Herman Kienhuis (Sanoma) en Jeroen van Erp (Fabrique): SxSW is hét festival waar het gebeurt
Top Names is in Austin Texas neergestreken voor SxSW, het belangrijkste internet-evenement dat er is. 30.000 mensen uit de hele wereld komen er heen, waaronder dit jaar een Nederlandse delegatie van ongeveer 300 mensen. Erwin Blom en Roeland Stekelenburg praten dagelijks met vertegenwoordigers van die delegatie. In deel 1 zijn Jeroen van Erp (Fabrique) en Herman Kienhuis (Sanoma Ventures) van de partij.
Jeroen van Erp (Fabrique)
“SxSW is hét festival waar het gebeurt, veel grote internetnamen hebben hier hun doorbraak beleefd. Voor de Nederlandse creatieve industrie is het interactieve gedeelte heel interessant. Als het gaat om bijvoorbeeld ‘the internet of cars’, zeggen Amerikanen: “We developed the technology, let the consumer decide what will be a succes.” Ze klooien maar een beetje aan met de techniek.
Als Nederlanders beginnen we vanuit een probleem en gaan dan de techniek erbij zoeken. We doen het niet beter dan Amerikanen, we doen het anders. We zijn complementair aan elkaar. Daarom is het goed dat er dit jaar een delegatie van de creatieve industrie is. Wij hebben unieke producten die we naar het buitenland kunnen brengen om aan schaalvergroting te brengen. In eigen land kunnen ze niet meer groeien.”
Herman Kienhuis (Sanoma Ventures)
“Wij hebben onder meer geïnvesteerd in Peerby, Springest en WappZapp.tv. Ik kom hier om meerdere redenen. Ten eerste om inspiratie op te doen over ontwikkelingen. Ten tweede om te leren hoe ik een beter investeerder word. Waar moet ik op letten, hoe onderhandel ik beter, etcetera. We investeren in media, e-commerce en communicatie.”