Je event één-op-één live-streamen is zóóó 2013

17 december 2013, 15:00

Het live-streamen van evenementen heeft wel zijn langste tijd gehad. Althans, op de manier waarop het nu nog vaak gebeurt; eendimensionaal uitzenden van wat zich afspeelt op het podium. Het kan zó veel leuker en beter (voor je kijkers)… En dat hoeft niet eens moeilijk te zijn.

Evenementen die niet via een live-stream te volgen zijn worden steeds zeldzamer. Dat is niet zo verwonderlijk: met een paar ingrepen kun je het potentiële bereik van je evenement flink vergroten met een uitzending via internet.

Let wel: het potentiële bereik. In de praktijk valt het vaak vies tegen en worden live-streams hooguit door een handjevol deelnemers bekeken. Waarom? Daar zou ik een apart artikel aan kunnen wijden, maar drie belangrijke redenen zijn:

  1. Gebrek aan fantasie: een integrale live-stream opgenomen met één camera vanuit één punt in de zaal is te saai voor woorden en niet aantrekkelijk voor de kijkers ‘thuis’. Hoeveel sprekers hebben voldoende charisma om de kijkers gedurende een presentatie te boeien, laat staan op afstand te betrekken? Met andere woorden: het online programma moet aantrekkelijker worden gemaakt en meer gericht op de kijkers ‘thuis’.
  2. Gebrek aan goede promotie: mensen weten vaak niet dat een evenement online gevolgd kan worden. Dit is vaak het gevolg van het feit dat de livestream bijzaak is of op het laatste moment geregeld en daarom minder aandacht krijgt dan het evenement zelf. Bovendien wordt de kijker op afstand niet geïnformeerd over het programma en dus niet welke momenten voor hem of haar het meest interessant zijn.
  3. De techniek deugt niet, waardoor kijkers afhaken, of überhaupt niet kunnen kunnen laat staan actief deelnemen. Wat gaat er dan meestal mis? De stream hapert, audio en video lopen niet synchroon, kijkers met mobiele telefoons of tablets kunnen niet deelnemen, de inlogprocedure is te lang of onduidelijk.

Dat kan beter

Toegegeven, de titel van dit artikel is een beetje gechargeerd, maar het live-streamen van evenementen zoals dat nu vaak nog gebeurt, heeft echt zijn langste tijd gehad. Hoe moet het dan wel? Met een beetje creativiteit kun je veel meer doen met live-streaming dan je op het eerste gezicht zou denken.

Journaals

Je kunt als organisatie de kijker helpen door de hoogtepunten van het evenement op een rijtje te zetten. Een journaal kan diverse vormen hebben, maar centraal staat het thema van het evenement dat wordt besproken met de belangrijkste key opinion leaders die bekend zijn bij de doelgroep. Dat kunnen dus ook de keynote-sprekers van het evenement zijn. Een journaal kan live en interactief zijn. De on-demand versie die daarna wordt aangeboden is ook interessant voor de bezoekers die het evenement nogmaals willen beleven.

Studio ter plaatse

Een mooie aandachtstrekker op een evenement is de studio die ter plaatse wordt ingericht. Deze studio zendt gedurende de hele dag live uit vanaf het evenement. Korte interviews met de sprekers, bezoekers en sponsoren zorgen voor een afwisselend programma. Via social media is dit online programma eenvoudig interactief te maken en kunnen geïnteresseerden vernemen welke sprekers aan het woord gaan komen.

Bouw een lokaal evenement om de live-stream heen

Die moet ik even uitleggen, hè? Laten we eerlijk zijn: een webcast in je eentje achter de laptop bekijken is geen pretje. Je hebt als kijker al snel de neiging om even de mail bij te werken, of Facebook te checken, waardoor je op een gegeven moment vanzelf helemaal afhaakt.

Met name voor heel specialistische evenementen zie ik daarom een nieuwe trend ontstaan: een evenement dat op meerdere plekken in de wereld live wordt uitgezonden voor een selecte groep genodigden.

In oktober vond in Sydney het Wereld Longkanker Congres (WCLC) plaats. Een groep longartsen volgde het virtuele programma op Schiermonnikoog via webcasts en had via een satellietverbinding direct contact met Sydney. De artsen hadden hiermee een volwaardig alternatief om thuis te blijven en niet 24 uur in een vliegtuig te zitten.

Maak je evenement (alleen) virtueel

De mogelijkheden van webcasting zullen ervoor gaan zorgen dat offline-evenementen steeds meer plaats gaan maken voor volledig virtuele evenementen. Ook hier speelt locatie weer een rol: hoe specifieker de doelgroep, hoe meer deze verspreid is over de wereld, des te aantrekkelijker het zal zijn om deelnemers (alleen) via een online video-verbinding bij elkaar te brengen. Interactieve elementen zoals de mogelijkheid om vragen te stellen aan woordvoerders, experts en sessieleiders en onderling chatberichten uit te wisselen, vergroten de betrokkenheid van deelnemers. Maar ook voor grootschalige evenementen is virtualisatie een mogelijkheid. Een voorbeeld daarvan is de Donorweek 2013, die honderdduizenden mensen bereikte rondom de kick-off.

Kortom: natuurlijk zal het eendimensionaal live-streamen van evenementen in 2014 niet zomaar verdwijnen. Maar dat organisatoren minder snel klakkeloos de keynotes van een evenement één-op-één via webcasting zullen uitzenden, dat ligt wel in de lijn der verwachting … mag ik hopen.

Disclaimer: de live-registratie van de aftrap van de Donorweek en WCLC op Schiermonnikoog waren producties van Quadia.

Afbeelding: James Willamor (cc)

CEO en mede-oprichter Quadia

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!