De potentie van podcasting

27 januari 2014, 08:59

Podcasting is een markt met potentie. Apple startte er mee in 2005, maar heeft de dienst niet verder ontwikkeld omdat het geen winst opleverde. Diverse cijfers laten echter zien dat dat er inmiddels wel mogelijkheden zijn om te verdienen aan podcasts. Mede door de groeiende mobiele markt groeit het aantal luisteraars van podcasts sterker dan het aantal podcasts dat online te vinden is. Dit leerde ik van Jonathan Baillie Strong, producer van podcasts voor diverse media en mede-oprichter van Kickstart Your Dreams. Zijn missie is om dé podcasting-expert te worden.

Podcasting is misunderstood“, is een van de eerste statements die Baille Strong maakt tijdens de Gran Canaria Business Week. “Potentiële podcasters denken dat het heel moeilijk is om een podcast te maken, maar eigenlijk is het net zo makkelijk als een video uploaden naar YouTube.” Misschien nog wel makkelijker. In principe heb je er alleen een computer en een headset voor nodig. Ook voor luisteraars heeft een podcast diverse voordelen ten opzichte van video of tekst: ze hoeven er niet voor naar een scherm te kijken en kunnen daarom naar een podcast luisteren op momenten dat een blog lezen of een video kijken onmogelijk – of op zijn minst levensgevaarlijk – is.

Vijf voordelen van podcasting

Baille Strong noemde 5 voordelen van podcasting.

1. Het aantal luisteraars stijgt sneller dan het aantal podcasts

Mobiel internet is de toekomst. Waar streamen nu vaak nog teveel bandbreedte kost, te langzaam is of te veel kost, zal dat in de toekomst steeds minder een issue worden. De smartphonepenetratie groeit, internet wordt sneller en vanzelfsprekend. Dat podcasts populair worden, blijkt ook uit de reacties die Patt Flynn van Smart Passive Income van zijn publiek krijgt: hij hoort vaker van mensen dat ze zijn podcast goed vinden dan dat ze zijn blog graag lezen.

2. Het is makkelijk om te doen en om naar te luisteren

Alles wat je nodig hebt, is opnamemateriaal. Dit kan bijvoorbeeld een simpele headset zijn, in combinatie met je mobiele device of een recorder. Auphonic is een gratis app waarmee je je podcasts kunt bewerken. Je kunt ze uploaden op Soundcloud of Mixcloud. Soundcloud wordt vooral gebruikt door muzikanten, producers en promotors om tracks te delen en maakt gebruik van het freemium-model. De optie tot downloaden is aanwezig. Mixcloud daarentegen is geheel gratis en wordt vooral gebruikt door radiomakers en podcasters. Downloaden is hierbij niet mogelijk.

Met Soundcloud kun je je podcasts makkelijk delen via iTunes. In de PDF die je krijgt als je je inschrijft op de nieuwsbrief van Jonathans Specialty Media legt hij stap voor stap uit hoe je dit technisch kunt realiseren.

3. Het is persoonlijk

Je hoort wie er spreekt, dus je hebt zeker niet te maken met een ghostwriter, zoals bij blogs wel het geval kan zijn. Een stem is bovendien persoonlijker dan tekst, waardoor je sneller een band met je publiek opbouwt.

4. De markt is nog niet verzadigd

Voor iedere podcast zijn er 10 blogs. En 90 procent van de podcasts is van slechte kwaliteit, dus dat is een kans voor wie wil starten met een podcast!

5. De luisteraar kan luisteren wanneer hij/zij wil

De luisteraar kan naar de podcast luisteren zonder dat hij achter een scherm moet gaan zitten. Dat maakt het mogelijk om podcasts te luisteren tijdens het wandelen, autorijden, momenten dat achter een scherm zitten geen optie is, bijvoorbeeld in de file of tijdens het sporten.

Tips

Enkele podcasting-tips:

  • Focus op de beste content. Zie je de postproductie echt niet zitten? Laat die dan over aan techies.
  • Jonathan heeft in een PDF-bestand een overzicht gemaakt van het podcasting-proces. Deze ontvang je zodra je je hebt ingeschreven op zijn website.
  • Geld verdienen met podcasting? John Lee Dumas, a.k.a. Entrepeneur on Fire, leeft (zo te zien op ruime voet!) van zijn dagelijkse podcasts, waar adverteerders betalen per aantal keren dat een podcast wordt beluisterd. Ook verdient hij met affiliate inkomsten en sponsorships. Op het 'our income'-gedeelte van zijn website beschrijft hij hoeveel hij hoe verdient.
  • Een leuke podcast die laat zien hoe makkelijk podcasten kan zijn, is 'Walking with Larry', waarin de Australiër Ed Dale zijn gedachten deelt tijdens het wandelen met zijn hond Larry.

De grootste drempel om te gaan podcasten? Dat is misschien wel om die microfoon voor je neus te zetten.

Credits afbeelding: kris krüg (CC)

Janine (1983) is tekstschrijver bij een grote organisatie. Tot 2019 was ze freelance journalist, blogger en copywriter voor diverse media. In 2011 startte ze haar eigen website Nordic Vibes. Naast schrijven is ze vooral bezig met voeding en gezondheid, in haar zoektocht naar onuitputtelijke energie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!