Google Shopping uit de kast

25 februari 2014, 13:59

Bèta nu beschikbaar voor iedereen

In november werd er al een blog geschreven door Ulco Keegstra, waarbij hij kort ingaat op de nieuwe functionaliteiten binnen Google Shopping. Op dat moment nog in de bèta, maar na lang testen en ‘finetunen‘ inmiddels sinds begin februari voor alle adverteerders toegankelijk. De verwachtingen zijn hoog en dus gingen we aan de slag met deze nieuwe campagnes. Graag wil ik mijn inzichten met jullie delen.

Shopping was nog nooit zo makkelijk

Allereerst, shoppingcampagnes opzetten was nog niet eerder zo eenvoudig. Je koppelt het Merchant Center-account en daarna doet Google Shopping eigenlijk de rest. Tegenwoordig kun je eenvoudig een campagne indelen waarbij je filtert op: merk, producttype, product ID of zelfs een op maat gemaakt label.

Hiervoor hoef je niet eerst de auto-targets productvalidatie te doorlopen – helemaal handig als je een groot productaanbod verkoopt. Voorheen verliep dit proces handmatig. Na het instellen van de campagne op de zelfgekozen groep krijg je na 2 dagen (afhankelijk van het zoekvolume) inzicht in data: CTR, CPC, conversies en het vertoningspercentage. Deze laatste is overigens nieuw uit de bèta. Als de benchmark-CPC bijvoorbeeld hoger is dan je eigen bod, zou je kunnen overwegen het bod aan te passen.

Op dit moment geeft het vertoningspercentage géén inzicht in een te laag dagbudget van de campagne, maar heeft het betrekking op de instellingen, bod en kwaliteit van de productgegevens.

Hoe doe je met “alle producten”?

Onderin het overzicht met alle productgroepen staat automatisch een productgroep met “alle producten”. Belangrijk voor de prestaties van de Shopping campagnes is deze in ieder geval uit te sluiten en een aparte campagne met een lage prioriteit op te zetten. In het geval van bijvoorbeeld non-branded search vang je deze producten toch nog op. Het uitsluiten van deze productgroep zorgt voor betere prestaties binnen de geselecteerde campagne, bijvoorbeeld door een betere budgetverdeling.

Niet meer hoger bieden, wél prioriteit aangeven

Binnen de campagnes kun je prioriteit aangeven (dit kan dus alleen op campagneniveau). Hiermee komt de regel van het bieden te vervallen. Normaliter zou je, om prioriteit aan te geven, een bod instellen dat bijvoorbeeld €0,01 hoger ligt dan de groepen met lagere prioriteit. Middels de nieuwe instelling geef je voorrang aan vooraf geselecteerde campagnes – behalve wanneer het budget binnen de hoge prioriteit-campagne op is, dan neemt de eerstvolgende campagne in ‘rang’ de posities over.

Tot slot nog wat handige tips

  1. Het is mogelijk om op productniveau bijvoorbeeld lage-margeproducten (dus op ID-niveau) of producttypes uit te sluiten. Vanuit de feed worden deze continu geüpload, dus weet je altijd zeker dat je op deze producten niet meer adverteert.
  2. Voorheen kon je met AdWords Grouping en Labels onderscheid maken in producten. Deze komen te vervallen en zijn vervangen door label 0 t/m 4. Belangrijk bij het omzetten van campagnes is dat je dit aanpast in de feed.
  3. Maak labels voor “sale” of seizoensgebonden producten en push deze eenvoudig met een hoge prioriteit. De kans dat deze producten beter presteren in Google Shopping is groot, aangezien dit vaak goed geprijsde artikelen zijn.
  4. Na het aanmaken van een shopping-campagne kun je de optie “land van verkoop” niet meer wijzigen. Daarnaast kun je in de nieuwe shopping-campagnes ook géén taalinstellingen kiezen. Je kiest dus automatisch het land binnen de targetlocaties die je opgeeft. Houd er rekening mee als je bijvoorbeeld wilt adverteren in (Nederlandstalig) België.
  5. Ik zou adviseren om altijd meerdere campagnes op te zetten, waarbij je idealiter uitgaat van:

    • Lage prioriteit: alle producten
    • Middel prioriteit: merk of producttype
    • Hoge prioriteit: zelfgemaakte labels of zelfs op ID niveau

  6. Via dimensies kun je eenvoudig een rapportage opstellen van de shopping-campagne om te sturen op een specifieke groep.

Nogmaals: een goede shopping-campagne valt en staat met het juist inrichten van een product-feed. Google geeft je de handvatten om campagnes effectief, optimaal en eenvoudig in te richten. Hierdoor kun je producten en categorieën beter beheren en sturen, wat uiteindelijk kostenbesparing én meer sales gaat opleveren.

Ik zou dan ook adviseren om hier zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan, zodat je nu en in de toekomst het optimale uit je shopping-campagnes kunt halen. Ik ben benieuwd naar jullie eerste reacties op de nieuwe Google Shopping-campagnes!

Leola de Vries
Online Marketing Consultant (SEA) bij Storm Digital

Leola is als SEA specialist werkzaam bij Storm Digital. Als online consultant adviseert ze klanten met uiteenlopende online vraagstukken en is daarnaast met veel enthousiasme ook trainster voor How & Knower.

Categorie
Tags

10 Reacties

    wouterderijk

    Het activeren van een shopping campagne was nog nooit zo makkelijk, hetzelfde geldt voor het indelen van groepen/merken etc..

    Het overzicht behouden en het uitsluiten van onrendabele zoekwoorden was nog nooit zo moeilijk (waarom moet je die in godsnaam opzoeken in de dimensies tab en uitsluiten in de zoekwoorden tab).


    26 februari 2014 om 09:22
    Leola_de_Vries

    Hoi Wouter,

    Het inzichtelijk krijgen van de daadwerkelijke zoekopdrachten en het uitsluiten hiervan is eigenlijk een van de weinige zaken die Google nog niet heeft aangepakt, mogelijk zelfs een stap terug heeft gedaan. Voorheen kon dit ook alleen via een detail uitdraai van de zoekwoorden (net als Search), nu valt het onder een dimensie, waarbij er een extra handeling bij komt voor het uitsluiten van zoekwoorden.

    Mijn inziens inderdaad ook nog een belangrijk punt voor het optimaliseren van de campagnes. Helaas nog niet meegenomen in deze update.


    26 februari 2014 om 12:41
    Jan

    Hoi Leola,

    Interessant artikel!

    Hoe kan ik het beste met aangepaste labels werken? Moet hiervoor een kenmerk opgenomen worden in de feed?

    Groet,

    Jan


    27 februari 2014 om 09:54
    Ronnie

    Weet iemand hoe het werkt met meerdere shops? Ik heb bijvoorbeeld 2 compleet verschillende shops maar wil ze allebei in google shopping hebben.

    Nu heb ik voor 1 shop het feed/google shopping klaar en ze staan netjes vermeld in google shopping. daar staat dan de regel bij: “Te koop bij” maar dat wil ik natuurlijk niet voor feed nr2 🙂

    Kan dat? of moet je dan 2 google accounts aanmaken ?

    Ronnie


    27 februari 2014 om 13:23
    Leola_de_Vries

    Hoi Jan en Ronnie,

    Jan, dat is correct. Aangepaste labels kun je aanpassen in de Feed.

    Dit is een losse regel (kenmerk/veld) die je toevoegt en benoemt als aangepast label 0 (bijvoorbeeld). Soms handmatig, maar mogelijk is het ook te koppelen aan je CRM (afhankelijk van de technische opbouw van de Feed). Zoals je ziet is dus ook Feedoptimalisatie een belangrijk onderdeel van de Shopping campagnes. Een goede feed zorgt echt voor betere resultaten.

    Ronnie: je kunt binnen 1 AdWords account meerdere shopping campagnes maken met verschillende feeds. Echter per campagne altijd maar 1 feed. Je zal dus meerdere campagnes moeten aanmaken in 1 account.

    Je feed is gelieerd aan 1 domein, zo kunnen ze onderling niet met elkaar concurreren.

    Als beide feeds aan hetzelfde domein zijn gekoppeld concurreer je onderling natuurlijk wel met elkaar (indien dezelfde producten) maar dat kon ik uit je vraag niet helemaal opmaken.

    Uiteraard kun je altijd 2 verschillende accounts aanmaken binnen AdWords en deze in een MCC plaatsen, zo heb je eenvoudig toegang tot beide shops.

    Succes!


    27 februari 2014 om 13:42
    Jacco Overdulve

    @Leola,

    Leuke bijdrage en ik sluit me aan bij je eerste conclusies over het gemak waarmee je campagnes kunt opstellen. Hierbij een aanvullende tip: ga handig / slim om met ‘Title’ en ‘Description’ omdat deze 2 datavelden meteen zichtbaar zijn in de zoekresultaten, samen met de prijzen en de product images. Als je het een beetje handig aanpakt, dan kun je er een mooi geheel van maken van teksten die elkaar aanvullen.

    Overigens heb ik ervaren dat Google achteraf eisen kan stellen aan je feeds. In mijn (internationale) B2B ervaring wil Google dat wij onze registratie processen aanpassen en bepaalde velden optioneel maken, terwijl deze velden juist nodig zijn voor een correcte afhandeling van BTW e.d. Wij zijn hierover nog in gesprek met Google.


    28 februari 2014 om 08:34
    Janette

    Hoi Leola,

    Bedankt voor je bedrijge!

    Ik wil mijn Shopping feed graag richten op NL en België. Hier wil ik 2 losse campagnes voor opzetten.

    Als ik een campagne voor België aanmaak, zet ik land van verkoop dan op Nederland en de locatietargeting op België? Aangezien je het land van verkoop niet meer kunt wijzigen, wil ik dit graag even checken. Alvast bedankt!

    Groet,

    Janette


    17 maart 2014 om 14:56
    Janette

    Hi Leola, ik zie dat ik iets te snel hebt getypt. ‘bedrijge’ moet uiteraard ‘bijdrage’ zijn 🙂 Als ik een feed maak met land van verkoop Belgie en locatietargeting Belgie, dan herkent hij m’n producten niet. Enig idee hoe dit komt? Moet ik een andere feed maken voor België? Wat zijn de verschillen in de vereisten tussen de NLe en Belgische feed?


    17 maart 2014 om 16:27
    Leola_de_Vries

    Hoi Janette,

    Je kan een zelfde feed gebruiken voor NL en BE, je moet echter wel 2 feeds aanmaken in je Google Merchant Center. 1 voor doelland: NL en 1 voor doelland BE. Vanuit je campagnes kun je alleen kiezen voor 1 land van verkoop, dus inderdaad BE of NL. Vervolgens moet je er binnen BE rekening mee houden dat je bepaalde locaties gaat targeten, aangezien je Feed hoogstwaarschijnlijk Nederlandstalig is (of heb je een Franstalige feed en site?) dus kun je alleen bijvoorbeeld Vlaanderen targeten (via locatietargeting). Ik denk dat stap 1 nog ontbreekt in je Merchant Center, klopt dat? Dit kan namelijk de oorzaak zijn waarom je Belgische feed geen data kan inladen in het AdWords account.

    Succes!

    Gr. Leola


    17 maart 2014 om 19:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!