10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 51 2013
Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken op een rijtje gezet. Deze week onder andere cijfers over de online verkopen in aanloop nara de kerstdagen, onderzoek naar omni-channel organisaties en het Native Advertising Playbook van IAB.
Onderzoek: ‘Er is nog nauwelijks sprake van omnichannel-organisaties’
In Nederland bestaat momenteel nog geen echte omnichannel-organisatie. Het lukt weinig bedrijven om de slag naar omnichannel-retail te maken, zo stelt de expertgroep Omni-channel Organisatie van Shopping2020, dat vandaag de bevindingen van haar kwalitatieve onderzoek naar nationale en internationale best practices van (online) retailbedrijven presenteert. Op deelgebieden zijn er echter al wel uitblinkers, zoals consumentenelektronicaspecialist Coolblue, Bol.com en Albert Heijn. De onderzoekers concluderen dat succesvolle retailers de principes van de omnichannel-organisatie omarmen, een strategie waarbij het bedrijf om de klant heen is georganiseerd.
Content management: welk pakket moet je kiezen?
Web content management systemen zijn er in alle soorten en maten. Van je basis cms-systeem tot alles-in-1 totaaloplossingen. Sta je voor de keuze welk systeem je moet kiezen, dan komt dit rapport van Gartner van pas. Het rapport geeft een grafische weergave van de beste WCM aambieders, gebaseerd op “ability to execute” and “completeness of vision”, en analyseert welke sterktes en zwaktes de diverse pakketten hebben.
111 miljoen euro extra online omzet door kerstaankopen
Net als de Sint bestelt ook de Kerstman zijn cadeaus steeds vaker via internet. Webwinkels verwachten in de aanloop naar Kerst in totaal €111 miljoen extra omzet. Dat is 39% bovenop de reguliere omzet. Vorig jaar was dit nog 32% extra omzet. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Thuiswinkel.org, PostNL en Blauw Research over online aankopen voor de kerstperiode.
IAB Native Advertising Playbook
Native is een hot topic in het online advertising speelveld. Voor het verder kan opbloeien dient er overeenstemming te komen over definities en structuren. Daartoe heeft IAB dit Native Advertising Playbook gelanceerd. Deze whitepaper bevat een framework voor native advertising is zodat er duidelijkheid ontstaat over wat het omvat.
Mobile is My New _______
Meer dan de helft van de Nederlanders bezit een smartphone, en meer dan een kwart bezit een tablet. Nieuw onderzoek van Say Media en comScore verkent op welke diverse manieren consumenten mobiel gebruiken en welke rol hun mobiel het inneemt in het leven.
Best Practices Clickfraude
“Clickfraude” is een illegale praktijk waarbij er bewust veelvuldig op een online advertentie wordt geklikt om banner advertentie inkomsten te verhogen of concurrentie uit te putten. In antwoord op de groeiende problematiek die hierdoor wordt veroorzaakt heeft IAB US in samenwerking met haar taskforce Traffic of Good Intent de “Best Practices – Traffic Fraud: Reducing Risk to Exposure” uitgebracht.
Nederlandse consument koopt relatief weinig bij webwinkels
Hoewel de onlineverkopen in Nederland dit jaar voor het eerst de grens van 10 miljard euro doorbreken, koopt de Nederlandse consument relatief weinig bij webwinkels vergeleken met veel andere Europese landen. Dat concludeert ABN Amro in een woensdag verschenen onderzoek.
Coupon Sites Are Not ‘Margin Killers’
Voor bijna 7 op de 10 online kopers zijn kortingscoupons een essentieel onderdeel van het aankoopproces. Dat concludeert het internationale affiliatenetwerk Commission Junction. Het doel van de whitepaper is om marketeers te helpen inzicht te krijgen in hoe coupons bijdragen aan klantloyaliteit.
2013 Year in Review
2013 was een groot jaar voor mobile. Distimo kijkt aan het einde van 2013 terug op hoe de app stores er voor staan. Welke ontwikkelingen hebben de app stores het afgelopen jaar doorgemaakt? Welke apps hebben het meeste opgebracht? En wat waren de meest succesvolle uitgevers?
Gebruik social media nadert hoogtepunt
Het aantal gebruikers van social media in Nederland neemt nog wel toe maar nadert zijn hoogtepunt. Het gebruik in uren van vooral Facebook nam in 2013 wel toe. LinkedIn kan in 2014 de meeste groei verwachten. Dat blijkt uit onderzoek naar de kennis, houding en het gedrag rondom social media onder 8.500 Nederlanders van onderzoeksbureau Multiscope.
Vooral verbaasd dat Nederlanders relatief weinig online aanschaffen in comparison tot andere Europese landen…
Persoonlijk dat ik dat Nederland juist een land was dat ver ontwikkeld was in dit opzicht