3D-printen als marketingmiddel voor 3D-software
LOFT NedSense deelt haar ervaringen
3D printen is hot, dat weten we ondertussen! We zien de mooie voorbeelden links en rechts voorbij schieten. Van modieuze 3D-schoenen, naar protheses tot hele grachtenpanden. Echter, de marketingwereld heeft het nog niet volledig omarmd als marketingmiddel en dat is jammer. Als een van de eersten in Nederland hebben wij vanuit 3D-softwareleverancier LOFT NedSense campagne gevoerd met een unieke combinatie van klassieke marketing, gecombineerd met 3D-printen. Wat zijn hun ervaringen?
LOFT levert 3D-software voor de meubel- en woningbranche. Door middel van deze software is het voor de consument mogelijk om op basis van een enkele foto van een ruimte, deze ruimte binnen een paar clicks of swipes in 3D te transformeren. Om deze vervolgens opnieuw in te richten met het meubilair van de meubelretailer of –fabrikant.
3D-software en 3D-printen, een logische combinatie
Zowel 3D-software als 3D-printen voor marketing nog in een nichemarkt. De adoptie van beide oplossingen moet het tipping point nog bereiken, maar voegt voor de early adopters al zijn waarde toe. Met onze directmarketingcampagne “Remember LOFT?” hebben we deze twee werelden gecombineerd om bij onze contacten weer ‘op de radar te komen’. In deze B2B-campagne heeft 3D-printen een zeer prominente plek ingenomen en voor zover bekend was het zelfs de eerste B2B-DM-campagne die hier gebruik van heeft gemaakt. En dat levert zo zijn uitdagingen op.
Banken op schaal in 3D
Tijdens de campagne hebben we gebruikgemaakt van de expertise van 3Dwergen, een van de 3D-printmarketingspecialisten in Nederland. 3Dwergen heeft custom 3D-prints gemaakt van een blauw bankstel dat binnen onze software van LOFT beschikbaar is. Om de banken nog meer context te geven, zijn ze verpakt in een unieke, geprinte kartonnen pop-up-kamer en met de post verzonden naar onze contacten. De combinatie van het nieuwe 3D-printen en het klassieke drukwerk maakt dat de LOFT experience op de bureaus van de ontvangers terecht is gekomen.
Naast het ontvangen van de blauwe banken, konden de contacten van LOFT hun eigen best lopende product in 3D op hun bureau ontvangen. Dit houdt in dat 3Dwergen unieke custom, one-off-ontwerpen in 3D omzet om deze te printen en te verzenden aan de contacten. Naast de semi-massaproductie komt hier het maatwerk aan te pas. Overigens heeft tot op heden niemand van de mogelijkheid gebruikgemaakt, iets waarvan we hadden verwacht dat dit wel zou gebeuren.
Uitdagingen
Het unieke van de actie bracht zo gezegd zijn eigen unieke uitdagingen met zich mee. De bank moest stevig genoeg zijn om te kunnen verzenden, om niet in vele blauwe stukjes aan te komen. De verpakking mocht niet te groot zijn voor verzending met de post en het bankje moest hierin blijven staan op de daarvoor bedoelde plek. De kamer moest er daarnaast in 3D op papier als verpakking net zo goed uitzien als in de software en op de andere campagne materialen.
Uitdagingen die met overleg tussen drukker, vormgever en 3Dwergen allemaal op te lossen zijn. De banken zijn geprint in gips, de meest kostefficiënte manier van printen, en zijn in het ontwerp uitgehold en verstevigd met a-frames in de ‘zitting’. Hierdoor konden zowel de 80 (en een beetje) kg wegende en 90 (en een beetje) kg wegende aanwezigen op de bank van 8cm staan zonder dat deze een krimp gaf. In het ontwerp is rekening gehouden met dubbelzijdig tape wat aan de bank en op de ‘vloer’ van de kamer geplakt werd, zodat de bank niet zou verschuiven tijdens transport. Deze kamer is door de vormgever zo vormgegeven, vanuit een bestaande afbeelding, dat deze leek op de kamer in de software en op andere campagnematerialen.
Samenwerking met partijen die nog niet eerder samengewerkt hebben, is cruciaal gebleken in deze campagne. Deadlines, consistentie en kwaliteitseisen zijn, zoals in iedere marketingactie, belangrijk en zorgen daarmee voor unieke uitdagingen. Naast de 3D-banken waren er nog meer onderdelen van de campagne en dit maakt het tot een complexe projectmanagementuitdaging. De samenwerking en het gevoel om iets gaafs en unieks neer te zetten hebben dit alles tot een succes gemaakt.
De campagne als geheel
De 3D-banken waren onderdeel van een groter geheel. Voordat de ontvangers de 3D-banken op hun bureaus kregen, hadden zij onder andere al 2 ‘ouderwetse’ kaarten ontvangen. Een met een afbeelding van de lege kamer met de tekst “Remember LOFT“, om vervolgens opgevolgd te worden door een lenticulair geprinte postkaart met de lege en ingerichte kamer op de lamellen geprint. (Misschien ken je de techniek nog van vroeger, waar als je een boekje, flippo of kaart bewoog je een heel andere afbeelding zag afhankelijk van de hoek waaronder je kijkt; zie ook dit voorbeeld).
Na deze ‘before & after’-kaarten ontving de persoon nog een e-mail met daarin een video waarin geshowd werd hoe de lege 2D-kamer door middel van LOFT ingericht is in 3D, onder andere met een blauwe bank. Hierna ontvingen de mensen de 3D-bank in de geprinte kamer, met als boodschap dat ze een custom 3D-geprint model van hun best lopende product konden bestellen op de campagnesite www.rememberloft.com.
De resultaten
Het doel van de campagne was om op het juiste moment weer ‘op de radar te komen’ van onze contacten. Dit is zeer goed gelukt. De eerste salesgesprekken zijn gevoerd naar aanleiding van de campagne en de clickratio’s van de e-mailing zijn bijzonder hoog: bijna 3 keer zo hoog als een gemiddelde mailing (36 procent open en 7,6 procent CTR). De reacties van de contacten druppelen langzaam binnen bij onze salescollega’s en mensen vinden het fantastisch. Al met al is de campagne een succes.
De mogelijkheden die 3D-printen biedt, zijn voor ons van groot belang gebleken om de koppeling tussen offline en online te maken in onze campagne. LOFT staat voor een omnichannel customer experience, zowel in-store als online, en de campagne richting de contacten heeft door 3D-printen eenzelfde uitstraling gekregen. De komende jaren zullen zowel 3D-printen als 3D-software een grote vlucht gaan nemen. De goede voorbeelden van beide werelden gaan zich de komende tijd in rap tempo opvolgen. Wij hebben intussen de ervaring opgedaan en zijn enthousiast over de mogelijkheden van beide werelden.