ReclameReview: Grolsch Kornuit

14 november 2013, 13:59

Hoe val je op in de overvolle biermarkt? Dat is de vraag die Grolsch zichzelf heeft gesteld. Het antwoord was volgens hen Kornuit, een fris pils van en voor de jongere generatie. Met deze commercial wordt het nieuwe bier geïntroduceerd.

Credits:

Bureau: Alfred International

Account: Jochem Kleine, Mireille Elberse

Creatie: Aad Kuijper, Patrick de Zeeuw

D.O.P.: Wouter Westendorp

Editor: Kim Hinrichs

Klant: Marjan Luit, Gisela Rule, Martijn Bouwman, Melanie Koning

Producer: Gideon Rijnders, Paul Brand

RTV: Sophie van Pelt

Regisseur: Job van As

Strategie: Marcel van Wing

Productie: In Case Of Fire

Postproductie: Capthca!

Geluid: FC Walvisch

Muziek: LAB-3

De doelstelling:

Grolsch Kornuit introduceren als een verrassend fris pils.

De uitwerking:

Al 400 jaar zet Grolsch alles op alles voor het lekkerste bier. Zo ook de jongste generatie brouwers van Grolsch. Deze jongste generatie is altijd op zoek naar iets nieuws. Op geheel eigen wijze brouwen zij een nieuw verrassend fris pils: Kornuit. Progressief Vakmanschap wordt dat genoemd. Het verhaal van de Kornuiten wordt verteld in deze nieuwe commercial.

Het oordeel:

Als de commercial begint, denk ik: “Wat is hier nu anders aan in vergelijking met andere biercommercials?” Gerst, hop, mooie landschappen, klassieke muziek… Maar al snel blijkt dat dit precies is wat de makers willen dat ik denk. Zodra de heerlijke rockmuziek (“Kicking my can” van Navarone) begint, ondergaan de beelden ook een verjonging. De jongste generatie brouwers van Grolsch blijkt nu aan het roer te staan en zij doen het op hun manier. Losser, frisser, jonger. Dat de smaak van Grolsch Kornuit niet verder wordt omschreven dan 'fris pils' en 'zachte afdronk' vind ik geen probleem, want zoiets moet je toch eerst zelf proeven voordat je een oordeel kunt vellen. Daarom vind ik dit als geheel een prima commercial, ook in de korte versie. De sfeer is helemaal in lijn met de gedachte achter Kornuit. Het enige minpuntje aan de commercial vind ik de stem van Gerard Ekdom. Die vind ik niet echt Kornuiterig. Zeker niet wanneer hij “Kornuit!” roept op het einde.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

2 Reacties

    Mart

    Erg goede commercial, die goed in de huidige tijdsgeest pas waarbij authenticiteit en hip erg dicht aan elkaar verbonden zijn. Die link weet Grolsch in deze commercial goed te leggen, terwijl het dicht bij de eigen identiteit blijft.


    5 december 2013 om 07:52
    Willem. W

    Zojuist mij laten verleiden om Kornuit te kopen.

    Dit is met geen bier te vergelijken.

    De prijs is hoger dan een doorsnee biertje in d supermarkt maar smaakt er niet beter op.

    “Eens komt er een dag dat ik geen Grolsch drink maar bier”.

    Dit was twe keer dat ik het kocht namelijk,

    de eerste en de laatste keer. Wat een uilenzijk!


    13 augustus 2014 om 17:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!