Alle trends voor 2014 voorspeld op Twxmasborrel 2013

13 december 2013, 14:00

Alle trends en verwachtingen voor 2014 op een rij

Als je een avond organiseert waarin de trends voor 2014 centraal staan, dan is het natuurlijk leuk als je zelf ook een trend kunt zetten. Dit gebeurde op de Twxmasborrel 2013, een gezellig samenzijn van 150 twitteraars én waar 12 influentials de trends voor 2014 voorspelden. De trend die als eerste gezet werd, was de live uitzending in een Google Hangout on AIR. En niet via gewoon internet, nee, helemaal a la the future: via satelliet. Eigenlijk een Google Hangout in space dus.

Update 16 december 2013: de videoregistratie van de integrale trendwatching-Hangout is toegevoegd.

Mede dankzij de support en sponsoring van Feller media en United, werd hier gisteravond geschiedenis geschreven in Blijburg. Een experiment dat finaal kon mislukken, maar dat gelukkig niet deed. Lieke Lamb vroeg 12 influencers het hemd van het lijf als het gaat om de verwachtingen voor 2014. Wat worden de trends? Wat is in opkomst? Wat is hot? En wat is not? Voor degenen die gek zijn op lijstjes, hier komen ze nog een keer.

Lara Ankersmit – Hoofd nieuwe media NOS

Lara is verantwoordelijk voor alle producten en diensten die ontwikkeld worden voor de digitale media.

Haar trends voor 2014:

  • Content curatie wordt volgens Lara steeds belangrijker. Mensen gaan steeds meer op zoek naar betrouwbare informatie. Een trend die al langer gaande is, maar nog verder zal toenemen.
  • Vervaging van online en offline zal optreden. Mensen gaan traditionele en moderne media steeds meer door elkaar heen gebruiken; grenzen vervagen. Tv kijken doen we via de tv maar ook via het web, en op een tijdstip dat het uitkomt. Live-evenementen, zoals voetbal, zullen altijd populair blijven om live op tv te bekijken, dat ziet ze niet veranderen.
  • Veranderingen zullen ook optreden voor adverteerders. Mede door de vervaging van online en offline, zullen ook advertenties meer geïntegreerd moeten gaan communiceren.

Sander Stallinga – Uitgever Nu.nl

Sander is verantwoordelijk voor alle commercie, techniek en ontwikkelingen.

Zijn trends voor 2014:

  • De consument verandert, evenals de manier hoe content tot zich wordt genomen. Content is geen onderdeel meer van het eigen profiel. D.w.z. zoals je eerst Hyves en Facebook gebruikte, en je content openbaar deelde. Applicaties als Snapchat worden populair, het delen van content dat niet blijft hangen. Wearable devices zoals Google Glass zullen een vlucht gaan nemen in 2014. We gaan niet naar de content toe, maar content komt naar ons.
  • Internationale spelers en impact op lokale media. Grote mediaspelers worden steeds dominanter ten opzichte van de lokale spelers. Grote sportevenementen zullen gekocht worden door Facebook of Google en via YouTube bijvoorbeeld vermarkt worden.
  • Er wordt door nieuwsorganisaties steeds meer gebruik gemaakt van paywalls. Sander gelooft wel in betaalde content, en vindt het ook goed dat er mee geëxperimenteerd wordt, maar vraagt zich af of de content van nu wel de marktwaarde heeft. Daarentegen gelooft hij wel in Spotify en Netflix. De vraag is of de paywall het einde van het jaar gaat halen.

Rik de Fluiter – Online video Fellermedia

Rik is verantwoordelijk voor sales en marketing.

Zijn trends voor 2014:

  • Google Hangouts gaan als marketing- en communicatiemiddel een vlucht nemen. Het is een transparante manier hoe je vanuit de DNA van je organisatie een merk kunt gaan laden. Je creëert een tv-format op een goedkopere manier en kunt je op deze manier sociaal profileren. Visuele informatie wordt 60.000x sneller opgenomen dan tekst, dus Rik ziet daar nog grote kansen voor bedrijven.
  • YouTube gaat hele mooie nieuwe technologie introduceren waardoor het nog interactiever gaat worden. Ook hier weer sociale kansen.
  • Professionaliteit wordt steeds belangrijker. Men heeft maar beperkt de tijd om informatie tot zich te nemen, dus goede content wordt steeds belangrijker om je als merk te profileren.

Bart Hufen – Brand new game

Bart is expert op gebied van gamification.

Zijn trends voor 2014:

  • Crossplatform gameplay wordt steeds meer een trend. Kocht je vroeger een spel dat je alleen op je pc of console kon spelen, nu zie je dat je games op meerdere toestellen kunt spelen. Je koopt bijvoorbeeld een racegame voor de Playstation 4, dan kun je op je mobiel bijvoorbeeld al de race-instellingen bepalen alvorens het 's avonds te spelen.
  • Toepassing van games worden verschoven naar het bedrijfsleven om personeel te trainen. Bijvoorbeeld helpdeskmedewerkers helpen met verkoopgesprekken of zich beter in te kunnen leven als ze een klant voor zich hebben.
  • Gamification gebruikt data op een manier die het voor de gebruiker leuk maakt óm het te gebruiken. Bijvoorbeeld door het aanbieden van een korting bij drie keer inchecken in een winkel. De funfactor wordt steeds belangrijker en bedrijven maken daar gebruik van.

Brendan Thesingh – Google+ influencer

Brendan adviseert over online marketing communicatie en met name Google plus.

Zijn trends voor 2014:

  • De Google+ Hangouts worden steeds populairder, zowel zakelijk als persoonlijk. Google helpouts, wat steeds meer in opkomst is in Amerika, zal in Nederland nog niet zo snel opgepakt worden.
  • Video zal steeds populairder worden. Echt met elkaar praten gaat via video’s, zoals nu in deze hangout bijvoorbeeld.
  • Het steeds meer automatisch opslaan en archiveren van data, het ordenen van bijvoorbeeld foto’s. Ook Google+ is hier al druk mee bezig.

Ben van der Burg – mobile online media Triple IT

Zijn trends voor 2014:

  • Bluetooth 4.0, ook wel 'Bluetooth low energy' genoemd. Je loopt langs een schilderij, en je telefoon vertelt jou iets over dat schilderij. Of je gaat shoppen, loopt langs een paar schoenen, en ziet dat er korting gegeven wordt.
  • Wearable devices. Niet meer alleen communiceren via je telefoon, maar ook via een horloge of bril.
  • Offline, oftewel privacy, wordt weer belangrijker. Je ziet vooral het verschil in generatie. De “jongeren” kunnen niet zonder Wifi, de “ouderen” vinden het juist heerlijk om soms even geen Wifi te hebben. Terug naar de privacy.

Arjen Douwes – E-commerce specialist bij Intergamma

Arjen maakt vertaalslag tussen business requirements en techniek.

Zijn trends voor 2014:

  • Traditionele bedrijven gaan een steeds minder belangrijker rol spelen. Consumer to consumer diensten zijn enorm in opkomst, mede door de hedendaagse techniek en mogelijkheden. Waarom zou je bijvoorbeeld nog een energieleverancier nodig hebben als jouw buurman zonnepanelen op zijn dak heeft. Of met een 3-D printer je eigen producent worden.
  • Afname gebruik Facebook en Twitter, mensen zijn toe aan een volgende stap. Mensen zijn meer toe aan dialogen, het is nu nog steeds teveel zenden.
  • Cross-channel diensten komen steeds meer op. Het aankoopproces verandert. Je gaat bijvoorbeeld naar de winkel, vertelt wat je nodig hebt en de verkoper laat je spullen zien. Jij scant ze ter plekke en slaat ze op in je telefoon. Je gaat naar huis, ziet op je laptop wat je in je mandje hebt zitten, besluit daar nog wat diensten aan te koppelen en uiteindelijk handel je alles online af.

Dimitry Vleugel – Influencer mobile Android World

Dimitry schrijft data voor alle toestellen van Android.

Zijn trends voor 2014:

  • Mensen gaan minder naar een top telefoon kijken, meer naar de middenklasse telefoons. De verschillen zijn qua kunnen ook steeds kleiner geworden. Meer mensen krijgen daarmee de kans een goede smartphone te kopen. Android wordt ook steeds groter.
  • Wearables komen steeds meer op, zoals horloges die vertellen wat er in je lichaam gaande is (temperatuur, hartslag ed). Dergelijke devices zijn nog erg in ontwikkeling en nog geen topproducten. Het zal nog geen erg grote trend worden in 2014.
  • Messengers gaan steeds meer terrein winnen vanwege de privacy. De sociale netwerken zullen hier op in moeten leveren. Mobile wordt steeds belangrijker als platform.

Stefan Noordhoek – Vastgoed communicatie Zzesto

Zijn trends voor 2014:

  • De Itunes rekening zal voor veel mensen hoger zijn (15%) dan de Albert Heijn rekening.
  • Litecoins, het broertje van de Bitcoins, hoopt Stefan te verkopen voor 350 a 400 euro in 2014.
  • In 2014 wordt voor een excel file .xlsxsmart de nieuwe extensie. Dit staat voor een omslag in het vastgoed denken, voor meer creativiteit en nieuwe oplossingen in vastgoedorganisaties.

Dimitri Lambermont – online copywriter en communicatie

Dimitri schrijft voor allerlei online doeleinden.

Zijn trends voor 2014:

  • De dood van Corporate bullshit. Veel bedrijven blijven maar jargons spuwen op hun websites in plaats van begrijpelijke taal te gebruiken. In 2014 wordt het echt tijd die sites aan te pakken. Zet die klant ook echt centraal, door je content aan te passen.
  • The return of the long read. We willen weer goede artikelen, degelijke lange verhalen, eventueel aangevuld met plaatjes en video. Mensen lezen graag en zijn wel klaar met “de 10 tips van” en dergelijke.
  • Total immersion. We willen ons onderdompelen in het merk. We willen alles meemaken, foto’s op instagram, YouTube, maar ook bijvoorbeeld hoe het bonnetje eruit ziet. Het draait om de beleving van een merk.

Herman Couwenbergh – online consultant

Herman begeleidt bedrijven bij online communicatie en is vooral specialist in Twitter.

Zijn trends voor 2014:

  • Twitter gaat in 2014 doorbreken in het buitenland, als het gaat om promoted producten, oftewel advertentietweets. Nu verdienen ze alleen op de Amerikaanse markt, maar nu ze op de beurs zijn zullen ze het meer van de advertentie-inkomsten moeten hebben.
  • Bedrijven zullen met hun Facebookpagina’s steeds meer moeite krijgen om hun updates op de natuurlijke manier in de tijdlijn van hun fans te krijgen. Facebook houdt dit steeds meer tegen met het doel het bedrijf te laten betalen (lees: adverteren) voor de update.
  • Mensen gaan zich steeds meer realiseren dat mensen zelf data produceren. Steeds meer marketingbedrijven graaien dat van het net af en verkopen dat aan adverteerders. Consument zal meer eigenaar worden van hun eigen data en dit gaan verkopen. In 2014 zal dit nog niet een grote trend worden, maar wel opkomend.

Xaviera Ringeling – content marketeer

Heeft een eigen bedrijf, Content Chefs / Publisher Content Collective, de eerste crowdsource publisher van Nederland met 4 magazines.

Xaviera noemt haar trends “wensen”. Ze hóópt dat dit gaat gebeuren:

  • Vrouwen gaan zich eindelijk realiseren dat ze meesters zijn van het web. Wij zijn het beste in communicatie, maar zijn nog te onzeker. Ga doen en wees niet bang!
  • Bedrijven gaan zich eindelijk realiseren dat content draait om kwaliteit en niet kwantiteit.
  • Bedrijven gaan zich realiseren dat niemand interesse heeft in grijze massa. Mensen houden van karakter.​

Henry van Diemen – duurzaam ondernemer

Is geen visboer, maar verkoopt vis (onder andere leverde hij de oesters deze avond).

Zijn trend voor 2014:

  • Van de kreet “duurzaamheid” verwacht Henry niets meer van in 2014. De consument prikt er doorheen en gaat de online media gebruiken om de duurzaamheid van bedrijven te controleren.

Richard Lamb – trendwatcher

Dé trendwatcher van Nederland en tevens manlief van onze lieftallige presentatrice Lieke Lamb.

Zijn trends voor 2014:

  • 2014 het jaar van durven, duurzaam en delen. Zelf actief worden om er een mooi jaar van te maken. Transparantie als het gaat om duurzaamheid en delen is het nieuwe hebben.
  • 3-D printer breekt door. Veel kunstenaars zijn al bezig met 3D evenals in de mode.

​Geslaagde avond

Hiermee is een einde gekomen van de allereerste livestream via een Google Hangout per satelliet. We kijken terug op een gezellige, leuke, geslaagde avond. De organisatoren, Rik de Fluiter, Nina Kornaat en Brechtje de Leij, worden bedankt en het feestgedruis gaat nog even door in Blijburg. Voor een ieder die de Hangout gemist heeft en het graag terug wilt kijken, dat kan natuurlijk ook! Evenals de after-movie:

De foto's van de avond vind je hier. Ik zeg, tot volgend jaar!

Corinne Keijzer
Social media trainer, -spreker en -consultant, gespecialiseerd in LinkedIn bij Digital Moves

Corinne is vanaf 2009 gespecialiseerd in social media marketing en -strategie, met nu vooral de focus op LinkedIn. Met haar bedrijf Digital Moves werkt ze samen met andere ondernemers die ieder hun eigen expertise hebben op gebied van online media. Regelmatig wordt ze gevraagd als spreker, met name over het onderwerp 'social selling met LinkedIn', en daarnaast is ze bedreven in het geven van op maat gemaakte LinkedIn trainingen. Ze is auteur van honderden blogs, artikelen en meerdere boeken over social media.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!