plaatsvindt.
Wie gebruiken hashtags?
De adoptie van de hashtag is laag onder Facebook-gebruikers en merken. Hiervoor is een aantal redenen aan te wijzen:
- Hashtags werken (nog) niet op mobiel.
- Hashtags zijn nieuw. Er wordt niet aan hashtags gedacht bij het plaatsen van een statusupdate.
- Het grootste gedeelte van de Facebook-gebruikers heeft de privacyinstellingen van statusupdates niet op 'openbaar' staan. Voor deze mensen heeft het weinig toegevoegde waarde om hashtags te gebruiken. Deze statusupdates zullen niet gevonden worden, omdat deze niet openbaar zijn. Dit type gebruiker is niet op zoek naar discussies met niet-vrienden die op hashtags reageren. Hashtags zijn voor hen slechts een manier om statusupdates op een luchtige manier aan te vullen.
De hashtags die je nu vindt, zijn voornamelijk afkomstig van openbare (engelstalige) bedrijfspagina’s en (bekende) publieke personen.
Hoe gebruik ik ze?
Als je besluit te experimenteren met hashtags, hebben we een aantal tips:
- Gebruik productspecifieke hashtags. Je kunt bij ieder product een hashtag in de copy toevoegen. Kies hierbij voor een productspecifieke hashtag, want daarbij zal sneller alleen jouw product met deze hashtag geassocieerd worden (en gevonden). Een hashtag van een productgroep is over het algemeen niet erg relevant, omdat dit een eindeloze lijst zoekresultaten oplevert met veel ongerelateerde hashtags.
Starbucks gebruikt productspecifieke hashtags
- Haak in op nieuws van de dag met een relevante hashtag. Wanneer zoeken naar hashtags tot een van de vaste Facebook rituelen behoort, is het goed om met hashtags in te haken op trending topics. Denk bijvoorbeeld aan de releasedatum van de #iPhone5s. Hierdoor maken posts meer kans om opgepikt te worden en dus viraler te gaan. Vergeet uiteraard niet om de historie van deze hashtag te checken, zodat je negatieve merkassociaties kan vermijden.
- Monitor en reageer op hashtags over je eigen merk. Statusupdates met daarin je #merk worden niet op je Facebook-pagina weergegeven. Zoek je eigen hashtag en ga met de gebruikers ervan in gesprek.
- Wees zuinig met hashtags. Hashtags zorgen ervoor dat je boodschap onrustig kan overkomen, zeker wanneer er meerdere gebruikt worden in een zin. Wees zuinig met hashtags. In een post (op een desktop) kan je standaard al op 9 verschillende elementen klikken. Door een hashtag en een url toe te voegen, komen hier nog eens 2 keuzeopties bij. In theorie daalt de interactie (Talking About) van posts met hashtags, omdat klikken op hashtags ervoor zorgt dat mensen op een ander gedeelte van Facebook belanden. Ze zijn dan minder waarschijnlijk om nog interactie met de post te hebben.
- Gebruik één hashtag op verschillende sociale kanalen. Waar men nu nog campagnes met hashtags voornamelijk op één social kanaal focust, kunnen hashtags het makkelijker maken om verschillende communities op meerdere sociale kanalen te bereiken. Nike deed dit bijvoorbeeld door via print, tv en online ads de hashtag #Makeitcount te laden. Door gebruik te maken van meerdere kanelen lijkt de hashtag sneller te zijn overgenomen. Op Pinterest, Twitter en Instagram deelden mensen hun #Makeitcount-moment. Hier kan nu dus Facebook (veruit het grootste kanaal) aan toegevoegd worden. Voordeel van het promoten van één hashtag is dat het de mogelijkheid biedt om op ieder kanaal een andere groep mensen aan te spreken, en dat hashtags beter worden onthouden.
Wat is de toekomst van de Facebook hashtag?
Voor Facebook is het belangrijk om mensen nieuwe pagina’s te laten ontdekken en te volgen. Op deze manier gaat de kwaliteit van de content in je nieuwsoverzicht verder omhoog en wordt waarschijnlijk ook de gebruikservaring beter. Hashtags maken het op Facebook toegankelijker om in contact te komen met pagina’s en mensen met soortgelijke interesses.
Als Facebook hashtags een echte kans wil geven om tractie te krijgen, zal het gebruikers meer actief gaan uitnodigen om hashtags te zoeken en te gebruiken. Ook heeft Facebook hashtags nog niet op mobiel geïntroduceerd. Er duiken al geruchten op over een trending topics-gedeelte op de desktopversie van Facebook. Dit betekent dus dat de focus op een subtiele wijze meer kan verschuiven naar openbaar ipv privé, datgene waar Facebook groot mee is geworden.
Hashtags zouden in potentie voor meer bereik van posts kunnen zorgen: mensen kunnen content ontdekken aan de hand van de hashtag. Echter, een klik op een hashtag zorgt ervoor dat de gebruiker een post verlaat. Dit is niet bevorderlijk voor de interactie en waarschijnlijk dus ook niet voor het bereik. Edgerank Checker ontdekte dat posts mét hashtags minder viraal bereik hebben dan posts zónder hashtags. Dit kan niet de bedoeling zijn van Facebook, omdat dit paginabeheerders zou afschrikken om hashtags te gebruiken. Waarschijnlijk zal men dit effect corrigeren en paginabeheerders actiever vragen hashtags te gebruiken. Hashtags op Facebook bevinden zich dus nog duidelijk in de experimentele fase.
Het valt daarnaast te bezien of de gemiddelde gebruiker regelmatig hashtags zal gaan gebruiken in statusupdates. Het merendeel van de mensen komt naar Facebook om passief content te consumeren en contact te houden met een select groepje vrienden. Dit type gebruiker heeft zijn instellingen op ‘Alleen vrienden’ en is dus niet op zoek naar discussies met onbekenden die op zijn of haar hashtag reageren. Voorlopig zal deze groep eerder geneigd zijn om hashtags te zoeken i.p.v. te gebruiken.
Volgens mij vinden veel Facebook gebruikers hashtags op Facebook ook een beetje raar. Vroeger gebruikte mensen ook hashtags op Facebook, maar dan alleen voor de grap en om Twitter te imiteren. Nu is die hype grotendeels voorbij. Weinig mensen weten dat je nu wel echt hashtags kan gebruiken en hoe dat werkt.
Ik werk al een tijdje met hashtags op Facebook, maar heb het idee dat de zoekfunctie naar hashtags op Facebook niet goed werkt. Zodra ik met mijn persoonlijk account zoek op een hashtag vind ik zelden de resultaten waarvan ik weet dat ze er wel zijn. Zoek ik via mijn bedrijfspagina worden de resultaten wel deels getoond.